• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3
جمیله کدیور:

اگر خودمان با حضور چهره های مستقل،کمیته حقیقت یاب تشکیل می دادیم، غربی ها برای مان چنین کمیته ای درست نمی کردند

  • کد خبر : 4831
اگر خودمان با حضور چهره های مستقل،کمیته حقیقت یاب تشکیل می دادیم، غربی ها برای مان چنین کمیته ای درست نمی کردند
کمیته‌های حقیقت یاب،‌ گروهی متشکل از متخصصان امور جنایی، حقوقی، قضایی، پلیسی، مشاوره و مددکاری اجتماعی هستند که از سوی مراجع ملی یا بین‌المللی، با هدف به دست‌ آوردن اطلاعات و کشف حقایق مربوط به انجام خشونت در امور سیاسی یا نظامی، تشکیل و اعزام می شوند و گزارش خود را به آن مراجع ارائه می دهند.

دررابطه با  علت تشکیل یک کمیته حقیقت یاب از سوی شورای حقوق  بشر سازمان ملل خبرگزاری ایسنا  نوشته خانم  جمیله کدیور در روزنامه اطلاعات  را اینگونه نقل کرد:

به رغم اینکه در گذشته نیز اتفاقاتی مشابه و شاید شدیدتر از حوادث سه ماه گذشته در کشور رخ داده، این سئوال مطرح می شود که علت اتخاذ چنین شدت عملی در این مقطع زمانی چیست؟

پاسخ را می توان به چند علت اصلی مرتبط دانست؛ از جمله آمادگی اپوزیسیون برای دوران پسا رهبری و تلقی آنها از آشفتگی أوضاع در دوران جانشینی؛ یکدست شدن حاکمیت و حذف چند صدایی در نهادهای قدرت کشور؛ تشدید دوقطبی شدن جامعه؛ ناکارآمدی و ضعف دولت در تمشیت أمور مردم؛ تشدید شکاف و بی اعتمادی مردم نسبت به حاکمیت؛ توزیع ناعادلانه ثروت و قدرت در بین اقشار جامعه و بالاخره تقویت اپوزیسیون به ویژه به کمک تبلیغات گسترده رسانه های فارسی وابسته به کشورهای غربی و عربی و رسانه های غیر فارسی مرتبط دانست.

در کنار عوامل فوق، مشکلات متعدد داخلی، انفعال یا ضعف ایران در مواجهه با اتفاقات بین المللی در زمینه های دیپلماسی، رسانه، رایزنی های منطقه ای و بین المللی نیز به طور جدی مشهود است؛ به گونه ای که گاهی این پرسش مطرح می شود که آیا دست اندرکاران و تصمیم گیرندگان متوجه حجم اتفاقات صورت گرفته در رابطه با ایران هستند؟

ماموریت هیات حقیقت‌یاب در مورد ایران یک‌ساله است که این مدت قابلیت تمدید دارد و فعالیت آن متمرکز بر جمع آوری مدارک و مستندات نقض حقوق بشر در ایران در بازه زمانی یاد شده و ارائه یک گزارش شفاهی ابعاد جنسیتی نقض حقوق بشر به پنجاه و سومین نشست شورای حقوق بشر و یک گزارش جامع از یافته ها در پنجاه و پنحمین جلسه شورا از جمله مواد دیگر این قطعنامه است. این قطعنامه همچنین خواستار همکاری دولت جمهوری اسلامی برای همکاری کامل با هیات حقیقت یاب شده است.

شاید اگر از بدو اتفاقات صد روز گذشته قوه عاقله نظام و نهادهای بالادستی حاکمیت اقدام به تشکیل کمیته ای ملی با حضور چهره های موجه و مستقل وکاردان می کردندو این کمیته گزارش خود را به دور از مصلحت سنجی های رایج ارائه می کرد،هم ازحجم اعتراضات داخلی و خسارات های جانی و مالی کاسته می شد و هم زمینه بهره برداری خارجی ایجاد نمی شد.البته در اقدامی دیرهنگام، وزیرکشور از تشکیل کمیته‌ حقیقت‌یاب درباره ناآرامی‌های اخیر خبر داده وگفته:«در راستای صیانت از حقوق مردم وحاکمیت قانون”کمیته تحقیق” متشکل ازنمایندگان دستگاه‌های مرتبط دولتی و غیردولتی‌ها ازجمله حقوقدانهای مستقل در وزارت کشور تشکیل شده است.» با توجه به حضور سه زن حقوقدان برجسته در راس هیات حقیقت یاب شورای حقوق بشر سازمان ملل، ضروری است که حتی اگر دولت ایران در صدد همکاری با آن هیات نیست، لااقل با بهره گیری از شخصیت های برجسته و مستقل حقوقی کشورِ،به ویژه زنان توانمند،درصدد حقیقت یابی برآید و با همه اطراف قضیه اعم از معترضین و بازماندگان و وکلا و پزشکان و معلمان و جامعه شناسان و اهل رسانه و … به کشف حقیقت بپردازد.

شایان ذکر است کمیته‌های حقیقت یاب،‌ گروهی متشکل از متخصصان امور جنایی، حقوقی، قضایی، پلیسی، مشاوره و مددکاری اجتماعی هستند که از سوی مراجع ملی یا بین‌المللی، با هدف به دست‌ آوردن اطلاعات و کشف حقایق مربوط به انجام خشونت در امور سیاسی یا نظامی، تشکیل و اعزام می شوند و گزارش خود را به آن مراجع ارائه می دهند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل در سی وپنجمین نشست ویژه خود در روز پنجشنبه سوم آذر، به تشکیل یک کمیته حقیقت یاب جدید برای انجام تحقیقات در مورد گزارش های «اعتراضاتی که پس از ۲۵ شهریور آغاز شد» رای مثبت داد. در جریان این رای گیری ۲۵ عضو این شورا رای مثبت، شش عضو – شامل ارمنستان، چین، کوبا، پاکستان، ونزوئلا و اریتره – رای مخالف و ۱۶ عضو این شورا رای ممتنع دادند. لازم به ذکر است که این نخستین بار است که چنین کمیته ای برای بررسی موارد نقض حقوق بشر در ایران تشکیل می شود.

لینک کوتاه : https://zanandiplomacy.ir/?p=4831

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.