• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 15 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
2
در گفتگو با یک استاد بازنشسته بررسی شد

بازنشستگی اجباری‌، سناریویی برای اخراج اعضای هیات علمی‌! / چرا دانشگاه آزاد به هیچ مرجعی پاسخگو نیست؟

  • کد خبر : 5210
بازنشستگی اجباری‌، سناریویی برای اخراج اعضای هیات علمی‌! / چرا دانشگاه آزاد به هیچ مرجعی پاسخگو نیست؟
یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد از بازنشستگی ناگهانی اعضای هیأت علمی این دانشگاه خبر داد.

دکتر سوسن صفاوردی در گفتگو با خبرفوری با اعلام این مطلب، گفت: دانشگاه آزاد اخیراً جمعی از اساتید و اعضای هیأت علمی را بدون اطلاع قبلی و با وجود عدم تکمیل سنوات بیمه‌ای مصوب، در حالیکه قانوناً امکان ادامه خدمت برای این افراد وجود دارد بازنشسته کرده است.

وی ادامه داد: اعضای هیأت علمی این دانشگاه را با اینکه سنوات بیمه‌ای‌ آنها هنوز پر نشده و طبق قانون اجازه چند سال خدمت را دارند بازنشسته می‌کنند در حالیکه در همین دانشگاه افرادی در جایگاه ریاست دانشکده و یا مدیر گروه با وجودی که چند سال از بازنشستگی آنان می‌گذرد همچنان مشغول به کارند و برخی اساتید با همین شرایط به‌صورت قرادادی با دانشگاه در حال همکاری هستند.

این استاد دانشگاه این اقدام را بزرگترین ظلم و بی‌عدالتی در حق حدود ۲۵ هزار نیروی یک نظام دانشگاهی که باید منش‌ قانونمندی‌ و کرامت انسانی آن الگوی سایر نهادها باشد دانست.

تحقق وعده اشتغالزایی به قیمت بازنشستگی زودهنگام گروه در حال کار
وی علت این اقدام را در جایگزینی برخی افراد خواند و گفت: ظاهراً قرار است بخشی از وعده اشتغالزایی دولت و بکارگیری افراد از این مسیر محقق شود‌ و این مدل بازنشستگی به زودی شامل ۵ هزار نفر دیگر نیز خواهد شد.

صفاوردی با بیان اینکه در تعجیل برای یک قانونمندی غیرمنتظره، ظاهرا‌ نوعی یکسان‌سازی در حال شکل‌گیری است، این اقدام را اخراج محترمانه و پاکسازی فضا برای جایگزین کردن برخی افراد خواند و گفت: این اقدام در واقع ابزاری برای تسریع این یکسان‌سازی است تا عذر منتقدان دارای دغدغه اصلاحات خواسته شود و با این حربه یکسان‌سازی کادری مدنظر برخی از مدیران دانشگاه آزاد شکل گیرد تا با برچسب‌زنی‌ برخی اساتید منتقد به قالب‌های فکری تحمیلی برخی مدیران دانشگاه، برخوردها و رویه‌های موجود کنار گذاشته شوند.

وی ادامه داد: بازنشستگی بر مبنای‌ قانونی که در تامین اجتماعی از ۶۵ به ۶۰ سال تغییر کرده، در زمان استخدام ما همان ۶۵ سال بود بااین‌حال روند بازنشستگی اعضای هیات علمی باید تابع قوانین وزارت علوم باشد که تاکید بر پر شدن ۳۰ سال سنوات خدمت‌ برای استادیاران‌ بدون لحاظ سن دارد‌.

شکایت بی‌شکایت
این عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد با بیان اینکه هیچ‌یک از مستخدمین دانشگاه آزاد از اعضای هیأت علمی گرفته تا کارکنان نمی‌توانند به وزارت کار و دیوان عدالت اداری شکایت کنند، بیان کرد: اساسنامه دانشگاه آزاد مشکل دارد.

وی توضیح داد: این دانشگاه در اساسنامه، هیأت امنایی تعریف شده و به نظر می‌رسد این تعریف توجیهی هدفمند

برای عدم پاسخگویی دانشگاه به نهادهای بالادستی از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم و دیوان عدالت اداری باشد‌ چرا که نهادهای مسئول به جز هیأت امنا هیچ مکانیزمی را برای اجرای عدالت در رابطه با مستخدمین دانشگاه آزاد تعریف نکرده‌اند و این اقدامی بی‌سابقه و در تضاد با ضرورت نظارت نهادهای بالادستی برای جلوگیری از ظلم و تبعیض در هر نهادی است و از همین‌روست که اکنون صدای ما به گدش مسئولان نمی‌رسد‌.

به گفته صفاوردی، قانون جامع مربوط به اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها‌ با قانونی که دانشگاه آزاد اعمال می‌کند متفاوت است. از نظر قانون استاد دانشگاه با سن ۶۵ سال، دانشیار با دو و استاد تمام با چهار سابقه خدمت بیشتر می‌توانند بازنشسته شوند اما دانشگاه آزاد طبق آیین‌نامه داخلی خود سن ۶۰سال را برای بازنشستگی در نظر گرفته و مطابق قوانین خود عمل می‌کند.

وی با اشاره به وجود تناقض در عملکرد دانشگاه آزاد، توضیح داد: وقتی سیستم فردی را در ۳۹ سالگی استخدام می‌کند پس می‌داند او در صورت کامل کردن ۳۰سال کاری خود، باید در ۶۹ سالگی بازنشسته شود اما وقتی این فرد را در ۶۰ سالگی بازنشسته می‌کنند یعنی ۱۰ سال به سود خود سیستم عمل می‌کنند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد با بیان این مطلب که من طبق قانون عام مربوط به اعضای هیأت علمی می‌توانم تا ۶۵ سالگی خدمت کنم و برای این بازنشستگی اجباری شکایت کنم اما از آنجا که جایگاه دو وجهی دانشگاه آزاد زمینه چرخش قانون به نفع سیستم را بدون تأمین حقوق مستخدمان به ویژه اعضای هیأت علمی ایجاد کرده و این دانشگاه قوانین مستقل خود را دارد و به هیچ نهاد بالادستی پاسخگو نیست‌، بنابراین امکان شکایت وجود ندارد.

این استادیار علوم سیاسی تاکید کرد: طبق قوانین خود دانشگاه هم حذف یکباره دروس عیرقانونی است چرا که اگر قرار است کسی بازنشسته شود باید در تیر یا شهریور ماه جاری این اتفاق بیفتد نه اینکه منشی دفتر رئیس دانشگاه طی تماس تلفنی اقدام برای تسویه حساب را به اساتید اعلام کند در حالیکه اساتید در ترم جاری در حال برگزاری امتحانات هستند و دروس ترم آتی آنان نیز روی بورد‌ دانشگاه اعلام شده است‌.

نگاه دانشگاه آزاد ابزاری است
این استاد دانشگاه که با ۲۱ سال سابقه کار در سن ۶۰ سالگی مجبور به بازنشستگی شده و تنها ۲۱ روز مستمری دریافت خواهد کرد، ادامه داد: نگرش ابزاری دانشگاه آزاد دست‌کم در مورد خود من صادق است و سیستمی که سن ۶۰ سال را معیار بازنشستگی قرار داده بی‌آنکه سنوات فرد امکان تأمین مخارج زندگی پیش‌روی او را داشته باشد اکنون پاسخی برای جبران ۱۰ سال آینده من و همکارانم ندارد.

وی گفت: بنابراین سیستم می‌توانست برای فردی که بیش از ۲۰ سال در این نهاد آموزشی خدمت کرده نیز کرامت قائل شود و ضمن قانون‌مداری و حفظ احترام اساتید، با بخشودگی سنوات‌ و همچنین با یک قرارداد حق‌التدریسی دست‌کم تا پایان ترم دست نگهدارد تا در اساتیدی که معدل ارزیابی‌ کلاس‌هایشان عموما ۱۷ تا ۲۰ بوده تصور اخراج ناگهانی ایجاد نشود‌.

دانشگاه آزاد، خانه امن برخی گروه‌ها
به گفته صفاوردی دانشگاه آزاد در چند سال گذشته به خانه امنی برای برخی گروه‌ها تبدیل شده تا بتوانند مدرک بگیرند و به‌واسطه آن جایگاه‌هایی را احراز کنند.

وی اظهار می‌دارد: بر اساس نامه‌ای به تاریخ ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ که پیرو مکاتبه‌ای در تاریخ ۷ دی ۱۴۰۰ به روسای دانشکده‌ها اعلام شده بود که در توزیع دروس باید ساعت موظفی و حق‌التدریسی اساتید عضو هیأت علمی پر شود درحالیکه بعضا شاهد بودیم دروس تخصصی برخی اعضای هیأت علمی به اساتید مدعو‌ و خارج از بدنه دانشگاه ارائه می‌شد‌.

صفاوردی ادامه داد: علیرغم اظهار دانشگاه به وجود مشکلات مالی در ترم‌های گذشته فقط در یک دانشکده به بیش از ۱۵ استاد مدعو از نمایندگان مجلس گرفته تا تفرادی از نهادهای مختلف درس واگذار شد و این اقدام القا کننده این حس که یک جریان‌ پاکسازی نرمی آغاز شده و قریب الوقوع عده‌ای‌ باید بروند تا این افراد جایگزین آنها شوند مدام تقویت می‌شد‌.

وی ادامه داد: وقتی یک نهاد دانشگاهی که به لحاظ اخلاق اداری و آداب علمی باید سرآمد و الگوی سایر نهادها باشد

با ابهام اساسنامه‌ای دچار چنین فساد اخلاقی می‌شود از سایر نهادها انتظاری نمی‌توان داشت‌ درحالیکه قوانین نظام اسلامی برخلاف نظام‌ سرمایه‌‌‌داری بر حفظ کرامت انسانی و پایبندی بر اخلاقیات تاکید دارد‌.

به گفته وی بازنشستگی اجباری در حالی افتاده که برخی اساتید پایان‌نامه دکترا دارند و به محض بازنشستگی استاد اگرچه می‌تواند به‌عنوان استاد راهنما باقی بماند اما باید امضا بدهد که هیچ حق‌الزحمه‌ای به او پرداخت نمی‌شود و این باور کردنی نیست که در یک نهاد آموزشی نگاه به انسان تا این حد ابزاری باشد.

بی‌توجهی به امنیت شغلی اساتید
این استاد دانشگاه تأکید کرد: دانشگاه آزاد بدون اندیشیدن به آینده، امنیت شغلی و اقتصادی ما دست به این کار زده و عملکرد امروز آن درستی این ادعا را اثبات می‌کند که سیستم در مدتی که به افراد نیاز دارد از آنها استفاده می‌کند و پس از اتمام کار آنان را به بدترین شکل کنار می‌گذارد‌.

صفاوردی افزود: این اقدام بدون اطلاع قبلی آن هم دو ماه مانده به عید که زندگی‌ها با هزینه‌‌های بسیاری همراه است و تا دریافت اولین مستمری تأمین اجتماعی چند ماه زمان می‌برد اقدام درستی نیست و کادر علمی دانشگاه در این چند ماه و در این وضعیت اقتصادی بدون هیچ درآمدی رها می‌شوند.

وی تصریح کرد: تصور عمومی این است که خانم‌های شاغل چون سرپرست خانواده نیستند با هزینه‌های کمتری مواجه‌اند و در صورت بیکاری خسارت کمتری می‌بینند در حالیکه در شرایط اقتصادی امروز‌، اداره خانواده‌ها بر اساس توانمندی اقتصادی زن و مرد است و اساتیدی هستند که اگر در این چند ماه حقوق دریافت نکنند بی‌نهایت دچار مشکل می‌شوند.

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه اجرای قوانین آدابی دارد و یکی از آن آداب این است که بازنشستگی افراد باید به گونه‌ای به آنها اطلاع داده شود که آنها مجالی برای برنامه‌ریزی و مدیریت زندگی و به‌ویژه اداره مسائل اقتصادی خود بیابند.

وی گفت: این حق اساتیدی که از اول استخدام دانشگاه آزاد بوده و جوانی خود را صرف این سیستم کرده‌اند نبود.‌

صفاوردی در پایان از دیدار با یکی از مقامات بلندپایه ستاد مرکزی دانشگاه آزاد و انعکاس مشکلات موجود‌ به وی خبر داد و افزود: این مسئول قول پیگیری داد و اکنون باید دید با تخصیص بخشودگی سنوات آیا اهتمامی برای رفع مشکل اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد وجود دارد؟

لینک کوتاه : https://zanandiplomacy.ir/?p=5210

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.