• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
4
با دریافت تسهیلات از کمیته امداد محقق شد؛

اجرای طرح پرورش قارچ و اشتغال‌زایی برای ۲۰ نفر توسط بانوی کارآفرین

  • کد خبر : 3331
اجرای طرح پرورش قارچ و اشتغال‌زایی برای ۲۰ نفر توسط بانوی کارآفرین
بانوی خوش‌فکر کمیته امداد با اجرای طرح شغلی پرورش قارچ توانسته علاوه بر کسب درآمد برای خود، برای 20 نفر نیز اشتغال‌زایی کند.

به گزارش زنان دیپلماسی از پایگاه اطلاع‌رسانی کمیته امداد، مریم محمود زاده، بانوی کارآفرین از شهرستان باخرز در خراسان رضوی توانسته با ایجاد و راه‌اندازی سالن پرورش قارچ نه‌تنها اقتصاد خانواده‌اش را رشد دهد بلکه برای ۲۰ نفر دیگر از اهالی منطقه، کار فراهم کند.

نام این بانوی خوش‌فکر را حالا می‌توان در فهرست کارآفرینان نمونه جهاد کشاورزی خراسان رضوی و استان پیدا کرد. کسی که در سن ۲۴ سالگی پرورش قارچ را آغاز کرده و حالا پس از ۶ سال تلاش مداوم توانسته در این جایگاه قرار بگیرد.

خانم محمودزاده دارای مدرک کارشناسی ارشد کشاورزی و متولد سال ۱۳۷۰ است که حالا در روستای ارزنه شهرستان باخرز وی را به‌عنوان یکی از جوانان موفق در کارآفرینی می‌شناسند.

* کار پرورش قارچ را از کجا شروع کردید؟

من مقطع کارشناسی را در دانشگاه دولتی بیرجند به اتمام رساندم و سپس مقطع کارشناسی ارشد رشته کشاورزی را در دانشگاه دولتی شاهرود ادامه دادم. پس از فارغ‌التحصیلی در مقطع کارشناسی در سال ٩٣ با پیشنهاد برخی دوستان شروع به بازدید از برخی سالن های پرورش قارچ و هم چنین کسب اطلاعات برای ورود به این رشته شدم. در همین راستا در سال ١٣٩۴ دوره آموزشی پرورش قارچ را از طریق فنی حرفه‌ای همراه با مادرم شرکت کردم و در نهایت انتهای دوره آموزشی با توجه به علاقه‌ای که به این کار پیدا کردیم، پرورش قارچ را در حیاط خانه که فضایی ٢٠ متری بود شروع کردیم.

* با چه سرمایه‌ای این کار را آغاز کرید؟

من در شروع کار وامی به مبلغ پنج میلیون تومان از بانک دریافت کردم و با ظرفیت دو تن کمپوست کار را شروع کردم. سپس در سال ٩۵ وامی به مبلغ ١٢ میلیون تومان از طریق جهاد کشاورزی دریافت کردم و خودم نیز حدود شش میلیون تومان به آن اضافه کردم تا مکان را به فضای ١٠٠ متر ارتقاء دهیم. پس از آن دو سالن با ظرفیت ۳ و نیم تن کمپوست ایجاد شد و برای ۶ نفر از اعضای خانواده اشتغال‌زایی و درآمدزایی شد.

* به همین ترتیب سالن‌ها را افزایش دادید؟

بله.پس‌ از آن در سال ١٣٩٨ با وامی که من و مادرم هرکدام به مبلغ ۵٠ میلیون تومان از کمیته امداد اخذ کردیم و با ٧٠ میلیون تومان پس‌اندازی که در این مدت داشتیم، فضای کار را به ٢۵٠ متر گسترش دادیم و آن را تجهیز کردیم .از سال ١٣٩٨ تاکنون با ظرفیت پنج سالن مشغول به پرورش قارچ هستیم و برای حدوداً ٢٠ نفر اشتغال‌زایی انجام داده‌ام .

* در هر دوره کشت چقدر قارچ برداشت می‌کنید؟

لازم به ذکر است در هر دو نیم ماه تقریباً ٩ تن کمپوست قابل برداشت است که از هر تن کمپوست بین ٢٠٠ تا ٢۵٠ کیلو قارچ قابل برداشت است که به‌طورکلی مقدار آن حدوداً دو تن قارچ می‌شود. قیمت قارچی که ما به فروش می‌رسانیم درب مغازه‌ها بین ۴۵ تا ۵٠ هزار تومان است که این نرخ در تابستان ها افزایش می‌یابد و در مشهد تا کیلویی ۶۰ هزار تومان هم به فروش می رسد اما من قارچ‌ها را کیلویی٣۶ هزارتومان به ویزیتورها به فروش می‌رسانم .

* این حجم قارچ را در کدام شهرستان‌ها توزیع می‌کنید؟

قارچ‌های تولیدی من در شهرستان باخرز، تایباد، تربت جام، تربت‌حیدریه، فریمان و مشهد به فروش می‌رسد. در رابطه با بحث صادرات باید بگویم قارچ‌ها قابلیت صادرات را دارند اما با توجه به مساحت محیطی که در آن مشغول به کار هستم، میزان برداشت قارچ‌ها جوابگو فروش داخلی است و امیدوارم در آینده با گسترش کار زمینه صادرات نیز فراهم شود.

چشم‌انداز آینده را برای افزایش تولید قارچ و همچنین تولید محصولات گلخانه‌ای و پرورش گیاهان دارویی را در برنامه خویش دارم و در حال حاضر بر روی پرورش گیاهان دارویی با ظرفیت کمی در کنار قارچ مشغول شده‌ام .امیدوارم بستر هردو کار برایم مهیا شود تا بتوانم اشتغال‌زایی بیشتری را در زادگاهم برای علاقه‌مندان به این کار را فراهم‌ سازم.

لینک کوتاه : https://zanandiplomacy.ir/?p=3331

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.