• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 15 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
4
یک کارگردان سینما:

زنان در جنگ مرد شدند

  • کد خبر : 5830
زنان در جنگ مرد شدند
با قصه‌های روزمره می‌توان ایثار و گذشت را به نمایش گذاشت؛ حتما که نباید پشت خاکریز باشد؛ امروز خاکریزها تغییر کرده‌اند.

انسیه شاه‌حسینی در نشست بررسی نقش زنان در عرصه ایثار و شهادت در جشنواره بین‌المللی فیلم ایثار که در سینما مهر کوهسنگی برگزار شد، اظهار کرد: بین زن و مرد ایثارگر تفاوتی وجود ندارد. بستگی دارد هر کدام در چه شرایطی قرار بگیرند. یکی از ویژگی‌های جنگ این است که از زن‌ها مرد و از مردها مادر می‌سازد.

وی افزود: مادرانی که وقتی پسرشان شهید می‌شد، پسر دوم‌شان را راهی جبهه می‌کردند و وقتی همسرشان شهید می‌شد، هنوز استوار می‌ایستادند و مانند چاهی در خود فرو می‌ریختند؛ این اوج ایستادگی بود. من بسیاری از مردان را دیده‌ام که در جریان جنگ مادر شدند؛ بنابراین فرقی بین زن و مرد نمی‌بینم.

شاه‌حسینی گفت: باید بدانیم که مهم‌ترین چیزی که ما را نجات می‌دهد، انتخاب درست ماست. یک فیلم‌ساز دفاع مقدس اول باید اندازه خود را محک بزند؛ باید بداند که این دنیا محل زندگی نیست بلکه محل عبور است. اگر اینگونه به این دنیا نگاه کند، قهرمان قصه‌اش با یک ضرر مالی فرو نمی‌پاشد و تازه می‌فهمد باید سراغ دریای بی‌کرانه صبر برود که این صبر ناشی از انتخاب درست است.

این کارگردان سینما ادامه داد: برای اینکه آرمان‌های‌مان ویران نشود، نباید فریب نرسیدن‌ها را بخوریم؛ نباید از باخت ناراحت شویم چون تا نبازیم نمی‌بریم. بسیاری از مسائلی که در جنگ برای زنان اتفاق افتاد را نمی‌توان نوشت؛ در واقع احساس می‌کنم هنوز جان‌ها در آن شرایط محرمیت قرار نگرفته‌اند و هنوز درک لازم را ندارند. حرف زدن در مورد زنان در جنگ کم‌فروشی است زیرا نمی‌توان آنگونه که باید و شاید حرف زد.

وی با بیان اینکه حضور زن در جنگ صور مختلف دارد و هرچه در این موضوع صحبت می‌کنیم، در سطح کف باقی می‌ماند، عنوان کرد: در روزنامه‌ها و نمایش‌های رادیویی نیز می‌توان با این موضوع برخورد کرد. زنان در جنگ مرد شدند؛ آنچه امام خمینی(ره) دنبال می‌کرد، قوی شدن بود. زن فهمید چه ظرفیتی دارد و چگونه می‌تواند تحمل و ایثار داشته باشد. جنگ مقوله عجیبی است.

شاه‌حسینی بیان کرد: اشکال فیلم‌سازان این حوزه که زبان سینما را نمی‌شناسند، این است که نمی‌دانند برای بیان یک مطلب اول باید یاد بگیرند که چگونه کلام به تصویر ترجمه می‌شود. اگر به این ترجمه دست پیدا کنند، بسیاری از مسائل حل و دیالوگ‌های اضافه حذف می‌شود. وقتی به این مرحله برسند که مسائل را با حس بیان کنند، اتفاقات خوبی می‌افتد ولی وقتی زبان ترجمه را نمی‌دانند، در تصویر گرفتن نیز دقت ندارند.

سینما پر است از مشکلات محتوایی

این کارگردان سینما اضافه کرد: اگر فیلم‌ساز بداند چه می‌خواهد، ۱۰۰ درصد در ریزه‌کاری‌ها موفق می‌شود. بیشتر کسانی که می‌خواهند فیلم دفاع مقدس بسازند، مجری هستند و به مسائل فنی سینما توجه می‌کنند. در سینما به اندازه‌ای که مشکل محتوا داریم، مشکل فنی نداریم. ما مشکل حس و درک داریم. تماشاچی فیلم منتظر است که ببیند ما چه چیز را می‌خواهیم در فیلم بیان کنیم. وقتی به مخاطب اینگونه نگاه کنیم، وقت و پلان خود را هدر نمی‌دهیم.

وی تصریح کرد: مسئولان فرهنگی هنگامی که سالم هم بودند، نفوذی‌ها قوی عمل کرده و روی آن‌ها تاثیر گذاشته‌اند. وقتی یک دولت جدید روی کار می‌آید، همه انقلابی هستند. وزیری زمان گرفتن رای اعتماد به حرفی که می‌زند اعتقاد دارد اما وقتی به عرصه عمل می‌رسد، نفوذ روی وی تاثیر می‌گذارد. بنابراین وقتی جشنواره فجر شروع می‌شود، پوچ است. بعد آن وزیر برای دفاع از زیرمجموعه خود و ماندن در پستی که دارد، گناه بزرگتر یعنی دروغ را مرتکب می‌شود. یک رئیس‌جمهور انقلابی باید با این موارد برخورد کند.

شاه‌حسینی خاطرنشان کرد: ما مهندسی کلان فرهنگی نداریم. مسئولان بسیجی هیچ فیلم‌نامه‌ای را حمایت نمی‌کنند. به جای تشییع جنازه باید پول بدهند که فیلم ساخته شود تا جامعه بسیجی و مادر شهید را بشناسد. مسئول بسیج و مسئول فرهنگی ما پول نمی‌دهد که بسیجی در سینما معرفی شود. امروز باید با شرایط و موقعیت فعلی ایثار و گذشت را نشان داد. با قصه‌های روزمره می‌توان ایثار و گذشت را به نمایش گذاشت؛ حتما که نباید پشت خاکریز باشد؛ امروز خاکریزها تغییر کرده‌اند.

لینک کوتاه : https://zanandiplomacy.ir/?p=5830

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 2انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.