در پی برخوردهای قضایی با خوانندگان زن که غالبا در کنسرت های فرضی و یا فضای مجازی منتشر می شوند صدیقه وثمقی گفت:
«آواز خواندن زنان هیچ منع دینی ندارد»
صدیقه وسمقی، قرآن پژوه میگوید که «هیچ سندی نه در فقه اسلام و نه در احادیث مبنی بر حرام بودن و ممنوعیت آواز زنان وجود ندارد.» آگرچه در یک رویکرد تاریخی اغلب تفاسیر دینی که از سوی مراجع و روحانیون مرد صورت میگیرند ، شنیدن ترانه با صدای زنان را حرام می خواندند.
در سالهای اخیر، موارد متعددی از بازداشت و پیگرد قضایی زنان خواننده گزارش شده است. در آذرماه سال گذشته پرستو احمدی و نوازندگان «کنسرت فرضی» او برای ساعاتی بازداشت شدند. این اجرا که در کاروانسرایی تاریخی در تهران ضبط و در یوتیوب پخش شد، واکنشهای گستردهای را در پی داشت.
به گزارش سایت دیدهبان، گلسا رحیمزمانی نیز مانند پرستو احمدی، زارا اسماعیلی، هیوا سیفی زاده و شمار دیگری از زنان خواننده تحت فشار قرار گرفته است. صفحه اینستاگرام گلسا رحیمزمانی توسط پلیس امنیت اخلاقی توقیف و تمامی پستهای او حذف شد
. خوانندگی زنان پس از انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ با محدودیتهایی مواجه شد و خوانندگی زنان قدغن و حرام تعریف شد.. با این حال خوانشهای متفاوتی از مباحث مربوط به شریعت و محدودیتهای آن در جامعه وجود دارد.
«آواز خواندن زنان هیچ منع دینی ندارد»
بطور مثال صدیقه وسمقی، قرآن پژوه میگوید که «هیچ سندی نه در فقه اسلام و نه در احادیث مبنی بر حرام بودن و ممنوعیت آواز زنان وجود ندارد.» با این حال در یک رویکرد تاریخی اغلب تفاسیر دینی از سوی مراجع و روحانیون مرد صورت میگیرد.
در سالهای اخیر، موارد متعددی از بازداشت و پیگرد قضایی زنان خواننده گزارش شده است.
به گزارش سایت دیدهبان، گلسا رحیمزمانی نیز مانند پرستو احمدی، زارا اسماعیلی، هیوا سیفی زاده بخشی از خوانندگان زنی هستند که با محدودیت مختلف از سوی مقامات مواجه شده اند منجمله بسته شدن صفحه اینستاگرام و توقیف و حذف تمامی پستهای اینستا گرامی.
همچنین گفته می شود زارا اسماعیلی نیز به دلیل اجرای ترانههایی بدون حجاب در اماکن عمومی مانند شهرک اکباتان و مترو، بازداشت و به زندان مرکزی تهران منتقل شد.
از دیگر زنان بیتا حاجیصادقیان، خواننده و معلم موسیقی است که گفته می شود ، به دلیل انتشار قطعات آوازخوانی در اینستاگرام، با اتهامات «جریحهدار کردن عفت عمومی و انتشار آثار مبتذل» به دادسرای اصفهان احضار شده بوده است.
آیا گوش دادن به صدای خواننده زنی که تکخوانی میکند، برای مرد نامحرم حرام است؟
همانطور که گفته شد اکثر مراجع دینی اعتقاد دارند شنیدن صدای خوانندگان زن حرام است . رهبر انقلاب در سالهای گذشته فتوای معتدل تری داشته و تاکید کرده بودند: اگر صداى زن (چه به صورت تک خوانی و یا همخوانی با زنان و یا با مردان ) به صورت غنا نباشد و گوش دادن به صداى او هم به قصد لذت و ریبه نباشد و مفسدهاى هم بر آن مترتّب نگردد، اشکال ندارد. اگر مفسده داشته باشد و یا تحریک شهوت بکند، جایز نیست. اما به نقل از خبر انلاین ظاهرا ایشان نیز اخیرا پاسخ این سوال که آیا گوش دادن به صدای خواننده زنی که تکخوانی میکند، برای مرد نامحرم حرام است؟ را اینگونه تغییر
داده اند: از گوش دادن به آن که معمولاً مفسده دارد، اجتناب شود. علت این تغییر رویکرد مشخص نیست ،
با این حال برا ساس اجماع فتاوا کلیه آهنگها و صداهایى که مناسب مجالس لهو و فساد است، حرام و غیر آن جایز است و فرقى در این قسمت میان مرد و زن نیست، ضمن آنکه خوانندگى زنان براى زنان که مجلس مخصوص به جنس خودشان باشد، را مباح خوانده اند . خواه دسته جمعى بخوانند یا به تنهایى.
بهر حال موسیقی و خوانندگی از جمله مباحثی هستند که در طی قرنها زمینه کشمکش نسل های مختلف با یکدیگر را بوجود آورده است ، و مدتها این مبحث نیز مطرح بود که مفسده را هر فردی در ظرفیت خود می تواند تشخیص دهد و نمی شود انرا به یک امر عمومی تسری داد و برای هر دو جنس صادق است./