• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 8 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
3

اگر وزارت زنان تشکیل شود ۷۰ درصد مشکلات بانوان حل می شود

  • کد خبر : 5760
اگر وزارت زنان تشکیل شود ۷۰ درصد مشکلات بانوان حل می شود
چه تعداد زن سرپرست خانوار و خود سرپرست در کشور داریم؟ آماری که به نظر می رسد به طور مشخص و دقیق، در دست هیچ کدام از نهادهای دولتی نیست و حتی دستگاه های حمایتی هم، آمارهای خودشان را دارند. آنها بخشی از جامعه هستند که باید مورد توجه قرار گیرند تا نه تنها خودشان مورد آسیب واقع نشوند، بلکه باعث به وجود آمدن آسیب درکشور نیز نشوند. حال سوال اینجاست که دستگاه های دولتی از جمله معاونت امور بانوان و مدیرکل امور بانوان و خانواده وزارت کشور، برای زنان ایرانیِ خودسرپرست و سرپرست خانوار چه کرده اند؟ آن هم در چنین وضع اقتصادی که کمر خانواده ها زیر فشار آن خم شده است.

حسن لطفی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با رکنا با اشاره به اینکه یکی از چالش های اساسی کشور این است که در هیچ حوزه ای آمار دقیق و محکمی وجود ندارد که تعداد زنان خودسرپرست و سرپرست خانوار را مشخص کند، گفت: در واقع، سامانه یا بانک اطلاعاتی که نشان دهد چه تعداد زن سرپرست خانوار داریم و چه تعداد از آنها، توانایی مالی برای اداره زندگی را ندارند، نداریم. نبود آمارِ مستند در کشور، موضوعی است که باعث رنج بیش از حد کشور می شود و نه تنها دولت رئیسی؛ بلکه همه دولت ها بر سر این نداشتن آمار بدبختی داشتند. ثبت احوال ، مرکز آمار ایران ، بانک مرکزی ، ثبت اسناد و… جز موازی کاری چیزی ندارند.

دولت در هیچ زمینه ای آمار و اطلاعات دقیق ندارد، وزارت آمار تشکیل بدهد
وی افزود: پیشنهاد من این است که هر رئیس جمهوری که می خواهد موفق شود، در وهله اول، یک وزارتخانه آمار در کشور ایجاد کند. آماری که مبتنی بر داده های واقعی جامعه و اطلاعات علمی است. تا وقتی چنین چیزی نداشته باشیم همین آش است و همین کاسه!

لطفی تاکید کرد: وقتی آمار وجود نداشته باشد، کسی هم نمی تواند بگوید که چه برنامه ای دارد و مقصر نداشتن آمار و اطلاعات دقیق، دولت است. دولت در هیچ زمینه ای آمار و اطلاعات دقیق ندارد. نه تنها در این موارد، بلکه دولت حتی آمار کارمندهای خودش را هم ندارد! این نکته بسیار حیاتی است؛ چراکه آمار، زیربنای برنامه ریزی است و اگر آمار هم نباشد نمی توان کاری کرد.

معاونت امور بانوان ریاست جمهوری در حد یک جایگاه سمبلیک است
سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: در مورد زنان خودسرپرست و سرپرست خانوار، موضوع این است که آیا معاونت زنان ریاست جمهوری، واحد اقتصادی و توانی برای حمایت این افراد دارد؟ به نظر خیر. معاونت امور بانوان ریاست جمهوری، در حد یک جایگاه سمبلیک است. از سویی دیگر، بهزیستی و کمیته امداد هم هیچ کدام برنامه منسجمی برای حمایت از این اقشار ندارند؛ اگر دارند در حد یک مستمری خیلی جزئی است که کفاف زندگی را نمی دهد. باید متذکر شد که مجلس به اندازه کافی قانون برای رسیدگی به این موارد دارد و نیازی به قانون گذاری مجدد نیست. ساختار اقتصادی کشور، باید ساز و کاری را تعریف کند که بتوان به نحو احسن به این افراد کمک کرد. آنها اگر نمی توانند کمک نقدی به این افراد ارائه دهند، حداقل با روش های جایگزین از جمله کمک به تحصیل فرزندان این افراد یا کمک به تامین بخشی از هزینه های مسکن را بپردازند. با این وجود، در حال حاضر، شاهد این هستیم که معاونت امور بانوان دولت هیچ برنامه ای برای این افراد جامعه ندارد.

معاونت امور بانوان را تبدیل به وزارتخانه زنان کنید
وی افزود: در حال حاضر، مشکلی که وجود دارد، موازی کاری دستگاه های مختلف است. کمیته امداد، بهزیستی، اداره کل امور بانوان استانداری این افراد را تحت پوشش قرار می دهد. اگر دولت می خواهد یک کار منسجم و علمی بر اساس حفظ کرامت انسانی انجام دهد باید معاونت امور بانوان ریاست جمهوری را تبدیل به وزارت خانه کند و همه دستگاه های موازی که در حوزه زنان فعالیت می کنند کارهایشان تحت لوای این مجموعه باشد و اینگونه وزیر نیز، پاسخگوی مجلس می شود، همچنین سالانه، خیلی راحت، اعتبار متمرکز خواهند گرفت. کمیته امداد، بهزیستی و معاونت بانوان ریاست جمهوری در این خصوص فرافکنی می کنند. اگر دولت می خواهد یک مجموعه سازمان یافته داشته باشد؛ بهترین راه تبدیل کردن معاونت زنان به وزارتخانه است. اینگونه مسائل مربوط به زنان نظم خواهد یافت و هم متولی پیدا می کند.

وی در پاسخ به اینکه پس چرا دولت چنین کاری را نمی کند در حالی که خودش می داند اشکال از کجاست، گفت: این را باید از خود دولت پرسید. من فکر می کنم که اگر دولت چنین لایحه ای را به مجلس بیاورد، مجلس حمایت جدی می کند.

اگر وزارت زنان تشکیل شود، ۷۰ درصد مشکلات این قشر حل خواهد شد
او در ادامه در پاسخ به اینکه اگر چنین اتفاقی بیفتد چند درصد از مشکلات زنان حل و فصل خواهد شد، گفت: به جرأت می توان حدود ۷۰ درصد از مشکلات زنان با این روش حل خواهد شد. من فکر می کنم دولت ها عزمی برای این کار ندارند. فکر می کنید چقدر زن سرپرست خانوار در کشور داریم؟ آماری وجود ندارد؛ ولی فرض را بر این بگذاریم که ۱۰ میلیون زن سرپرست خانوار و خود سرپرست در کشور وجود دارد. من معتقدم اگر همچین وزارتخانه ای شکل بگیرد، به راحتی منابع مالی برای آن تامین می شود.

معاونت امور بانوان به کجا پاسخگو است؟ مردم؟ مجلس؟ به هیچ کدام!
حسن لطفی تاکید کرد: پس دولت ابتدا باید یک وزارتخانه تشکیل دهد که پاسخگوی مردم باشد. الان معاونت امور بانوان به کجا پاسخگو است؟ مردم؟ مجلس؟ به هیچ کدام. وزارتخانه متولی دارد و باید تلاش کند که آمار و اطلاعات دقیق داشته باشد. سوم، منابع مالی پایدار برای آن در نظر گرفته شود. تا به حال چنین پیشنهادی در مجلس نیز مطرح نشده است حتی اعضای فراکسیون زنان!

لینک کوتاه : https://zanandiplomacy.ir/?p=5760

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.