• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 8 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
5

سهم ۷۵درصدی زنان افغانستانی از زایمان‌ها در بیمارستان‌های پایتخت وحاشیه تهران

  • کد خبر : 2567
سهم ۷۵درصدی زنان افغانستانی از زایمان‌ها در بیمارستان‌های پایتخت وحاشیه تهران
ایران به‌ زودی با یک دگردیسی عمیق اجتماعی-سیاسی مواجه خواهد شد

زنان دیپلماسی  به نقل از روزنامه جمهوری اسلامی : جنایت تروریستی روز سه‌شنبه ۱۶ فروردین در صحن رضوی که طی آن یک روحانی جهادگر به شهادت رسید و دو روحانی دیگر بشدت مجروح شدند، فقط گوشه‌ای از عوارض منفی سیاست غلط در قبال تسلط گروه تروریستی طالبان بر افغانستان را برملا کرد. اهل فن می‌دانند که این قصه سر دراز دارد…
قبل از ورود به بخش اصلی ماجرا، به محورهائی از نتایج غلط سیاستگزاران ۸ ماه گذشته در زمینه چگونگی برخورد با پدیده طالبانیسم اشاره می‌کنیم که بسیار قابل تامل هستند.
– جمعیت افغان‌‌ها در ایران به مرز ۸ میلیون نفر رسیده و روزانه حداقل ۱۰ هزار نفر به صورت قانونی و غیرقانونی وارد کشور می‌شوند.
– برخلاف تصور مسئولین در زمینه باز نگه داشتن مرزها و صدور ویزای بین ۵ تا ۷ هزار در روز برای افغان‌ها، اکثریت افغان‌های ساکن و ورودی را افغان‌های پشتو زبان تشکیل می‌دهند که نرخ زاد و ولد آنها بین ۴٬۷ تا ۵٬۲ درصد است. براساس گزارش‌ها، تنها در بیمارستان‌های تهران و شهرستان‌های اطراف تهران، بین ۵۰ تا ۷۵ درصد زایمان‌‌ها توسط زنان افغان است.
– در سال تحصیلی جاری ۶۰۰ هزار دانش‌آموز افغان در مدارس دولتی ما حضور دارند و پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال تحصیلی آینده به بیش از ۱  میلیون برسد.
– ترکیب جمعیتی برخی استان‌‌ها مانند اصفهان، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان کاملاً در حال تغییر است و به بالای ۳۵ درصد افغانی رسیده است.
– تصویب قانون اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج شرعی زنان ایرانی با مردان خارجی در سال ۹۸ نیز با سونامی خرید و فروش زنان و دختران ایرانی از خانواده‌های فقیر با مردان افغان را به راه انداخته است. این، خود یک فاجعه اجتماعی را رقم می‌زند که نباید نادیده گرفته شود.
جمع‌بندی جامعه‌شناسانه این ۵ محور بطور طبیعی اینست که ایران به‌ زودی با یک دگردیسی عمیق اجتماعی-سیاسی مواجه خواهد شد که ابعاد فاجعه‌بار آن بهیچوجه قابل کنترل نخواهد بود.

لینک کوتاه : https://zanandiplomacy.ir/?p=2567

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.