• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
4

تلاش می‌کنیم ورود به عرصه نویسندگی برای مادران و زنان تسهیل شود

  • کد خبر : 2069
تلاش می‌کنیم ورود به عرصه نویسندگی برای مادران و زنان تسهیل شود
دبیر کانون بانوی فرهنگ گفت: تولد بانوی فرهنگ بهانه‌ای است تا طی نشستی رویکرد خود را برای سال بعد تعریف کنیم.

نشست رسانه‌ای «جشن تولد ۵ سالگی همایش بانوی فرهنگ» با حضور سارا عرفانی نویسنده و دبیر کانون بانوی فرهنگ و معصومه امیرزاده مسئول آموزش کانون بانوی فرهنگ در سالن امیر حسین فردی حوزه هنری برگزار شد.

عرفانی در این نشست با بیان اینکه «جشن تولد ۵ سالگی همایش بانوی فرهنگ» چهارم اسفند ساعت ۱۵ در تالار سوره حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار می‌شود، گفت: کانون بانوی فرهنگ یک انجمن ادبی است که تربیت نویسنده برای خلق آثار خوب در حوزه ادبیات داستانی را در دستور کار دارد.

عرفانی افزود: سعی ما بر این است تا فضایی را متناسب بانوان داشته باشیم و تلاش می‌کنیم ورود به عرصه نویسندگی برای مادران و زنان تسهیل شود برای مثال با تشکیل کلاس‌های مجازی و یا فراهم کردن فضایی برای برای نگهداری کودکان فضا را برای حضور بانوان فراهم می‌کنیم و امیدواریم این کانون به محل همیشگی بانوان علاقه مند به نویسندگی تبدیل شود.

دبیر کانون بانوی فرهنگ در ادامه با اشاره به اینکه کانون بانوی فرهنگ فعالیت خود را از سال ۹۵ آغاز کرد و الان با همکاری حوزه هنری فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهد، گفت: تلاش می‌کنیم فضای حمایتی را داشته باشیم تا بانوان بدانند فضایی برای کمک به آنان وجود دارد؛ همچنین پس از آموزش به بانوان آثار را رصد کنیم و به چاپ آن کمک کرده و رونمایی هم داشته باشیم تا آثار دیده شود و دوستان نوقلم به بدنه نویسندگان اضافه شود.
عرفانی در ادامه با بیان اینکه در جشن چهار سالگی نگاه به گذشته بود و درباره کهن الگو‌های زن در شاهنامه کارگاه بررسی گذاشتیم، گفت: کانون بانوی فرهنگ هم اکنون ۳۰ عضو فعال و ثابت دارد و کلاس‌های آموزشی آن با ۵۰ نفر ظرفیت برگزار می‌شود.

وی با اشاره به بهانه برپایی این جشن گفت: تولد بانوی فرهنگ بهانه‌ای است تا طی نشستی رویکرد خود را برای سال بعد تعریف کنیم. سال گذشته رویکرد «زن از گذشته و با نگاهی به گذشته» را در دستور کار قرار دادیم و رصد و آموزش کهن الگوهای زن در شاهنامه را آغاز کردیم که حضوری و مجازی برگزار شد.

عرفانی با بیان اینکه کانون بانوی فرهنگ هرسال رویکرد خود را تعریف و با فراخوان عمومی از نویسندگان زن دعوت به فعالیت می‌کند، گفت: پیش از برپایی «جشن تولد ۵ سالگی همایش بانوی فرهنگ» دو کارگاه «عناصر متن دراماتیک» و «امر زنانه و روایت» برای همه نویسندگان برگزار می‌شود. روز چهارشنبه صبح (۴اسفند) نیز جلسه نقد و بررسی آثار کلرژوبرت، نویسنده کودک و روند پیشرفت این نویسنده را از ساعت ۳ تا ۵ برگزار می‌کنیم.

وی در پایان با بیان اینکه کانون بانوی فرهنگ هر سال عضوگیری می‌کند و امسال هم همزمان با جشن کانون بانوی فرهنگ فراخوان عضو گیری منتشر می‌شود، گفت: جایزه سالانه بانوی فرهنگ را از امسال در راستای کار داریم و قرار است هر سال به یک نویسنده جایزه دهیم که امسال از جدیدترین کتاب کلر ژوبرت ضمن رونمایی تجلیل می‌شود.

معرفی درست زن به جامعه تعهد در ادبیات را محقق می‌کند

معصومه امیرزاده مسئول آموزش کانون بانوی فرهنگ نیز در ادامه این ‌نشست، گفت: تلاش ما این است چه نویسندگان زن چه مرد، درباره زنان بنویسند. هدف ما این است، در عین اینکه زن در جامعه فعالیت می‌کند، ظرافت او ضعف دیده نشود.

امیرزاده افزود: تلاش داریم تا روند رسیدن زنان به نوشتن را تسهیل و درباره زن درست نوشته شود. معرفی درست زن به جامعه کمک می‌کند تا در ادبیات به تعهد برسیم.

مسئول آموزش کانون بانوی فرهنگ با بیان اینکه ما نگاه متعادل به زن داریم و تاکید بر اینکه ظرافت زن نباید ضعف بلکه باید ابزار قدرت باشد، گفت: زن امروز درگیر نگاه‌های متفاوت است و از آن خواسته شده که در یک کمال تمام دیده شود در حالی که زن می‌تواند در جامعه با همان زنانگی‌های خود حضور داشته باشد.

وی در مورد چگونگی جذب اعضای کانون گفت: محدودیتی در میزان جذب نداریم. هر کس درباره زن بنویسند، چه زن باشد چه مرد، می‌تواند در این کانون حضور داشته باشد.

امیرزاده در ادامه اهداف برپایی این جشن را کمک و افزایش تعامل، تفاهم، ارتباط وهم‌افزایی نویسندگان عنوان کرد و افزود: فرم و محتوا می‌تواند ادبیات داستانی را نجات دهد از این رو توجه به فرم و محتوا در تمام برنامه‌های بانوی فرهنگ جاری است. به این ترتیب در نظر داریم تا عضوگیری سالانه داشته باشیم. عضوگیری در این کانون به صورت اعضای فعال و عادی است که فعالان در طول سال با ما همراه هستند و اعضای عادی به فراخور زمان خود در طول سال ما را همراهی می‌کنند.

گفتنی است، «جشن تولد ۵ سالگی همایش بانوی فرهنگ» چهارم اسفند ساعت ۱۵ در تالار سوره حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.

لینک کوتاه : https://zanandiplomacy.ir/?p=2069

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.