• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
1

بیانیه جبهه اصلاحات در اعتراض به منع ورود زنان به ورزشگاه مشهد

  • کد خبر : 2566
بیانیه جبهه اصلاحات در اعتراض به منع ورود زنان به ورزشگاه مشهد
جبههٔ اصلاحات ایران با صدور بیانیه ای خواستار معرفی مسئولان خاطی در جریان وقایع بازی ایران-لبنان در مشهد، عذرخواهی‌ آن‌ها از مردم و تضمین ورود زنان به ورزشگاه در بازی‌های آینده شد.

ورزش ملی، از جمله فوتبال، قوام‌ بخش ملیت و همبستگی ملی در عین پذیرش تکثر ایرانیان است. زنان نیمی از شهروندان ایران‌اند و حضورشان در ورزشگاه‌ها از حقوق شهروندی و لازمهٔ عدالت جنسیتی و افزایندهٔ همبستگی ملی ایرانیان است. تجربهٔ مثبت حضور تماشاچیان زن در ورزشگاه آزادی در بازی فوتبال ایران-کامبوج در مهر ۱۳۹۸ نیز شاهدی بر بی‌اساس بودن بهانه‌های منع حضور زنان در ورزشگاه بود.

آزاد شدن ورود زنان به ورزشگاه‌ها و رفع انواع تبعیض جنسیتی در ورزش (که با رعایت موازین عرفی و مدیریت کارآمد و اصولی میسر است) مطالبهٔ حقی است که مانع‌سازی در برابر تحقق سریع‌تر آن صرفا بر نارضایتی عمومی می‌افزاید، نقطه‌ای سیاه در کارنامهٔ مسئولان می‌شود و به ورزش ملی لطمه می‌زند.

نوع مواجهه با حضور تماشاگران زن در بازی فوتبال ایران-لبنان در ورزشگاه امام رضای مشهد از دو جهت بسیار تاسف‌بار بود:
اولا بر خلاف اقتضائات عدالت جنسیتی و تعهدات ایران به فیفا، در فروش بلیط، سهم عادلانه‌ به زنان تعلق نگرفت. ثانیا برای پراکندن و سرکوب زنانی که برای ورود به ورزشگاه بلیط گرفته بودند، از گاز فلفل و خشونت آشکار استفاده شد.

همچنین تاسف‌بار است که این تبعیض آشکار و خشونت عریان با تفسیری مردسالارانه از مقدسات توجیه شد و عاملان آن ظاهرا نه دغدغهٔ احتمال تعلیق فدراسیون فوتبال ایران و جریمهٔ احتمالی و لطمه به فوتبال ملی را داشتند و نه توجهی به خواست اکثریت و مطالبهٔ ده‌ها میلیون هوادار فوتبال ملی در ایران.

از منظری کلان‌تر نیز این‌که استان خراسان در پاره‌ای از زمینه‌های مرتبط با آزادی‌های فرهنگی و اجتماعی تابع قوانین و رویه‌های فراگیر ملی نیست و با فشار امام جمعه و انحصارگرایی مردسالار و متصلب و غیرپاسخگو گویی نوعی خودمختاری دارد نیز نگران‌کننده و خلاف قانون اساسی است.

متاسفانه پس از این اتفاق ناگوار، هیچ یک از مسئولان مسئولیتی در این زمینه نپذیرفتند و حتی مسئولانی در هر سه قوه کوشیدند بدون پذیرش نقش خود در این واقعه یا برخورد شفاف با خاطیان، فاصلهٔ انتقادی از آن بگیرند. اظهارات وزیر کشور و معاون زنان رئیس جمهور و مسئولان استانی در این زمینه نیز سرشار از تناقض و گریز از پذیرش مسئولیت بوده است. پذیرش مسئولیت و معرفی شفافِ عاملان و مسئولان اصلی اولین گامی‌است که برای پیشگیری از تکرار این نوع ستم باید برداشت.
جبههٔ اصلاحات ایران، هم‌چنان‌که در برنامه‌ها و اهداف مورد حمایت خود تصریح و منتشر کرده است‌، حامی رفع انواع تبعیض‌های جنسیتی در ورزش، از جمله در امکان تماشای ‌فوتبال ملی و باشگاهی در ورزشگاه‌ها، است. جبههٔ اصلاحات ایران همچنین خواستار معرفی مسئولان خاطی در جریان وقایع تاسف‌بار بازی ایران-لبنان در مشهد، عذرخواهی‌ آن‌ها از مردم و تضمین ورود زنان به ورزشگاه در بازی‌های آینده است.

جبههٔ اصلاحات ایران

۱۷ فروردین ۱۴۰۱

لینک کوتاه : https://zanandiplomacy.ir/?p=2566

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.