• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
7
شیدا مهنام مطرح کرد:

زنان زرتشتی قبل از اسلام حجاب داشتند

  • کد خبر : 1229
مشاور مطالعات اجتماعی کمیسیون ملی یونسکو با بیان اینکه هویت و حجاب زن ایرانی، پشتوانه تمدن چندهزار ساله دارد، گفت: یکی از کامل‌ترین پوشش‌ها مربوط به زنان زرتشتی یعنی قبل از اسلام بوده است، هنوز این زنان زرتشتی در یزد و برخی مناطق کشور حضور دارند که نشان می‌دهد هویت ایرانی چنین پوششی داشته است.

به گزارش زنان دیپلماسی، شیدا مهنام، دبیر نهضت بین‌المللی «تبیین جایگاه زن در تمدن ایران و اسلام»، در نشست «هم‌اندیشی نقش شبکه‌سازی تشکل‌های بین‌المللی در ترویج نهضت تبیین جایگاه زن در تمدن ایران واسلام مورخ ۱۸ دی ماه با بیان اینکه اسلام از حقوق زنان در عرصه اجتماعی و اشتغال با رعایت حریم دفاع می‌کند، گفت: معتقدم ما زنان باید به نوعی خودباوری برسیم تا بفهمیم که در کجا و چه جایگاهی بیشتر مثمر ثمر و مفید هستیم و این وظایف را طوری تقسیم کنیم که به مسیر و هدف اصلی ما آسیب نرساند.

مهنام با اشاره به راه‌اندازی نهضت بین‌المللی «تبیین جایگاه زن در تمدن ایران و اسلام» تحت اشراف آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای، اضافه کرد: ایشان در بخشی از پیامی که خطاب به ما و به مناسبت این مسئله صادر کردند فرمودند: خداوند براساس حکمت بالغه خود زن و مرد را طوری آفریده است که بتوانند در کنار یکدیگر و با شرایط عادلانه و با سعادت زندگی کنند، خدا زن و مرد را از یک نفس آفرید و هر کدام مکمل دیگری هستند. بنابر عدل الهی و حکمت او، هر دو توانایی‌ها و استعدادهایی دارند که می‌توانند جامعه را پر از عدل و سعادت کنند.

وی اضافه کرد: ما وقتی شروع نهضت بین‌المللی را به استادمان آیت‌الله سیدمصطفی محقق داماد منعکس کردیم ایشان گفتند که موضوع زنان می‌تواند اجتهاد را تحت تاثیر قرار دهد، از نگاه وی، نظام حقوق اسلامی خصوصا در بخش خانواده دارای اصول محکمی است که می‌تواند محور اجتهاد قرار بگیرد، خانواده، گوهر و نهاد هر جامعه است و پاسخگویی به سؤالات نوین اجتماعی در سایه همین تحولات اجتهادی است که باید در نظام خانواده قرار بگیرد.

دبیر نهضت بین‌المللی «تبیین جایگاه زن در تمدن ایران و اسلام»، تصریح کرد: مدیریت و تدبیر اصلی دگرگونی اجتماعی در مسائل زن و خانواده و انتقال آن به نسل بعد باید توسط خود زنان برنامه‌ریزی و هدایت شود و مردان و زنان آن را اجرا کنند، تا در آینده شاهد نسل پویاتر و به تعبیر برخی از دوستان نسل زهرایی باشیم و این امر مستلزم برنامه‌ریزی و آموزش و آگاهی‌بخشی است.

وی افزود: در فرهنگ غرب، هر چند کارهایی در عرصه زن و خانواده صورت گرفته که ما تایید نمی‌کنیم زیرا مسیر انحرافی را پیمود ولی اگر ملاحظه کنیم می‌بینیم در کشورهای اروپایی زنانی که در پست‌های کلیدی هستند عمدتا لباس‌های پوشیده دارند، حجاب سر ندارند ولی تلاش می‌کنند جدی باشند و رفتارهای مناسبی از خود بروز دهند.

پشتوانه تمدنی فاخرتر ایرانیان
مهنام ادامه داد: ما دارای پشتوانه تمدنی به مراتب فاخرتر و قدیمی‌تر از اروپا هستیم، زن تا قبل از جنگ جهانی اول در اروپا جای و جایگاهی نداشت ولی در هویت ایرانی در دوران هیچ یک از پادشاهان نمی‌بینید که زنی در کار پادشاه و تا حدودی دخیل در کارها و امورات نبوده است. حتی زنانی دریادار و هنرمند و … داشته‌ایم ولی هیچگاه زن برهنه‌ نداشتیم.

وی افزود: یکی از کاملترین پوشش‌ها مربوط به زنان زرتشتی یعنی قبل از اسلام بوده است، هنوز این زنان زرتشتی در یزد و برخی مناطق کشور حضور دارند که نشان می‌دهد هویت ایرانی چنین پوششی داشته است. در اسلام هم نمونه‌های بارزی مانند حضرت خدیجه(س) داریم، ایشان همه ملک و مال خود را در این راه فدا کرد و فرزندی چون فاطمه(س) را تربیت کرد و اگر ما امروز شیعه هستیم مدیون این بانوان بزرگ هستیم.

دبیر نهضت بین‌المللی «تبیین جایگاه زن در تمدن ایران و اسلام» اضافه کرد: در روایات بیان شده است که عده‌ای خدمت امام کاظم(ع) رفتند تا سؤالاتی بپرسند و ایشان به حضرت معصومه(س) ارجاع دادند و وقتی پاسخ خود را گرفتند دوباره خدمت امام(ع) آمدند و امام فرمودند: فداها ابوها.

وی تاکید کرد: ما باید با همین حجاب و باورها و اعتقادات در مراسم بین‌المللی حضور یابیم و از دین دفاع کنیم. ما در این عرصه، در جهان اسلام ضعیف عمل کرده‌ایم و نمایندگان ما ضعیف عمل کرده‌اند.

زنان اروپا تا یک قرن قبل حق رای نداشتند
مهنام اضافه کرد: در کشور سوئیس تا سال ۱۹۳۰ زنان حق رای نداشتند ولی وقتی جنگ جهانی رخ داد، مردان به دفاع و مباحث نظامی کشیده شدند و زنان مجبور شدند وارد عرصه کشاورزی و صنعت و … شوند، جنگ به آنان فهماند که زن، جایگاه دارد ولی جایگاه زن در ایران و اسلام سابقه چند قرنی دارد. در فیلم‌های انگلیسی مربوط به قبل از دوره بی‌حجابی در غرب هم زنان لباس‌های پوشیده و فاخر داشتند و هرقدر پایگاه اجتماعی زنان بالاتر بود لباس‌های بنلدتر و پوشیده‌تر داشتند و امروز هم سیاستمداران زن بسیاری از مسائل را مراعات می‌کنند.

مشاور مطالعات اجتماعی کمیسیون ملی یونسکو با تاکید بر اینکه باید شبکه‌ وسیعی از بانوان را در کشور و در سطح بین‌المللی ایجاد کنیم و هرقدر این شبکه بیشتر باشد می‌توانیم موفق‌تر باشیم، اضافه کرد: ولی متاسفانه هنوز یک بانک اطلاعاتی از وضعیت زنان نداریم که بدانیم چه مقدار زن شاغل داریم، چند نفر در روستا کار می‌کنند و … . ما نیازمند بانوان متعهدی هستیم که بدانند ایران کشور آنهاست و حتی اگر به خارج از کشور هم می‌روند بدانند چگونه از تمدن و فرهنگ دفاع کنند، از ایمان و معنویت سخن بگویند.

وی با بیان اینکه البته امروز زنان ایران خیلی از دیگر جوامع متعهدتر و محجوب‌تر هستند، اظهار کرد: برای داشتن آینده بهتر باید جوانان را آموزش بدهیم تا این شبکه و نهضت بین‌المللی که شکل گرفته تقویت شود. امروز شبکه ما در برخی کشورها مانند تونس و آلمان و روسیه فعالیت خوبی دارند .

.

لینک کوتاه : https://zanandiplomacy.ir/?p=1229

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.