• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3
معاون استاندار گیلان:

بانوان محور سلامت خانواده و جامعه هستند/ شکستن قبح طلاق توسط سلبریتی ها

  • کد خبر : 3406
بانوان محور سلامت خانواده و جامعه هستند/ شکستن قبح طلاق توسط سلبریتی ها
معاون استاندار گیلان، با اشاره به اهمیت سلامت زنان در خانواده، گفت: زنان و مادران محور سلامت در خانواده هستند و مسائل حوزه بهداشت و درمان با مسئولیت بانوان دنبال می شود.

حسین مصطفی پور عصر امروز در جلسه کارگروه فرهنگی، اجتماعی و سلامت زنان و خانواده استان گیلان، با اشاره به آمارهای نامطلوب استان در حوزه های اجتماعی، اظهار کرد: متاسفانه گیلان پیرترین استان کشور بوده و در زاد و ولد رتبه آخر را داریم.

وی طلاق را از جمله آسیب های اجتماعی گیلان دانست و افزود: متاسفانه سهم گیلان در آسیب های اجتماعی کشور بیشتر بوده و باید اقدام به جبران غفلت ها کنیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری گیلان، تهاجم فرهنگی را یکی از عوامل مهم در معضلات فرهنگی و اجتماعی دانست و تصریح کرد: برای رفع مشکلات فرهنگی و اجتماعی باید بر نهاد خانواده متمرکز شویم، زیرا خانواده اصلی ترین و مهمترین فضای شکل گیری رفتار و اندیشه های انسان است.

مصطفی پور، خانواده سالم را لازمه جامعه سالم دانست و عنوان کرد: خانواده سالم ضامن جامعه سالم است و لذا سلامت بانوان نقش مهمی در سلامت خانواده دارد.

وی با اشاره به اهمیت سلامت زنان در خانواده، گفت: زنان و مادران محور سلامت در خانواده هستند و مسائل حوزه بهداشت و درمان با مسئولیت بانوان دنبال می شود.

معاون استاندار گیلان، سلامت جسمی و روانی بانوان را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: جامعه نیازمند سلامت و امنیت روانی است و لذا حفظ سلامت و امنیت خانواده باید دغدغه کسانی باشد که می خواهند برای توسعه و پیشرفت کشور برنامه ریزی کنند.

وی توسعه متعادل کشور را مبتنی بر توجه به نقش زنان دانست و عنوان کرد: ریشه بسیاری از معضلات فرهنگی و اجتماعی به خانواده باز می گردد و لذا در خانواده های دارای اعتقادات دینی و مذهبی شاهد کمترین آسیب های اجتماعی همچون طلاق هستیم.

مصطفی پور، تقویت باورهای دینی در خانواده را عاملی بازدارنده دانست و بیان کرد: پرورش انسان مسئول یکی از توصیه های دین مبین اسلام است و چنین انسانی گرفتار آسیب های اجتماعی نمی شود.

وی ولنگاری های فضای مجازی را از جمله عوامل اثرگذار بر آمار طلاق دانست و اضافه کرد: اگر نهادهای فرهنگی الگوهای خانواده سالم و درست را به جامعه معرفی نکنند، نسل جوان از سلبریتی هایی الگو می گیرند که عملا پایبندی به خانواده در آنان دیده نمی شود و لذا قبح طلاق و عدم استحکام خانواده را می شکنند.

معاون استاندار گیلان، از متولیان حوزه دین خواست روزآمد شوند و هنرمندانه و جذاب الگوهای رفتاری و سبک زندگی سالم را تبیین کنند تا نسل آینده گرفتار آسیب های اجتماعی نشود.

زهرا یعقوب نژاد، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری گیلان نیز، قوانین و اسناد بالادستی را حامی بنیان خانواده دانست و اظهار کرد: در فرهنگ ایرانی – اسلامی خانواده از جایگاه و قداست بالایی برخوردار است.

وی دادگستری، علوم پزشکی، بهزیستی و… را از جمله متولیات رسیدگی به آسیب های اجتماعی دانست و عنوات کرد: باید از تجربیات موفق سایر استان ها برای کاهش آسیب های اجتماعی به ویژه طلاق و خودکشی و… استفاده کنیم.

مدیرکل امور بانوان گیلان، خواستار تشکیل دبیرخانه دائمی طلاق و خودکشی در استان شد و بیان کرد: باید برای آسیب های اجتماعی اولویت دار استان برنامه ریزی پیشگیرانه داشته باشیم.

یعقوب نژاد، همچنین بر تشکیل هیئت اندیشه ورز فرهنگی و اجتماعی استان تاکید کرد و افزود: باید از ظرفیت همه دستگاه های اجرایی در کنار مراکز علمی استفاده کنیم.

فردین مهرابیان، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در ادامه، سرطان را یکی از آسیب های جدی حوزه سلامت جسم به ویژه در بانوان دانست و اظهار کرد: سرطان های معده، روده بزرگ، پوست، پستان و پروستات از جمله مهمترین سرطان های گیلان هستند.

وی با بیان اینکه ثبت موارد جدید بیماری سرطان در گیلان از سال ۷۰ آغاز شده است، ادامه داد: سرطان های پستان، پوست، ریه و روده بزرگ در زنان و سرطان های معده، پوست، ریه، پروستات و روده بزرگ در مردان بیشتر به ثبت رسیده است.

سخنگوی علوم پزشکی گیلان، عوامل محیطی، تغذیه ای و ژنتیکی را موثر در آمار سرطان دانست و خاطرنشان کرد: از اواخر دهه ۹۰ برنامه ثبت ملی سرطان را در استان اجرایی کردیم.

وی تقویت برنامه ثبت ملی سرطان، تجهیز و راه اندازی مراکز غربالگری سرطان در شهرستان های رشت، لاهیجان، بندرانزلی و تالش و تقویت تجهیزات و نیروی انسانی در راستای درمان موارد شناسایی شده از طریق شیمی درمانی، رادیوتراپی و طب تسکینی و اخذ نتایج حاصل از مطالعات برنامه ملی کوهورت صومعه سرا به منظور تعیین نقشه راه در امر پیشگیری از سرطان را از جمله اقدامات در دست اجرای دانشگاه علوم پزشکی استان دانست و یادآور شد: آموزش عوامل خطر مرتبط با سرطان، غربالگری، ثبت موارد جدید سرطان، درمان شامل شیمی درمانی، رادیوتراپی، جراحی و طب تسکینی و پژوهش و تحقیقات نیز در دستور کار علوم پزشکی قرار دارد.

لینک کوتاه : https://zanandiplomacy.ir/?p=3406

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.