• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
7

بازدید اعضای فراکسیون زنان مجلس از کانون اصلاح و تربیت/ فقط ۲ دختر در کانون

  • کد خبر : 3068
بازدید اعضای فراکسیون زنان مجلس از کانون اصلاح و تربیت/ فقط ۲ دختر در کانون
جمعی از اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی از کانون اصلاح و تربیت استان تهران بازدید کردند.

به گزارش زنان دیپلماسی به نقل از ایرنا از مرکز رسانه قوه قضاییه، چندی پیش بود که رئیس دستگاه قضا به رئیس سازمان زندان‌ها دستور داد تا زمینه بازدید نمایندگان مجلس، مسئولان دولتی و افراد خیر از زندان‌ها و ندامتگاه‌ها فراهم شود تا از نزدیک با مشکلات زندانیان و زندان‌ها آشنا شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای همچنین در نشست هم‌اندیشی با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ۲۱ فروردین ماه برگزار شد در این خصوص گفت: از نظر ما بازدید نمایندگان مجلس و سایر مسئولان از بخش‌ها و مراکز مختلف قضایی و احصاء نواقص و ایرادهای زیرمجموعه‌های قضایی و ارائه راه‌حل از سوی آنها، نه تنها بلااشکال که مفید و مثمرثمر است و ما از این موضوع استقبال می‌کنیم.

بر همین اساس تعدادی از اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت بازدید سه ساعته از کانون اصلاح و تربیت استان تهران داشتند.

در جریان این بازدید، فاطمه قاسم پور نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس(عضو کمیسیون اجتماعی و رئیس فراکسیون زنان مجلس یازدهم)، زهره السادات لاجوردی، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون فرهنگی و شیوا قاسمی پور نماینده مردم مریوان حاضر شدند.

سید حشمت‌الله حیات الغیب مدیر کل زندان های استان تهران، اسماعیل جمیاری معاون مدیر کل زندان‌های استان تهران، غیاثوند مدیر کانون اصلاح و تربیت استان تهران، حجت الاسلام و المسلمین فیروزجایی معاون دادستان تهران در امور زندان ها، در جریان این بازدید، اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی را همراهی کردند.

بازدید اعضای فراکسیون زنان مجلس از کانون اصلاح و تربیت/ فقط ۲ دختر در کانون

سرقت، بالاترین فراوانی جرم در کانون اصلاح و تربیت
سید حشمت الله حیات الغیب در نشستی پیش از بازدید اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی از کانون اصلاح و تربیت استان تهران، گزارشی از اقدامات این کانون ارائه داد.

حیات الغیب گفت: اکنون آمار کانون اصلاح و تربیت استان تهران ۲۰۶ نفر است. ۱۹۲ نفر از این تعداد «حاضر به خواب» هستند و از این تعداد، ۱۹۰ نفر پسر و ۲ نفر دختر هستند.

مدیرکل زندان‌های استان تهران گفت: بالاترین فراوانی جرم در بین افراد حاضر در کانون اصلاح و تربیت، سرقت است.

اکنون آمار کانون اصلاح و تربیت استان تهران ۲۰۶ نفر است. ۱۹۲ نفر از این تعداد «حاضر به خواب» هستند و از این تعداد، ۱۹۰ نفر پسر و ۲ نفر دختر هستند

حیات الغیب با بیان اینکه جرایم مددجویان در کانون اصلاح و تربیت متفاوت است، تاکید کرد: امکاناتی که در کانون اصلاح و تربیت فراهم شده، قابل توجه است. رشته‌های ورزشی متنوع و کلاس‌های نهضت سوادآموزی از جمله این امکانات است.

حیات الغیب افزود: کسانی هم که می‌خواهند مراحل تحصیلی خود را ادامه دهند، رشته مکانیک خودرو و برق صنعتی را داریم که می‌توانند در این رشته‌ها ادامه تحصیل دهند. در زمینه مهارت آموزی هم کارگاه های متنوعی چون آرایشگری، معرق و کامپیوتر داریم.

عمده مشکل مددجویان کانون بعد از آزادی از زندان است
مدیرکل زندان‌های استان تهران یادآور شد: نکته قابل توجه این است که در سال گذشته با پیگیری‌هایی که مسئولان قضایی استان و مددکاران کانون داشتند، زمینه آزادی ۷۴ نفر از مددجویان با کمک خیرین فراهم شده است.

وی ادامه داد: مبلغ بدهی این مددجویان حدود ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان بوده است که با کمک واحد مددکاری صلح و سازش تامین و با تخفیف شکات این رقم به آنها پرداخت شد.

مدیرکل زندان‌های استان تهران اظهارکرد: عمده مشکل مددجویان کانون بعد از آزادی از زندان است. در واقع، این افراد یا بی سرپرست و یا بدسرپرست هستند که معمولاً جامعه آنان را نمی‌پذیرد. اغلب این افراد بعد از آزادی از زندان دچار مشکل می‌شوند. از آنجایی که سن این زندانیان زیر ۱۸ سال است، نمی‌توانند از تسهیلات استفاده کنند. بنابراین یا باید به آنان کمک بلاعوض داده شود یا اینکه باید تحت پوشش سازمان‌های حمایتی قرار گیرند.

صندوق مراقبت های پس از خروج مددجویان تشکیل شود
در ادامه این جلسه مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان زندانها گفت: نوجوانان زیر ۱۸ سال در کانون اصلاح تربیت نگهداری می شوند، نوجوانانی که جرایم مختلفی را در سطوح جامعه مرتکب شدند و به نوعی افرادی هستند که نمی‌توان به آنها لقب مجرم داد چرا که این افراد رفتار های معارض با قانون داشته اند.

رستمی با بیان اینکه این افراد شاید در بسیاری از مواقع درک صحیحی از رفتار خود ندارند، اظهار داشت: این موضوع به مسائل تربیتی و خانوادگی این افراد باز می گردد زیرا ما وقتی از رفتارهای نوجوانان صحبت می کنیم باید بدانیم این رفتارها ابتدا در خانواده شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه سن این نوجوانان، سن بلوغ است گفت: از این رو این نوجوانان با بحران بلوغ و بحران هویت سر و کار دارند و طبیعی است این بچه ها در این دوران با آسیب های فراوانی روبرو هستند.

بازدید سفرای ۵۱ کشور از کانون اصلاح و تربیت استان تهران
رستمی با بیان اینکه در مدت سپری شده از فعالیت این کانون، افراد و مسئولان زیادی از کانون اصلاح و تربیت استان تهران بازدید کرده‌اند، گفت: تقریبا سفرای ۵۱ کشور از کانون اصلاح و تربیت استان تهران بازدید کرده و برنامه های اجرا گرفته در آن را تحسین کرده‌اند، با این حال ما مشکلات زیادی هم در این حوزه داریم.

وی با بیان اینکه هدف اصلی ما در کانون، تربیت نوجوانان است، گفت: ما معتقدیم که این بچه ها در این سنین قابلیت اصلاح دارند بنابراین هنوز شخصیت این بچه ها شکل نگرفته و اگر الگوهای رفتاری صحیح به این بچه ها ارائه شود رفتارهای آنها قابل اصلاح هستند.

وی با بیان اینکه آموزش های ارائه شده به نوجوانان در این کانون آموزش های کلاسیک است، گفت: ما از نهضت سوادآموزی تا دیپلم را در این کانون ارائه می‌دهیم و آموزش و پرورش منطقه ۵ در این زمینه کمک می‌کند.

رستمی با بیان اینکه در کنار سوادآموزی به آموزش‌های تربیتی و پرورشی می پردازیم، گفت: در کنار این موضوعات به مباحث و فعالیت های فرهنگی و ورزشی هم می پردازیم.

وی تاکید کرد: اکنون بزرگترین مشکل موضوع پس از آزادی مددجویان است. باید فکری برای مراقبت های پس از خروج داشته باشیم. اگر بخواهیم از این نوجوانان حمایت کنیم به راحتی می‌توانیم آن‌ها را از این چرخه خارج کنیم بنابراین پیشنهاد این است که مبلغ مشخصی با عنوان یک صندوق برای مراقبت های پس از خروج این نوجوانان در نظر گرفته شود تا در قالب وام های خود اشتغالی به این افراد و سرپرستان آنها اختصاص داده شود.

رستمی اضافه کرد: مراقبت های پس از خروج برای نوجوانان وجود دارد اما با توجه به کمبود اعتبارات که در این حوزه موجود است، معمولاً حمایت ها به طور کامل صورت نمی گیرد.

در ادامه این جلسه حجت الاسلام والمسلمین احمدعلی فیروزجایی معاون دادستان تهران در امور زندان‌ها گفت: امسال ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای اشتعال زندانیان تصویب شد که امیدواریم تخصیص یابد.

اهمیت حرفه آموزی برای مددجویان کانون اصلاح و تربیت
در ادامه این جلسه مدیر کانون اصلاح و تربیت استان تهران اظهار داشت: اشتغال و حرفه آموزی بچه‌های کانون اصلاح و تربیت بسیار مهم است زیرا اغلب خانواده‌های آنان سواد چندانی ندارند و اگر بتوان در کانون اصلاح و تربیت به آنان حرفه آموزی کرد، بسیار مثمر ثمر خواهدبود.

غیاثوند افزود: در کانون حدود هشت نوع حرفه داریم که باید توسعه پیدا کند و متناسب با سلیقه‌های مختلف باشد.

وی ادامه داد: لازم است کارگاه‌ها و امکانات کانون اصلاح و تربیت مانند کامپیوتر تقویت شود و اشتغال زود بازده و جدید باید مورد توجه قرار گیرد.

غیاثوند گفت: حرفه آموزی و اشتغال باید برای مددجویای کانون اصلاح و تربیت فراهم شود. باید این افراد از نظر فکری، فرهنگی و اجتماعی آموزش‌های لازم را دریافت کنند.

در این جلسه زهره سادات لاجوردی نماینده مردم تهران گفت: حمایت از مددجویان در کانون اصلاح و تربیت، از آسیب های بعدی جلوگیری خواهد کرد.

وی با بیان اینکه باید برای حمایت از خانواده آسیب دیده برنامه داشته باشیم، ادامه داد: ابتدا باید در درجه اول خانواده های تک والد را مد نظر قرار دهیم زیرا آنها از حقوق اولیه خود محروم هستند. در تلاشیم با حمایت‌هایی که می‌توانیم انجام دهیم خلأهای قانونی را در این بخش مرتفع و این موضوع را در دستور کار خود قرار دهیم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه باید با دعوت از اساتید دانشگاه، مبلغان و کارشناسان، مددجویان را با موضوعات دینی آشنا کنیم، اظهار کرد: توجه به مسایل دینی می‌تواند شخصیت مددجویان را شکل دهد.

در ادامه رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید در حکمرانی جدید، به حلقه های میانی و میانجیگری اجتماعی توجه کنیم.

فاطمه قاسم پور تاکید کرد : بسیاری از افراد تمایل به حل مسائل اجتماعی دارند و به دنبال این هستند که در این گونه مسائل مشارکت داشته باشند اما نمی دانند از چه طریقی باید کمک های خود را ارائه دهند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ما به عنوان خادمان ملت کمک رسان مسئولان در این بخش هستیم گفت: باید در این بخش به شکل گیری کمپین و پویش های اجتماعی توجه داشته باشیم چرا که بسیاری از مجموعه های مردمی تمایل دارند به مجموعه هایی همانند کانون اصلاح و تربیت کمک کنند.

وی تاکید کرد: در واقع همان طور که در زندان‌ها به روی نمایندگان باز شده تا با حضور در این مکان مسائل را در زندان ها مشاهده کنند باید در زندان ها به روی گروه‌های اجتماعی هم باز شود تا آنها هم وارد با ورود به زندان ها به زندانیان کمک کند.

اعضای فراکسیون زنان مجلس در ادامه از بخش‌های مختلف کانون اصلاح و تربیت استان تهران به ویژه خوابگاه دختران و خوابگاه پسران این کانون بازدید و با مددجویان این دو بخش از نزدیک به گفت و گو پرداخته و در جریان مسائل این مددجویان قرار گرفتند.

این نمایندگان در بازدید از خوابگاه دختران که فقط دو دختر در آن حضور داشت، به گفت و گو با این مددجویان پرداختند.

اعضای فراکسیون بانوان مجلس شورای اسلامی در ادامه از کارگاه های آموزشی، استخر، آمفی تئاتر، سالن های ورزشی، کارگاه نجاری، کارگاه آموزش گل و گیاه، کارگاه معرق کاری مددجویان بازدیدی به عمل آوردند.

اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در پایان بازدید سه ساعته خود از کانون اصلاح تربیت استان تهران، مطالبی را در دفتر یادبود میهمانان و بازدید کنندگان کانون اصلاح و تربیت به یادگار ثبت کردند.

لینک کوتاه : https://zanandiplomacy.ir/?p=3068

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.