• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
5

روز جهانی منع خشونت علیه زنان

  • کد خبر : 940
روز جهانی منع خشونت علیه زنان

زنان دیپلماسی؛ در سال ۱۹۶۰ سه خواهر اهل جمهوری دومینیکن، با نام خواهران میرابال، پس از ماه‌ها شکنجه، توسط سازمان امنیت ارتش این کشور به قتل رسیدند. بیست و یک سال بعد، یعنی در سال ۱۹۸۱، در همایشی که در پایتخت کلمبیا، با شرکت مدافعان حقوق زنان در آمریکای لاتین و منطقه کارائیب تشکیل شد، […]

زنان دیپلماسی؛ در سال ۱۹۶۰ سه خواهر اهل جمهوری دومینیکن، با نام خواهران میرابال، پس از ماه‌ها شکنجه، توسط سازمان امنیت ارتش این کشور به قتل رسیدند.
بیست و یک سال بعد، یعنی در سال ۱۹۸۱، در همایشی که در پایتخت کلمبیا، با شرکت مدافعان حقوق زنان در آمریکای لاتین و منطقه کارائیب تشکیل شد، پیشنهاد اختصاص دادنِ روز قتل خواهران میرابال به روز محو خشونت علیه زنان مطرح گردید.
از این رو مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در سال ۱۹۹۱ میلادی، با تصویب قطعنامه (۴۸/۱۰۴)، روز ۲۵ نوامبر مصادف با (چهارم آذر ماه) هر سال را به عنوان روز جهانی “محو خشونت علیه زنان” نامگذاری کرد.
هدف از تعیین این روز، اطلاع رسانی، آگاه نمودن و جلب توجه جهانیان به انواع مختلف خشونت علیه زنان و لزوم رفع این موارد بوده است.
مهمترین عواملِ نامگذاریِ این روز عبارتند از:
خشونت علیه زنان، تجاوز به حقوق بشر است.
خشونت علیه زنان مانع بزرگی برای پیشرفت در همه‌ زمینه‌ ها، از جمله کاهش فقر و برقراری صلح و امنیت است.
خشونت علیه زنان موجب تبعیض، عمیق ‌تر و گسترده ‌تر شدن نابرابری ‌ها میان زنان و مردان می ‌شود.️⃣ یکی از موانع بزرگ برای رفع یا کاهش خشونت علیه زنان کمبود منابع مالی در همه‌ کشورها، بویژه کشورهای آسیایی و آفریقایی است.
مجمع عمومی سازمان ملل متحد خشونت علیه زنان را “هرگونه عمل خشونت ‌آمیز بر پایه جنسیت که بتواند به آسیب فیزیکی (بدنی)، جنسی یا روانی زنان منجر بشود” تعریف کرده است که شامل “تهدید به این کارها، اِعمال اجبار، یا سلب مستبدانه آزادی (چه در اجتماع و چه در زندگی شخصی)” می‌شود.
در طول سال های اخیر، صدای فعالان حقوق زنان، از طریق کمپین های مختلفی مانند “جهان را نارنجی کن”، به گوش جهانیان می رسد.
رنگ نارنجی به عنوان یک تم کلیدی در جشن های هر سال می باشد که به عنوان نمادی از آینده روشن، پر امید و به دور از هر گونه خشونت علیه زنان و دختران به حساب می آید و با تزئین ساختمان ها و نمادها نشان داده می شود.
سازمان ملل متحد موضوع سال ۲۰۲۱ را “جهان را نارنجی کنیم: اکنون به خشونت علیه زنان پایان دهید!” نامگذاری کرده است.
پیام دبیرکل در سال ۲۰۲۱:
بنا به گفته آنتونیو گوترش خشونت علیه زنان و دختران همچنان فراگیرترین و مبرم ترین موضوع حقوق بشر در جهان امروز است. این هم یک جنایت نفرت انگیز و هم یک اورژانس بهداشت عمومی است که عواقب گسترده ای برای میلیونها زن و دختر در هر گوشه از جهان دارد.
وی گفته است که آخرین آمار سازمان ملل متحد در مورد زنان تایید میکند که در طول همه گیری، سطح خشونت علیه زنان و دختران افزایش یافته است. در ۱۳ کشور، تقریبا یک چهارم زنان گزارش کردند که درگیری های خانگی بیشتر شده است. نسبت مشابهی گفته اند که در خانه احساس امنیت کمتری می‌کنند.
به گفته گوترش خشونت علیه زنان اجتناب ناپذیر نیست. سیاست ها و برنامه های درست نتیجه می دهد. این به معنای راهبردهای جامع و بلندمدت است که با علل ریشه‌ای خشونت مقابله می‌کند، از حقوق زنان و دختران محافظت می‌کند و جنبش‌های قوی و مستقل حقوق زنان را ترویج می‌کند.
وی گفته است این مدلی است که سازمان ملل از طریق مشارکت خود با اتحادیه اروپا، ابتکار Spotlight، ساخته است. سال گذشته، در کشورهای شریک، شاهد افزایش ۲۲ درصدی در تعقیب قضایی عاملان بوده ایم.
دبیرکل گفته است ۸۴ قانون و سیاست تصویب و یا تقویت شده است و بیش از ۶۵۰ هزار زن و دختر توانستند به خدمات خشونت مبتنی بر جنسیت علیرغم محدودیت های مربوط به بیماری همه گیر دسترسی داشته باشند.
گوترش گفته است که تغییر امکان پذیر است. اکنون زمان آن فرا رسیده است که تلاش های خود را مضاعف کنیم تا با هم بتوانیم تا سال ۲۰۳۰ خشونت علیه زنان و دختران را از بین ببریم.
⁉️ آیا میدانید که:
بر اساس اطلاعات و آمار موجود، از هر ۳ زن، یک نفر در جهان در طول زندگی خود به شکل های مختلف خشونت فیزیکی یا جنسی را تجربه کرده است.
در مواقع بحران، اعداد افزایش می‌یابد، همانطور که در طول همه‌گیری کووید ۱۹ و بحران‌های انسانی اخیر، درگیری‌ها و بلایای اقلیمی مشاهده شده است.
گزارش جدید زنان سازمان ملل بر اساس داده‌های ۱۳ کشور از زمان همه‌گیری، نشان می‌دهد که از هر ۳ زن، ۲ زن گزارش کرده‌اند که خود یا زنی که می‌شناسند، نوعی خشونت را تجربه کرده‌اند و بیشتر با ناامنی غذایی مواجه هستند. از هر ۱۰ زن فقط ۱ نفر گفته است که قربانیان برای کمک به پلیس مراجعه می کنند.
۷۱% از کل قربانیان قاچاق انسان در سراسر جهان زن و دختر هستند و از هر ۴ نفر از این زنان و دختران ۳ نفر مورد سوءاستفاده جنسی قرار میگیرند.
 

لینک کوتاه : https://zanandiplomacy.ir/?p=940

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.