• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
4

از فرایند یک‌ماهه جواز کار تا نبود فضای مناسب برگزاری ایونت‌ها

  • کد خبر : 1676
از فرایند یک‌ماهه جواز کار تا نبود فضای مناسب برگزاری ایونت‌ها
لیلا جلیل‌زادیان می‌گوید اصلی‌ترین حمایتی که باید از حوزه مد و لباس ایرانی - اسلامی صورت بگیرد، هموار شدن مسیر گرفتن جواز کار و بهره‌مندی از فضای مناسب برای برگزاری ایونت هاست.

زنان دیپلماسی، گروه فرهنگ و اندیشه_ فاطمه میرزاجعفری: اگر به شرق آسیا سفر کنید و بانوان مسلمان اندونزی، تایلند، مالزی، سنگاپور را مشاهده کرده باشید می‌بینید که لباس‌های پوشیده رنگارنگ و البته بعضاً با پارچه‌های گران قیمت را به تن دارند؛ پوششی اسلامی منطبق با معیارهای شریعت که بازار کسب و کار خوبی را برای طراحان مد و لباس اسلامی این خطه از قاره کهن را به وجود آورده است.

در حال حاضر صدها میلیون شهروند جهان را بانوان مسلمان تشکیل می‌دهد و آنها هم برای پوشش خود فاکتورهایی دارند و همین امر سبب توجه طراحان مد، مزون ها، خانه‌های فشن و حتی دانشکده‌های طراحی مد و لباس جهان به این مسئله شده است تا به این بازار پر رونق توجه کنند و خدمات و محصولاتی را به مشتریان خود ارائه دهند که آنها را در استفاده از طرح‌های غیر برهنه و جذاب تشویق کند.

به عبارت دیگر مقوله مد و لباس مانند صنعت گردشگری می‌تواند در کانون توجه رسانه‌ها و مجلات مد و سبک زندگی قرار گیرد و به نظر می‌رسد در حوزه مد و لباس اسلامی باید منتظر یک انقلاب باشیم؛ انقلابی که بتواند رویه نوینی را در عرصه پوشش اسلامی به دنیا معرفی کند و البته نباید فراموش کرد که اگر معیارهای جذابیت همراه با وقار و شاخص‌های اسلامی و طرح‌های خلاقانه باشد نه تنها موجب استقبال بانوان مسلمان می‌شود بلکه زنان غربی غیر مسلمان نیز به استفاده از این مد و لباس در عرصه فشن روی می‌آورند.

مقوله مد و لباس مانند صنعت گردشگری می‌تواند در کانون توجه رسانه‌ها و مجلات مد و سبک زندگی قرار گیرد و به نظر می‌رسد در حوزه مد و لباس اسلامی باید منتظر یک انقلاب باشیم؛ انقلابی که بتواند رویه نوینی را در عرصه پوشش اسلامی به دنیا معرفی کنددر واقع مد و لباس ایرانی- اسلامی را باید ظرفیتی فرصت آفرین برای کارآفرینان عرصه مد و لباس دانست که می‌توانند با استفاده از ظرافت‌های فرهنگ ایرانی پوشش جذاب و فاخر ایرانی را به دنیا عرضه کرده و سهم قابل توجهی از اقتصاد مد جهان در حوزه مد اسلامی بدست آورد و نباید فراموش کرد که این حوزه نیازمند حمایت‌های بسیار خوبی است تا بتواند خود را به جامعه مخاطب و در عرصه‌های بین المللی معرفی کند چراکه متأسفانه این روزها با حجوم تولیدات نامرغوب غربی که به نام برند وارد کشور ما می‌شوند و حتی بعضاً در کشور خودشان هم طرفداری ندارند، جایی برای دیده شدن مد و لباس ایرانی_ اسلامی باقی نمی‌ماند و همین امر سبب شده است که تولید کنندگان ما خود را در دریای عرصه مد و فشن تنها ببینند اما هنوز هم می‌توان این صنعت را زنده کرد و به آن جانی دوباره بخشید.

صنعت مد و لباس ایرانی_ اسلامی تقریباً این روزها فراموش شده است اما هنوز هم تولیدکنندگان، طراحان و کارآفرینان این عرصه همچنان به دنبال رقابت با بازارهای خارجی هستند و قایق این صنعت را در دریای بزرگ آن شناور نگه داشته‌اند به این امید که توجه متولیان این حوزه بیش از پیش به حمایت از آنان جلب شود.

به همین بهانه با لیلا جلیل‌زادیان، یکی از برگزارکنندگان نمایشگاه‌های حوزه مد و لباس ایرانی_ اسلامی به گفت و گو پرداختیم که مشروح آن در ادامه می‌آید:

  • چندسال است در حوزه برگزاری نمایشگاه‌های حوزه مد و لباس ایرانی- اسلامی فعالیت می‌کنید؟

حدود ۱۰ سال است که در حوزه‌های مختلف نمایشگاهی فعالیت می‌کنم و دو سال است که در حوزه نمایشگاه‌های مد و لباس کشور به صورت تخصصی فعالیت دارم و سه بار است که در حوزه مد و لباس نمایشگاه‌های تخصصی را برگزار می‌کنیم.

  • چه کمبودهایی در این حوزه دارید و به نظر شما چه حمایت‌هایی باید از حوزه مد و لباس ایرانی_ اسلامی شکل بگیرد؟

در خصوص حوزه مد و لباس ایرانی اسلامی و کمبودهایی که برای افرادی که به شکل حرفه‌ای در این حوزه فعالیت می‌کنند وجود دارد این مسئله وجود دارد که بتوانند به راحتی جواز کار خود را بگیرند و یک کار نهایتاً ۵ روزه را به فرایند یک ماهه تبدیل نکنند.
دومین مشکل، فضای نمایشگاهی است یعنی افرادی که به شکل موفقیت آمیز فعالیت می‌کنند باید فضای مطلوبی را در اختیار داشته باشند تا بتوانند نمایشگاه خوبی را برگزار کنند و از این طریق معرفی بسیار خوبی در حوزه مد و لباس داشته باشند و مخاطبان نیز جذب زیبایی شوند؛ به طور کلی شما زمانی می‌توانید محصولات خود را به زیبایی نمایش دهید که در یک فضای مناسب اقدام به این کار کنید.

اصلی ترین حمایت‌هایی که باید از حوزه مد و لباس ایرانی – اسلامی صورت گیرد هموار شدن مسیر کار از جمله گرفتن جواز کار و بهره مندی از فضای مناسب برای برگزاری استدر حال حاضر ما برای برگزاری نمایشگاه‌ها به اجبار به سراغ فضاهای خصوصی می‌رویم که هزینه‌های بسیار هنگفتی را بابت این فضاها باید بدهیم که به طبع این هزینه در غرفه‌های ما هم بی تأثیر نبوده و سبب افزایش قیمت محصولات خواهد شد و بر روی آنها تأثیر گذار است. بنابراین اصلی‌ترین حمایت‌هایی که باید از حوزه مد و لباس ایرانی – اسلامی صورت گیرد هموار شدن مسیر کار از جمله گرفتن جواز کار و بهره‌مندی از فضای مناسب برای برگزاری است.

  • برای برگزاری ایونت ها (رویداد) حمایت‌های دولتی دارید یا خیر؟

ما حمایت‌های دولتی هم داریم اما هرچه در این راه حمایت بیشتری داشته باشیم سبب افزایش تولید کشور خودمان می‌شود برای مثال من از طریق دوستانم که مشاغل دیگری را دارند به دلیل اینکه کار ما کارآفرینی برای بانوان و معرفی و گسترش حجاب است حمایت کردند، اما از روش خاصی در این زمینه استفاده نکردیم و اگر این نوع از حمایت‌ها وجود داشته باشد بسیار مؤثر و جامع خواهد بود.
مثلاً برای قسمت‌های خصوصی حمایت‌های کمی وجود دارد و از صفر تا صد هزینه‌ها به عهده خود ما و بودجه برگزار کننده نمایشگاه است در صورتی که کار ما حمایت از تولید ملی است و حتماً باید یک حمایت دولتی را در اختیار داشته باشیم حتی اگر به صورت خصوصی این کار را انجام بدهیم.

  • خط فکری که در حوزه تولیدات، طراحی و نحوه برگزاری ایونت ها دنبال می‌کنید توسط دولت داده می‌شود یا اتاق فکر دارید؟

خط فکری ما به صورتی خصوصی دنبال می‌شود و اتاق فکر ما متشکل از چند نفر از دوستان که در زمینه پوشاک ایرانی _ اسلامی فعالیت دارند هدایت می‌شود که فضای خاص فکری را دنبال می‌کنند؛ تعدادی از جوانان فعال و نخبگان حوزه مد و لباس ایده‌ها را بر اساس الگوهای نمایشگاه‌های دنیا دنبال می‌کنند و در نمایشگاه‌های داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از فرایند یک‌ماهه جواز کار تا نبود فضای مناسب برگزاری ایونت‌ها

  • چه طرح‌های نوآورانه‌ای را برای آینده دنبال می‌کنید؟

طرح‌های نویی که برای آینده داریم بسیار زیاد است ابتدا تمایل داریم که بتوانیم تبلیغات ارزنده‌ای را برای هر برند انجام دهیم و تصمیم داریم هر برندی را به نحو احسن تبلیغ کنیم تا مخاطب با آرامش بیشتری بتواند خرید کند و مشاغل‌ها را به صورت حرفه‌ای تبلیغ کنیم؛ در خصوص نمایشگاه‌ها نیز تلاش می‌کنیم که بتوانیم برای جذب هرچه بیشتر و بهتر مشتری کار کنیم؛ هدف‌ها بسیار زیاد است و آرزوهای ما بسیار زیاد است اما در مرحله اجرا و برداشتن موانع و هموار کردن راه امیدواریم ایده‌های بهتری به سمت ما بیایند.

اکثر فعالان حوزه مد و لباس دائماً از این گله‌مند هستند که پوشاک بانوان ما خط ایرانی- اسلامی را دنبال نمی‌کند و حتی طبق آداب و رسوم ما نیست اما تلاشی برای اصلاح این مسئله نمی‌کنیم و متأسفانه کشورهای غربی در این زمینه بسیار فعال هستند و نشانه‌های آن را در کشور خودمان مشاهده می‌کنیم* در زمینه هدفمند کردن پوشاک بانوان و تشویق مخاطبان جامعه به سمت پوشاک ایرانی _ اسلامی چه برنامه‌هایی دارید؟

ما به دنبال این هستیم که پوشاک بانوان را هدفمند کنیم. همان‌طور که می‌دانید اکثر فعالان حوزه مد و لباس دائماً از این گله‌مند هستند که پوشاک بانوان ما خط ایرانی- اسلامی را دنبال نمی‌کند و حتی طبق آداب و رسوم ما نیست اما تلاشی برای اصلاح این مسئله نمی‌کنیم و متأسفانه کشورهای غربی در این زمینه بسیار فعال هستند و نشانه‌های آن را در کشور خودمان مشاهده می‌کنیم. اما ما در تلاش هستیم که با سبکی نو برندها را مشخص کنیم و در فضاهای مختلف مد را جا بیاندازیم و پوشش‌ها و لباس‌هایی را که در عین سلامت کالا و مطابق با آئین و اعتقادات و فرهنگ ریشه‌ای ماست را عرضه کنیم تا صنعت مد و لباس را به این‌مقوله نزدیک کنیم و مخاطبان جامعه بدانند که می‌توان با حجاب هم زیبا بود.

در حال حاضر ما در نمایشگاه جدید خود هفت هزار بازدید کننده داشتیم تصور کنید اگر همه این هفت‌هزار نفر بخواهند یک لباس را که از نظر سلامت ثبت شده در کارگروه مدو لباس باشد را خرید داشته باشند چقدر در سلامت پوشاک ما و پوشاک بانوان تأثیر گذار خواهد بود.

همه اینها دلایلی است که می‌توانیم رشد بسیار عالی را در این زمینه شاهد باشیم بنابراین نیازمند حمایت هستیم و ای کاش مسئولان در زمینه مد و لباس به جای سخت گیری برای برگزارکنندگان راه را هموار کنند و از فکر و ایده‌های ما استفاده کنند و بتوانند یک راه خوب را برای معیار خرید پوشاک ایجاد کنند.

از فرایند یک‌ماهه جواز کار تا نبود فضای مناسب برگزاری ایونت‌ها

  • متأسفانه شاهد این هستیم که برندهای نامرغوب اروپایی جای مد و لباس ایرانی – اسلامی را گرفته است به نظر شما برای تشویق جامعه به سمت مد و لباس ایرانی چه کارهایی باید انجام داد؟

ما به راحتی با ایجاد نمایشگاه‌های موفق در سطح شهر می‌توانیم معیار مد ایرانی و اسلامی را برای جوانان تعریف کنیم؛ تصور کنید زمانی که جوانان ما وارد مراکز خریدی می‌شوند که برند نامناسب با فرهنگ ایرانی را به فروش می‌رساند مطمئن باشید که مد و لباس ایرانی و اسلامی از بین می‌رود اما ما می‌توانیم با ایجاد فضاهای خوب و زیبا یک مد و لباس ایرانی و اسلامی را در راستای پوشش و فرهنگ خودمان ایجاد کنیم و همین باعث می‌شود که مثلاً محصول نامرغوب اروپایی و یا ترکیه‌ای که در کشور خودشان هیچ ارزش و اعتباری ندارند به راحتی در مراکز خرید ما قرار داده می‌شود و به فروش می‌رسد در حالی که می‌توانیم مد و لباس خودمان را بر اساس معیارهای مد نظرمان ارائه دهیم.

برای مثال ما در نمایشگاه‌های خود ۱۰ تا ۱۵ برند را ملزم می‌کنیم که به سمت طراحی پوشاک ایرانی و اسلامی بروند و شما تصور کنید اگر ۱۰۰ کارگاه تولیدی ما به سمت این نوع از پوشاک سوق داده شوند تا چه اندازه می‌تواند بر روی پوشاک بانوان و جامعه ما سلامت را به وجود بیاورد اما نکته اصلی این است که این نوع از فعالیت‌ها باید دیده شود.

  • برای رشد فضای تولیدی خودتان چه اقداماتی انجام دادید؟

ما همه تلاش خود را می‌کنیم تا در تبلیغات تولید و کار قوی‌تر باشیم و به سمت اهداف نو و حرکت‌های نوآورانه حرکت کنیم؛ برنامه‌ریزی های مختلفی در این باره انجام دادیم و تلاش می‌کنیم در عرصه رقابتی بتوانیم حضور داشته باشیم و همچنان ایده‌های جدیدی را برای رقابت با سایر برندها داشته باشیم.

لینک کوتاه : https://zanandiplomacy.ir/?p=1676

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.