• امروز : یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : 5 - ربيع أول - 1446
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
5

دانشجویان دختر در تحصیلات دانشگاهی سهم بیشتری دریافت خواهند کرد

  • کد خبر : 7958
دانشجویان دختر در تحصیلات دانشگاهی سهم بیشتری دریافت خواهند کرد

رییس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی با اشاره به سبقت چشمگیر خانم ها در ورود به دانشگاه ها گفت: ۵۸ درصد ورودی سال گذشته دانشگاه ها دانشجویان دختر بودند.  علی‌باقر طاهری‌نیا معاون وزیر علوم و رییس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی صبح امروز در نشست با خبرنگاران با گرامیداشت یاد و […]

رییس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی با اشاره به سبقت چشمگیر خانم ها در ورود به دانشگاه ها گفت: ۵۸ درصد ورودی سال گذشته دانشگاه ها دانشجویان دختر بودند.

 علی‌باقر طاهری‌نیا معاون وزیر علوم و رییس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی صبح امروز در نشست با خبرنگاران با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خدمت به جدیدترین آمار آموزش عالی به تفکیک مقاطع تحصیلی، جنسیت و رشته‌های آموزشی (سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲) پرداخت و گفت: موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی مرجع رسمی آمار آموزش عالی کشور است و سازمان ها و مجامع بین المللی آمار خود را از موسسه دریافت می کنند.

وی به آخرین آمار دانشجویان دانشگاه های سراسر کشور اشاره کرد و ادامه داد: جمع دانشجویان ۳۲۴۹۶۰۱ نفر بوده که نسبت زنان و مردان تقریبا با یکدیگر برابر است و با توجه به تعداد دانشجویان موجود بیشترین توزیع دانشجویان در مقطع کارشناسی بوده که ۶۴ درصد دانشجویان را به خود اختصاص داده است.

معاون وزیر علوم افزود: ۱۶ درصد دانشجویان موجود در مقطع کارشناسی ارشد، ۱۳ درصد مقطع کاردانی، و ۴ درصد نیز در مقطع دکتری هستند، در سایر کشورهای جهان نیز تمرکز دانشجویان مانند کشور ما در مقطع کارشناسی است.

استخدام دولتی در حوزه علوم انسانی در کشور ما بیشتر است

وی ادامه داد: از آمار اعلام شده، سهم دانشجویان در علوم پایه ۶ درصد، علوم پزشکی ۹ درصد، فنی و مهندسی ۲۲ درصد، کشاورزی و دامپزشکی ۴ درصد، هنر ۷ درصد و علوم انسانی ۵۲ درصد است و علت آمار ۵۲ درصدی علوم انسانی به دلیل تنوع رشته ها این حوزه است. همچنین علوم انسانی در اشتغال انعطاف بیشتری داشته و استخدام دولتی در حوزه علوم انسانی در کشور ما بیشتر است و این دلیل باعث شده سهم علوم انسانی بیشتر شود.

وی ادامه داد: این درحالی است که در مقطع دکتری سهم علوم انسانی کاهش یافته و فنی و مهندسی افزایش داشته است.

معاون وزیر علوم   از سبقت چشمگیر خانم ها در ورود به دانشگاهها  هم گفت: ۵۸ درصد ورودی سال گذشته دانشگاه ها دانشجویان دختر بودند. و سهم دانشجویان دختر نسبت به کل دانشجویان ۵۰ به ۵۰ است ،  وی اضافه کرد از سال ۹۱ تا ۹۵ تعداد دانشجویان دختر روند کاهشی داشته است که این روند از سال ۹۶ روند افزایشی گرفت و امسال تعداد دانشجویان دختر بیشتر از پسران است. افزایش سهم دانشجویان دختر از سال ۹۶ آغاز شده و سال آینده جهش داشته و این اختلاف بیشتر خواهد شد

طاهری نیا افزود: سهم دانشجویان دکتری تا سال ۹۹ -۱۴۰۰ افزایشی بوده ولی بعد از آن روند، کاهشی بوده است و کاهش تعداد دانشجویان دکتری اثر مستقیم در تولید علم و رتبه بندی داشته است و در واقع می توان گفت یکی از مهمترین دلایل کاهش رتبه کشور در رنکینگ های بین المللی در بخش تولید علم (انتشار مقاله) مربوط به کاهش دانشجویان دکتری است.

سهم اساتید خانم از کل  اعضای هیات علمی که  ۷۹ درصد است ،  ۳۰ درصد است.

معاون وزیر علوم افزود: هرسال بیش از ۵۰۰ هزار نفر از دانشگاه های ما فارغ التحصیل شده و جذب بازار کار می شوند که ۵۲ درصد آقا و ۴۸ درصد خانم هستند و ۵۴ درصد از فارغ التحصیلان علوم انسانی هستند./امین رامین

لینک کوتاه : https://zanandiplomacy.ir/?p=7958

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.