• امروز : چهارشنبه - ۲۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 9 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 17 April - 2024
2

معاون امور جوانان ورزش: ۳۵۰ هزار نفر در پنج ماه اخیر وام ازدواج دریافت کردند

  • کد خبر : 4169
معاون امور جوانان ورزش: ۳۵۰ هزار نفر در پنج ماه اخیر وام ازدواج دریافت کردند
معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: در پنج ماهه اخیر، حدود ۳۵۰ هزار نفر وام ازدواج دریافت کردند و تقریباً ۶۰ هزار میلیارد تومان وام به افراد پرداخت شده است.

به گزارش زنان دیپلماسی، وحید یامین پور در یک برنامه رادیویی درباره مسائل جوانان و موضوع سربازی گفت: تصمیم‌گیری برای سربازی به تنهایی از دایره وظایف دولت خارج است. اینکه سربازی در بالا رفتن سن ازدواج تاثیرگذار است و نظم ذهنی پسران جوان ما را برای تشکیل زندگی پایدار بهم می‌ریزد، برای ما روشن است.

یامین‌پور گفت: البته بنده به تاثیرات مثبت سربازی معتقدم. چراکه سربازی در بلوغ و اجتماعی شدن جدی پسران تاثیرگذار است اما با این حال باید بر روی مقوله اجباری سربازی فکر جدی شود و دست‌کم طراحی‌هایی صورت بگیرد که سربازی مانع تشکیل خانواده، اشتغال و بلوغ اجتماعی نشود؛ بنابراین هر اتفاق مثبتی که بیفتد، باید با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح باشد.

وی درباره پرداخت حقوق سربازان ادامه داد: به نظر من چند برابر شدن حقوق دریافتی سربازان یک حرکت به سمت سربازی حرفه‌ای است. یعنی خود سیستم آرام آرام به دنبال برطرف کردن آسیب‌های سربازی است اما اینکه چرا یک تصمیم در طی یک‌سال گرفته نمی‌شود باید گفت که تهدیدهای واقعی روی میزمان داریم؛ یک‌دفعه تهدید امنیتی، تهدید در مرزها و چالش در روابط خارجه پیش می‌آید و روی تصمیمات سربازی تاثیر می‌گذارد.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در پاسخ به این سوال که نقطه آغازین تحول را در کجا می‌بینید، گفت: وزارت ورزش و جوانان می‌تواند دستور تهیه کند تا درباره مقوله سربازی فکر شود؛ طی این سال‌ها ایده‌هایی که درباره سربازی اندیشیده شده، ایده خوبی است. مباحثی که نمایندگان مجلس در رسانه‌ها مطرح می‌کنند، جزو موضوعاتی است که درباره‌اش فکر کردیم. حتماً ستاد کل نیروهای مسلح هم درباره این ایده‌ها فکر می‌کند.

وی افزود: اینکه در صحبت‌هایم به مجلس شورای اسلامی اشاره کردم به این دلیل است که مجلس درباره موضوع سربازی تا جاهایی پیش رفت و کاملاً آماده بود قانون خدمت وظیفه عمومی را اصلاح کند اما ‌یک‌باره قدم را عقب گذاشت. البته دولت هم می‌تواند پیشنهاداتی درباره این موضوع بدهد. رویکرد ستاد کل نیروهای مسلح هم نشان می‌دهد که در این زمینه به دنبال گشایش است؛ چه در حوزه مهارتی که ستاد کل فعالیت می‌کند و سربازان را برای بازار کار آماده می‌کند و چه در حوزه ترمیم حقوق که اعلام می‌کند مانعی برای تشکیل خانواده شما نیستیم و قرار نیست از شما بیگاری بکشیم.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در پاسخ به سوال مجری که طی سال‌های گذشته عملکرد شورای عالی جوانان تضعیف شده بود، خاطرنشان کرد: متاسفانه از سال ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۰ شورای عالی جوانان به ریاست رئیس‌جمهور تشکیل نشده بود. فقط گویا چهار مرتبه به ریاست معاون اول تشکیل شده بود. به همین نسبت ستادهای ساماندهی امور جوانان در سراسر کشور تضعیف شدند. وقتی دولت تشکیل شد و من در معاونت امور جوانان مستقر شدم، گزارشی را به رئیس‌جمهور ارائه دادم و گفتم که باید شورا به ریاست شما تشکیل شود. اولین جلسه شورای عالی جوانان به ریاست جمهور در ۲۳ اسفند سال ۱۴۰۰ تشکیل شد.

وی با بیان اینکه در آن شورا رئیس‌جمهور به اهمیت شورای عالی جوانان اشاره کرد، افزود: مهمترین دستور جلسه این شورا هم بازنگری و آسیب‌شناسی فعالیت نهاد متولی امور جوانان طی یک‌دهه گذشته بود. دومین جلسه هم سه دستور مهم داشت. یک دستور آن ساماندهی وام ازدواج جوانان بود. موضوع دیگر پروژه پیشرفت مسکن جوانان بود. یک دستور دیگر هم ابلاغ آیین‌نامه برگزاری جشن‌های ازدواج در مجموعه‌های دولتی بود که آیین‌نامه آن تصویب شده است.

یامین‌پور درباره وام ازدواج قرض‌الحسنه گفت: من نمی‌گویم این وام قرض‌الحسنه تمامی مشکلات را حل می‌کند، ولی رقم وام عدد بدی نیست. ممکن است که ۳۰۰ میلیون تومان در تهران مبلغ خیلی بزرگی نباشد، ولی اگر پسر زیر ۲۵ سال و دختر زیر ۲۳ سال باشد، مجموعاً بین ۲۴۰ تا ۳۰۰ میلیون وام قرض‌الحسنه دریافت می‌کنند. این مبلغ می‌تواند برای تهیه مسکن، خودرو، جهیزیه و برگزاری جشن عروسی مورد استفاده قرار گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت وظیفه‌اش را در این زمینه خوب انجام می‌دهد، گفت: به عنوان معاون امور جوانان می‌گویم شرمنده‌ام. یعنی خیلی باعث تاسف است که یک دستگاه عریض و طویلی به اسم دولت هنوز نتوانسته برای پرداخت یک وام ازدواج در زمینه جلب رضایت جوانان موفق باشد. سال گذشته ۹۲۴ هزار نفر وام ازدواج دریافت کردند. کل مبلغی هم که وام پرداخت شده، بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان است. در حال حاضر که پنج ماه از سال گذشته تقریباً ۶۰ هزار میلیارد تومان وام پرداخت شده است. حدود ۳۵۰ هزار نفر وام دریافت کردند. از طرفی، هزاران نفر وام فرزندآوری دریافت کردند که امسال باید بانک‌ها پرداخت کنند.

لینک کوتاه : https://zanandiplomacy.ir/?p=4169

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.