• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
2

سهم ۴ درصدی بانوان از اهدای خون/ محدودیت های اهدای خون زنان

  • کد خبر : 3717
سهم ۴ درصدی بانوان از اهدای خون/ محدودیت های اهدای خون زنان
سرپرست دفتر برنامه ریزی جذب و نگهداری اهدا کنندگان خون سازمان انتقال خون ایران با اشاره به سالم تر بودن خون بانوان، سهم زنان در اهدای خون را ناچیز عنوان کرد.

به گزارش زنان دیپلماسی، مژده نخلستانی اظهار داشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد شیوع رفتارهای پرخطر در بین بانوان کمتر بوده، در پاسخ گویی به پرسش‌های پزشک انتقال خون صداقت بیشتری دارند و در واقع یکی از سالم‌ترین منابع خونی در دسترس هستند.

وی افزود: نقش خانم‌ها در نهادینه سازی فرهنگ اهدای خون بین اعضای خانواده و جامعه نیز غیرقابل انکار است و خانمی که خود، اهداکننده خون باشد می‌تواند در ترویج این فرهنگ و تشویق سایرین به اهدای خون تأثیر بسزایی داشته باشد.

نخلستانی تاکید کرد: شرایط عمومی اهدای خون مانند سن، وزن، فشار خون، درجه حرارت، نبض و…، در زنان تفاوتی با مردان ندارد اما زنان حداکثر ۳ بار در سال مجاز به اهدای خون هستند که البته بعد از یائسگی خانم‌ها نیز مانند مردان می‌توانند ۴ بار در سال خون اهدا نمایند. بنابراین خانم‌ها هم در صورتی که واجد شرایط اهدای خون باشند می‌توانند همانند آقایان جز اهداکنندگان مستمر خون باشند و تنها شرایط اختصاصی که منجر به معافیت موقت آنها از اهدای خون می‌گردد قاعدگی شدید و دردناک، سقط، دوران حاملگی و شیردهی است.

وی همچنین بیان کرد: زنان نیمی از جامعه انسانی هستند که نمی‌توان توانایی و استعداد آنها را نادیده گرفت. طبق گزارش بانک جهانی، ایران از نظر نگاه مثبت به فعالیت‌های اقتصادی زنان در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در رتبه بالایی قرار دارد.

سرپرست دفتر برنامه ریزی جذب و نگهداری اهدا کنندگان خون با ابراز تأسف از سهم اندک زنان در اهدای خون که به طور متوسط تنها حدود ۴ درصد از خون‌های اهدایی است، گفت: در کشورهای توسعه یافته این مشارکت به ۳۰ تا ۵۰ درصد هم می‌رسد، این در حالی است که بیش از ۵۰ درصد مصرف کنندگان خون و فرآورده‌های خون را در مراکز درمانی زنان تشکیل می‌دهند و شاید دلیل اصلی آن خون ریزی های هنگام زایمان، عمل سزارین و…، باشد.

نخلستان خاطر نشان کرد: افزایش شاخص اهدای خون زنان علاوه بر کمک به ارتقای سلامت جامعه و رفع نیاز به خون و فراورده‌های آن می‌تواند گامی مهم در راستای توسعه اجتماعی و تغییر نگرش‌های کاذب جنسیتی در جامعه باشد.

لینک کوتاه : https://zanandiplomacy.ir/?p=3717

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.