• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
4

اسلام انقلابی یا انقلاب اسلامی

  • کد خبر : 1921
اسلام انقلابی یا انقلاب اسلامی
باید بررسی کرد کجا انقلاب ٬اسلامی عمل کرده است و کجا برای آرمان انقلاب از اسلام عبور شده است و آیا  بر اساس شعار انقلاب اسلامی به معنی انطباق انقلاب با اسلام  موفق عمل شده است یا نه ؟

در چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مروری بر شعارهای انقلا ب کمک میکند تا متوجه باشیم   تا چه حد در محقق کردن  شعارهای انقلاب که هدف انقلاب بوده است موفق عمل شده است.مهم ترین شعار که ماهیت انقلاب ایران را مشخص می کرد ٬ شعار اسلامی بودن این انقلاب بوده است .یعنی نقشه راه این انقلاب بر اساس آموزه های دینی خواهد بود که شاخصه اصلی آن عدالت  ٬ آزادی و استقلال بود و  نظام سیاسی آن تلفیقی از جمهوریت و اسلام. به عبارتی قرار بود عدالت ٬ آزادی و استقلال  در نظامی که هم جمهوری است و هم اسلامی پی گیری شود. برخی اعتقاد دارند این دو وازه اساسا نمی توانند با هم تلفیق شوند ٬ چرا که به لحاظ جهان بینی نمیشود آن دو را با هم جمع کرد. اما اگر هدف استفاده از تجربه جمهوری برای تشکیل یک نظام اسلامی فرض گرفته شود ٬ باید دید تا چه اندازه این هدف به سر منزل مقصود نزدیک شده است. بطور مثال انتخابات و کسب آراء مردم یکی از مهم ترین فاکتورهای جمهوری است ٬ که ما از آن بهره برده ایم ٬اگرچه امر بیعت در اسلام نیز به نوعی کسب رای مردم در اجرای امور است و در اینجا  به نوعی  میشود وجه اشتراک  نظام جمهوری و اسلامی . در رابطه با آزادی تعاریف این دو دیدگاه اگرچه هردو بر انتخاب فرد تاکید دارند اما در عمل بسیار متفاوت است و آزادی که در نظام سیاسی جمهوری برای فرد در حیطه فردی لحاظ و اعمال میشود ٬ در نظام اسلامی تعاریف مختلف پیدا میکند تا آنجا که بعضا  آزادی  انتخاب افراد کاملا محدود میشود و بسیاری از افراد این محدودیت را مخل انتخاب و آزادی خود می بینند.

در رابطه با استقلال نیز شاید نگاه تنها معطوف به سیاست خارجی  و نفی سلطه شرق و غرب ٬ بوده باشد اما استقلال نهادهای مختلف نظارتی از نهادهای دولتی نیز  در  اجرای عدالت در سطح داخلی بسیار  اهمیت دارد ٬ منجمله اگر در یک کشوری قوه قضائیه  بعنوان مهم ترین نهاد احقاق حقوق و اجرای  عدالت تحت فرمان نهادهای امنیتی و دولتی قرار گیرد و استقلال  نداشته باشد٬ عدالت به مسلخ کشیده خواهد شد . یا اگر مطبوعات مستقل از نهاد های حکومتی وجود نداشته باشد ٬ عدالت کجا می تواند قد علم کند؟

مطلب بعدی شعار انقلاب اسلامی است که در چار چوب نظام جمهوری و اسلامی چگونه اجرا شده است؟ باید بررسی کرد کجا انقلاب ٬اسلامی عمل کرده است و کجا برای آرمان انقلاب از اسلام عبور شده است و آیا  بر اساس شعار انقلاب اسلامی به معنی انطباق انقلاب با اسلام  موفق عمل شده است یا نه ؟

لینک کوتاه : https://zanandiplomacy.ir/?p=1921

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.