• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
2
زهرا نژادبهرام:

زنان منتظر تصمیم‌گیری دولت‌ها نیستند

  • کد خبر : 1111
زنان منتظر تصمیم‌گیری دولت‌ها نیستند
زهرا نژادبهرام گفت: اینگونه نیست که زنان منتظر باشند تا دولت برای آنها تصمیم بگیرد.

به گزارش زنان دیپلماسی، به نقل از سایت خبر سراسری، زهرا نژادبهرام، فعال سیاسی درباره ارزیابی حضور زنان در دولت سیزدهم گفت: «من فکر می‌کنم که متأسفانه با کاهش میزان حضور زنان در دولت سیزدهم مواجه هستیم و آن ریل‌گذاری که در دولت یازدهم و دوازدهم ایجاد شده بود را شاهد نیستیم. با توجه به توانایی‌ها و فعالیت زنان در عرصه‌های مختلف، هر جا که زنی در دولت گذشته مسئولیت داشته است جای خود را به آقایان داده‌اند. از ریاست کتابخانه ملی تا معاونت حقوقی ریاست جمهوری و ریاست سازمان محیط زیست و… تنها زنی که در هیئت دولت حضور دارد، معاونت زنان ریاست جمهوری است که آن هم نمی توانستند یک زن را نگذارند. در معاونت وزارتخانه ها نیز حضور بسیار کمرنگ زنان را شاهد هستیم و مویرگی حضور زنان در حال محدود شدن است. حتی زنانی که سمت هایی را هم داشتند برکنار شدند. این نگرانی در شرایط فعلی به وجود می آید که دولت سیزدهم علاقه ای به حضور زنان در سطوح ارشد قدرت ندارد و این مسئله ایست که کل تلاش سیستمی که در سال های اخیر تلاش کرده است شکاف و نابرابری برای حضور زنان وجود داشته را کنار بگذارد را از بین می برد».
او ادامه داد: «همواره دو نگاه نسبت به زنان در ایران وجود داشته است اول نگاه سنتی که امام راحل با آن مخالفت کردند و از زنان دعوت کردند که در امور مشارکت داشته باشند و حتی زمانیکه امام نمایندگان خود را به اتحاد شوروی فرستاد دو تن از آنان زن بودند امروزه نیز برخی نگاه سنتی به زنان دارند و تنها خواهان محدود کردن زنان در حوزه های آموزش و درمان هستند و تحصیلات و تجربیات زنان در چهل سال گذشته بیش از این حوزه هاست. معاون فرماندار تا معاون استاندار و وزیر و ریاست سازمان های برجسته کشور در دولت قبل برای زنان وجود داشت اما در دولت فعلی در حال به حاشیه رفتن است و نه تنها حضور زنان را اضافه نکرده است بلکه از آن کاسته است»

این فعال سیاسی در ادامه نسبت به راهکار های ممکن برای حضور زنان در شرایط بی توجهی دولت ها به سایت «خبر سراسری» گفت: «من فکر میکنم اینگونه نیست که زنان منتظر باشند تا دولت برای آنها تصمیم بگیرد. حضور دولت در کشور ما برای زنان تسهیل کننده است و اینطور نیست که زنان از حرکت بیاستند. زنان با کسب دانش بیشتر اگر در بخش دولتی هم نتوانند حضور داشته باشند در بخش خصوصی مشغول می شوند. زنان برای جامعه و خودشان فرصت ساز هستند. در بخش خصوصی هزاران زن در حال فعالیت اند و تولید ثروت میکنند و یا در حوزه پژوهشی در حال تحقیقات جدی هستند اما این نگرانی برای جامعه وجود دارد که چطور نیمی از رای دهندگان به اقای رئیسی زنان باشند اما در تقسیم قدرت زنان سهمی نداشته باشند. اقای رئیسی میتوانستند زنان هم جهت با نظراتشان را در دولت استفاده کنند. ما در دوره احمدی نژاد شاهد بودیم که مدتی یک زن به مقام وزارت رسید. شرایط فعلی نشان می دهد اقای رئیسی به رای دهندگانشان وفادار نبودند، ایشان چطور می خواهد به نیمی از رای دهندگان پاسخ دهد؟امیدواریم که ایشان نسبت به این امر بازنگری کند. همسر اقای رئیسی نیز استاد دانشگاه هستند و حتما با زنان صاحب دانش آشنا هستند، گذشته از این مسائل در شاخص های جهانی،‌ میزان حضور زنان در قدرت یکی از شاخص های مردم برای کیفیت کارایی یک دولت است. الان ۱۶ زن نماینده مجلس هستند و انتظار ما این است که ریل گذاری برای مشارکت زنان ادامه پیدا کند».

نژاد بهرام در پایان در گفت‌وگو با سایت «خبر سراسری» گفت: «گره کار اینجاست که سیستم باید نسبت به خوانش سنتی و مدرن یکی را انتخاب کند اما هر دولتی که روی کار می آید خوانش خاص خودش را دارد در حالی که نظام سیاسی ما بر پایه زنان و مردانی است که توانستند انقلاب را به ثمر برسانند و بالاخره باید یک خوانش رسمی از زنان پیگیری شود. با توجه به نرخ بالای سواد زنان و حضور آن ها در دانشگاه ها، جمهوری اسلامی و عقلانیت نظام خوانشی را انتخاب خواهد کرد که پاسخگوی نیمی از مطالبات جمعیت است. در نهایت بنظرم می رسد که زنان نیز حرف خود را خواهند زد و با خوانش سنتی بعید می دانم زنان انقلابی جمهوری اسلامی با آن خوانش گذشته بخواهند مسیر آینده زندگی خودشان و فرزندانشان را اینگونه طی کنند».

لینک کوتاه : https://zanandiplomacy.ir/?p=1111

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.