• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
5

تصادف زنان کارگر فصلی صدایی نداشت/ رنج مزرعه را کسی نمی بیند

  • کد خبر : 3510
تصادف زنان کارگر فصلی صدایی نداشت/ رنج مزرعه را کسی نمی بیند
شیراز- مشکلات زنان کارگر فصلی مزارع هیچوقت دیده نشده است. زنانی که روزهایشان را در سختی های کار در مزارعی که مال خودشان نیست می‌گذرانند و تصادف اخیرشان نیز توجه کسی را جلب نکرد.

گروه استان‌ها- آمنه سپهر: مینی بوس حامل زنان کارگر فصلی دو روز پیش واژگون شد و ۱۹ نفر زن کارگر فصلی لابه لای پاره‌های آهن مینی بوس در محور فسا- ششده و قره بلاغ زخمی شدند (اینجا بخوانید).

این اتفاق در نزدیکی روستای دیندارلو رخ داد، حادثه‌ای که در آن ۱۹ زن کارگر قربانی فقر و نداری حاکم بر روزگارشان شدند.

در این میان طبق اخبار واصله حال ۴ زن کارگر فصلی وخیم اعلام شده بود. اما آیا تدابیری برای رهایی این زنان از رنج مداومشان اندیشیده شده است یا خیر؟ آیا نهادها و متولیان این زنان برای توانمند سازی آنان کاری کرده اند تا آواره زمین‌های زراعی برای تهیه لقمه نانی نباشند؟

این زنان با گرگ و میش هوا چادر به سر با مینی بوس راهی مزارع می‌شوند و با تاریک شدن هوا به خانه بر می‌گردند. زنانی که عطای ظرافتشان را به لقایش بخشیده اند و در تابستان طعمه شرجی و «تَش بادها» و در زمستان در شلاق بی‌رحم سوز و سرما هستند تا نانی به سر سفره خانه بیاورند.

پیش از این خبرگزاری مهر در خصوص زنان کارگر فصلی گزارشی منتشر کرده بود (اینجا). زنانی که نه بیمه دارند و نه عایدی ازکارافتادگی دستگیرشان می‌شود. این زنان جوان و سایر زنان میانسال کارگر فصلی نه پس‌اندازی دارند و نه از جایی حمایت می‌شوند. یک وعده غذا با بیش از ۱۰ ساعت کار سخت زیر آفتاب سوزان یا در برابر سرمای بی‌رحم زمستان با مزدی ناچیز، سهم زنانی است که بر اثر فشار کار زیاد دیگر پا و کمری برایشان نمانده است.

قشری که نه بیمه دارند و نه آسایش

ایاب و ذهاب این زنان اکثریت نیسان‌های آبی است که در تابستان رو باز و در زمستان چادر پوش می‌شوند. مزارعی که کارگران بیشتری می‌طلبد معمولاً با مینی بوس کارگرانش را بر سر زمینهای زراعی حاضر می‌کند.

جامعه زنان کارگر فصلی فسا هر روز برای برداشت صیفی جات به مزارع می‌روند تا معیشتشان را تأمین کنند. برداشت صیفی جات و سبزیجات، وجین مزارع و … از فعالیت‌هایی است که زنان کارگر فصلی فسا با آن آشنایی دیرینه دارند.

تصادف زنان کارگر فصلی صدایی نداشت/ رنج مزرعه را کسی نمی بیند

تفاوت فاحش دستمزد این زنان با مردان برای کار مشترک مشکلی است که فراگیر شده است و حالا پس از واژگونی مینی بوس حامل زنان کارگر فصلی اذهان عمومی به این سمت نشانه رفته است که آیا این زنان بیمه دارند یا نه؟

سکوت متولیان امر

شوربختانه این زنان نه بیمه دارند و نه امنیت شغلی و جانی که نمونه بارز آن واژگونی مینی بوس حامل زنان کارگر فصلی سوم‌تیرماه سال جاری در محور فسا- شده است.

با همه این تفاسیر، واژگونی مینی بوس حامل زنان کارگر فصلی فسا حتی در فضای مجازی نیز سر و صدایی نکرد تا صدای این زنان کارگر فصلی چندان شنیده نشود.

در ادامه این گزارش پیگیری‌های خبرنگار مهر، با تماس‌های مکرر و ارسال پیامک‌های متعدد خبرنگار این خبرگزاری برای گفتگو با مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری فارس به نتیجه کاملی نرسید.

پیگیری‌های خبرنگار مهر صرفاً منجر به ارسال پیامکی از سوی زهرا یقطین مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری فارس شد که در آن از آمار ۱۲۰۰ نفری زنان کارگر فصلی سخن گفته شده بود اما دیگر سوالات مطرح شده این خبرگزاری بی پاسخ ماند.

موضوع زنان کارگر فصلی پدیده‌ای است که کمتر مورد توجه قرار گرفته اما رنج مدام این کارگران در حالیکه نه بیمه‌ای دارند و نه معیشتشان چندان تأمین است و نه مورد رسیدگی خاصی قرار می‌گیرد، مسئله‌ای است که باید مسئولان امر به آن پاسخ دهند.

لینک کوتاه : https://zanandiplomacy.ir/?p=3510

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.