• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
4

ارشادی: ایران مصمم به توانمندسازی زنان و دختران است

  • کد خبر : 436
ارشادی: ایران مصمم به توانمندسازی زنان و دختران است
سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران مصمم است تا آنچه را برای توانمندسازی زنان و دختران ضروری است، انجام دهد.

زهرا ارشادی سفیر و معاون نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد روز پنجشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل با موضوع زنان، صلح و امنیت افزود: با وجود اقدامات تجاوزکارانه و اعمال اقدامات قهرآمیز یکجانبه غیرقانونی ( تحریم های یکجانبه) علیه جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران، که حقوق اولیه و اساسی زنان و دختران را نقض کرده است، جمهوری اسلامی ایران مصمم است تا آنچه را که برای توانمندسازی زنان و دختران ضروری است، انجام دهد و زمینه را برای ایفای نقش مهم آنها در جامعه و استفاده کامل از ظرفیت ها و توانایی های آنها از جمله، در زمینه صلح و امنیت فراهم کند.
دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل گفت: زنان و دختران از جمله آسیب پذیرترین افرادی هستند که از شرایط منازعات و درگیری ها رنج می برند. بنابراین، باید تمام تلاش خود را برای تأمین امنیت زنان در منازعات مسلحانه انجام داد.
ارشادی تاکید کرد: زنان می توانند در پیشگیری و حل منازعات نقش مهمی ایفا کنند. آنها همچنین می توانند سهم بسزایی در صلح و امنیت داشته باشند. در این زمینه، باید نقش آنها تقویت و ارتقا یابد.
سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل اظهار داشت: با این وجود، شورای امنیت باید به موضوع زنان، صلح و امنیت، تا آنجا که در حیطه وظایف خود تحت منشور سازمان ملل متحد، یعنی حفظ صلح و امنیت بین المللی قرار می گیرد، بپردازد.
وی افزود: بر این اساس، موضوعاتی که اساساً به صلح و امنیت بین المللی مرتبط نیست، باید توسط ارگان های ذیربط ملل متحد یعنی مجمع عمومی، شورای اقتصادی و اجتماعی و کمیسیون وضعیت زنان، مورد بررسی قرار گیرند.
این دیپلمات ارشد ایران در سازمان ملل متحد ادامه داد: در ارتقاء و افزایش نقش زنان در صلح و امنیت، شرایط خاص هر کشور، تفاوت های تاریخی و فرهنگی و نقش اصلی دولت ها در این زمینه، باید کاملاً مورد شناسایی و احترام قرار گیرد. ارشادی افزود: بنابراین، ضروری است که در حل منازعات و بازسازی پس از جنگ، به حاکمیت ملی و مردم کشور طرف منازعه احترام گذاشته شود.
به گزارش ایرنا، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل در این نشست با انتقاد از وضعیت زنان در جهان گفت: بیایید شرایط را برای حقوق زنان تغییر دهیم و به نیمی از انسانیت فرصت ساختن صلحی که همه ما به دنبال آن هستیم، بدهیم.
گوترش افزود: زنان سازندگان صلح، تحول آفرین و فعالان هستند. آنها در حال میانجی گری و مذاکره با گروه های مسلح هستند و برای حقوق زنان و انسجام اجتماعی در جوامع خود مبارزه می کنند.
دبیر کل سازمان ملل اظهار داشت: اما اغلب اوقات، زنان در حاشیه فرایندهای رسمی صلح باقی می مانند و تا حد زیادی از اتاق های تصمیم گیری حذف می شوند.
وی تصریح کرد: ما دیگر نمی توانیم نیمی از بشریت را از صلح و امنیت بین المللی حذف کنیم. عدم تعادل قدرت بین زن و مرد همچنان پایدارترین نابرابری در جهان است.

لینک کوتاه : https://zanandiplomacy.ir/?p=436

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.