• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
2

اولین زنان آلمان و ایران در عرصه دیپلماسی

  • کد خبر : 5689

سال ۱۹۶۹ یک زن بعنوان سفیر در نمایندگی دائم آلمان در شورای اروپا در استراسبورگ منصوب شد. «الینور فون پوتکامر Ellinor von Putkamer اولین زن سفیر آلمان غربی است»که سال ۱۹۶۹ توسط ویلی برانت به عنوان نماینده آلمان در شورای اروپا مشغول به کار شد.   الینور فون پو تکامر او در زمانی به این […]

سال ۱۹۶۹ یک زن بعنوان سفیر در نمایندگی دائم آلمان در شورای اروپا در استراسبورگ منصوب شد. «الینور فون پوتکامر Ellinor von Putkamer اولین زن سفیر آلمان غربی است»که سال ۱۹۶۹ توسط ویلی برانت به عنوان نماینده آلمان در شورای اروپا مشغول به کار شد.

 

الینور فون پو تکامر او در زمانی به این منصب رسید که جوی به شدت مردانه در المان حاکم بود.ویلی برانت برای تمجید از وی گفته بود: او درک و منطقی مردانه دارد..

هم اکنون آلمان بیش از ۲۰۰ نمایندگی در خارج از کشور دارد که ۳۴ نفر از آنها زن هستند.

 

سال ۲۰۲۱ اولین وزیر امور خارجه زن در آلمان منصوب شد.آنا لنا بربوک اولین زن  و جوانترین دیپلمات ارشد المان است.

آنالنا بائربوک(Annalena Baerbock) در سال ۱۹۸۰ در شهر هانوفر آلمان بدنیا آمد. از دسامبر ۲۰۲۱ وزیر امورخارجه این کشور است.

آنالنا بِربوک وزیر خارجه آلمان

آنالنا شارلوت آلما بِربوک فارغ التحصیل  دانشگاه هامبورگ و مدرسه اقتصاد لندن در رشته حقوق بین‌الملل است. وی متأهل و دارای دو دختر است.و  با خانواده اش در پوتسدام مرکز ایالت براندنبورگ آلمان زندگی می کنند

بربوک در زمینه دفاع میانه‌گرا قلمداد می‌شود. وی رهبری حزب سبز (اتحاد ۹۰ / سبزها) و همچنین عضویت در بوندستاگ (پارلمان مرکزی آلمان فدرال)  را درکارنامه سیاسی خود دارد.

وی از سال ۲۰۲۰ عضو شورای اروپا در روابط خارجی، عضو عفو بین‌الملل و عضو فدراسیون آلمان برای حفاظت از محیط زیست و طبیعت است. بربوک در زمینه دفاع میانه‌گرا قلمداد می‌شود.

.

در ایرا ن نیز مهرانگیز_دولتشاهی در سال ۱۳۵۴ بعنوان سفیر منصوب شد.

 

مهرانگیز دولتشاهی خواهر زاده صادق هدایت اولین زن سفیر ایران بود. او دختر محمدعلی میرزا شکوه­ الدوله، وزیر پست و تلگراف و تلفن و خواهر مهین دولتشاهی، همسر مظفر فیروز وزیر کار در کابینه احمد قوام است. دولتشاهی سابقه سه دوره حضور در مجلس شورای ملی را هم دارد و برای اولین بار علیرغم اینکه جزو کادر رسمی وزارت خارجه نبود، در سال ۱۳۵۴ از او برای تصدی سفارت ایران در دانمارک دعوت به عمل آمد.
پیش از عزیمتش به دانمارک جمعیتی به نام جمعیت راه نو را تاسیس کرده بود که در جهت احقاق حقوق بانوان فعالیت می کرد. او برای اینکه به روحانیت آن زمان نشان دهد فعالیت جمعیت متبوعش در جهت بی بندوباری زنان نیست راهی به حوزه های علمیه قم هم پیدا کرد و تا دفتر مراجع بزرگی چون آیت الله بروجردی هم رفت. در گذار همین تلاش هایش با امام موسی صدر هم دیداری می کند. خانم سفیر در خاطراتش می گوید: « قرار گذاشتیم که بیاییم منتهی نرفتیم توی اتاق جمعیت، آمدیم به اتاق پذیرایی من. یکیش یک آقایی بود اگر اشتباه نکنم اسمش غفاری بود. او معلم قرآن شرعیات مدارس بود. در واقع کارمند خود وزارت آموزش بود. منتهی خوب با قم هم ارتباط داشت. یکیش آقای موسی صدر بود. آن موقع هم خوب نسبتا جوان بود. به نسبت اینکه جوان بود، من دیدم چقدر اطلاعات عمومی دارد … گمان می‌کنم زیاد می‌دانست. جلسه خیلی جالبی داشتیم. چند نفر از خانم‌های جمعیت بودند و ما راجع به مسائل مختلف با این آقا صحبت کردیم … ما گفتیم که ما با خیلی از بی‌بندوباری‌ها موافق نیستیم، حتی با آن جور چیز‌ها که به ضرر زن تمام می‌شود مخالفیم. فرض کن آن چیزهایی که خیلی‌ها خیال می‌کنند شب زنده‌داری و نمی‌دانم آن جور مجالس و خیلی بی‌بندوباری‌ها به نظر ما این‌ها به ضرر زن است»
دولتشاهی تا روزهای وقوع انقلاب در سفارت ایران در دانمارک بود و نشان عالی هم از ملکه دانمارک گرفت.

 اولین سفیر زن بعد از انقلاب

 مرضیه افخم دی ماه ۱۳۴۱ در تهران به دنیا آمد. وی مدارک فوق لیسانس مطالعات منطقه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی و لیسانس زبان انگلیسی از دانشگاه علامه طباطبایی تهران را در کارنامه تحصیلی خود دارد

مرضیه افخم

مرضیه افخم دیپلمات ایرانی، از دهم شهریور ۱۳۹۲ در زمان وزارت محمد جواد ظریف سخنگوی وزارت امور خارجه ایران شد. وی از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸ سفیر ایران در مالزی بود. او اولین سفیر زن جمهوری اسلامی ایران است. افخم همچنین اولین سخنگوی زن وزارت امور خارجه ایران بود.

دومین سفیر زن  حمیرا ریگی  عازم کشور کوچک و ثروتمند برو نئی شد.

این کشور کوچک با اکثریت مسلمان، در آسیا قرار دارد، بیش تر به دلیل نام پادشاهش و ثروت افسانه‌ای او شناخته شده‌است. جمعیت این کشور در سال ۲۰۲۰ میلادی برابر با ۴۳۶ هزار نفر است و زبان رسمی آن زبان مالایی است. 

 

یک زن بلوچ و اهل سنت است که از ۲۵ سالگی وارد عرصه سیاست شده و بخشدار چابهار بوده است.

ریاست اداره بهزیستی چابهار، مشاور مدیرکل بهزیستی سیستان و بلوچستان، دبیر کمیسیون امور زنان فرمانداری چابهار و دبیر کمیسیون شورای شهر چابهار از دیگر سوابق خانم ریگی است.

ریگی نخستین فرماندار زن در سیستان و بلوچستان  بود  .حمیرا ریگی از جامعه بانوان بلوچ و اهل سنت سیستان و بلوچستان متولد ۱۳۵۴ است

سومین سفیر زن ایران راهی پادشاهی دانمارک شد.

دانمارک با نام رسمی پادشاهی کشوری است در شمال قاره ی اروپا و پایتخت آن شهر کپنهاگ است. جمعیت این کشور ۵٫۵ میلیون نفر و زبان رسمی آن دانمارکی است.

«افسانه نادی پور »متولد سال ۱۳۴۶شمسی در شهر اصفهان می باشد؛ وی مدرک کارشناسی ارشد خود را در سال ۱۳۷۴ شمسی از دانشگاه تهران در رشته ی روابط بین الملل دریافت کرده است. نادی پور صاحب دو فرزند دختر است!

لازم به بیان است افسانه نادی پور با ۲۵ سال سابقه کار در وزارت امور خارجه، دستیاری وزیر امور خارجه در امور شهروندی نیز در کارنامه ی وی دیده می شود! علاوه بر این، نادی پور در سفارت ایران در شهر توکیو در کشور ژاپن و همچنین نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در شهر لاهه (عضو هیات نمایندگی کشورمان نزد سازمان منع سلاح های شیمیایی) انجام وظیفه کرده است.

چهارمین  سفیر زن در  فنلاند . کشوری در شمال اروپا . این کشور حدود ۵٫۴ میلیون نفر جمعیت دارد و پایتخت آن شهر هلسینکی است. فنلاند از شمال با نروژ، از شرق با روسیه، از غرب با سوئد مرز زمینی است.

ا

«فروزنده ودیعتی»  پیشمدیرکل حقوق بشر و زنان وزارت امور خارجه بود که عهده‌دار سفارت ایران در هلسینکی شد.

 

 

لینک کوتاه : https://zanandiplomacy.ir/?p=5689

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.