• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
6

طرح واگذاری موقت فرزندان بدسرپرست در خراسان رضوی به اجرا درآمد

  • کد خبر : 2358
طرح واگذاری موقت فرزندان بدسرپرست در خراسان رضوی به اجرا درآمد
معاون دادستان مشهد گفت: دادستانی مشهد و بهزیستی خراسان رضوی، برای نخستین بار در کشور، طرح ابتکاری واگذاری موقت فرزندان بدسرپرست را کلید زدند.

به گزارش زنان دیپلماسی، نیره عابدین‌زاده اظهار کرد: دادستانی مشهد و بهزیستی خراسان رضوی، برای نخستین بار در کشور، طرح ابتکاری واگذاری موقت فرزندان بدسرپرست را کلید زدند.

وی ادامه داد: این طرح در راستای تسهیل فرایند فرزندخواندگی و تعیین تکلیف فرزندان بدسرپرست و به پیشنهاد بهزیستی و ابتکار دستگاه قضائی خراسان رضوی به اجرا درآمده است.

معاون دادستان مشهد گفت: مبانی و اصول قانون حمایت از اطفال و نوجوانان و همچنین موازین اخلاقی و مذهبی ما بر این پایه استوار است که کودکان تا حد ممکن از نهاد خانواده جدا نشوند مگر اینکه در وضعیت مخاطره‌آمیز یا خطرات شدید و قریب الوقوع قرار گیرند.

وی بیان کرد: بر اساس قانون، حتی در مورد وضعیت‌های مخاطره‌آمیز نیز باید تلاش شود، تا امکان بازگشت کودک به نهاد خانواده فراهم شود.

عابدین‌زاده با بیان اینکه سلب صلاحیت از والدینی که به دلایل قانونی، صلاحیت حضانت فرزندان را ندارند، به ناچار ما را به سمت نگهداری فرزند در مراکز بهزیستی می‌برد و ماندگاری طولانی مدت کودکان در مراکز بهزیستی ممکن است سبب آسیب‌هایی برای کودک شود که در آینده قابل جبران نباشد.

معاون دادستان مشهد گفت: در حالی که این مراکز، تجمعی و گروهی هستند و هر چند بهزیستی تلاش زیادی دارد که وضعیت مراکز به معنای واقعی خانه نزدیک شود ولی باز هم این امکان به حد واقعی خودش نخواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: به همین دلیل تصمیم گرفته شد برای تسهیل شرایط واگذاری این گونه فرزندان، بر اساس سند تحول قوه قضائیه، امکان واگذاری کودکان به خانواده‌های متقاضی با روند سهل‌تر فراهم شود تا هم کودک در نهاد خانواده بهتر نگهداری شود و هم کانون خانواده به حضور کودکی گرم شود.

عابدین‌زاده افزود: در اجرای این تصمیم، طرح واگذاری کودک به ضم امین موقت کودکان با همکاری بهزیستی در دستور کار قرار گرفت تا خانواده‌های متقاضی اینگونه فرزندان، فرایند احراز صلاحیت را توسط بهزیستی طی کنند و تاییدیه به دادسرای ناحیه ۵ مشهد که در مجتمع شوق زندگی واقع شده اعلام شود.

معاون دادستان مشهد گفت: پس از تأیید مراحل قانونی، حکم امین موقت از سوی دستگاه قضائی صادر و در راستای قانون حمایت از اطفال و نوجوانان، کودک تحویل خانواده می‌شود و البته فرایند نگهداری کودکان توسط بهزیستی مورد نظارت قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: دادستانی در واقع بر اساس سند تحول قوه قضائیه، فرایند واگذاری را تسهیل نموده لیکن قطعاً فرایند نظارت بر نگهداری توسط بهزیستی بسیار دقیق‌تر خواهد بود.

عابدین‌زاده افزود: لازم است از تلاش‌های بهزیستی خراسان رضوی در اجرای این امر بسیار مهم و با ارزش و نیز خانواده‌های فرزندپذیر در این طرح قدردانی کنم.

معاون دادستان مشهد با بیان این‌که از ابتدای امسال ۲۵۰ حکم فرزندخواندگی در دستگاه قضائی استان صادر شده است گفت: در طرح «امین نامه» یا واگذاری فرزندان بدسرپرست با ضم امین نیز تاکنون ۵۰ حکم واگذاری صادر شده و فرایند همچنان با سرعت و قوت در حال استمرار است.

وی ابراز کرد: از همکاران دادسرای ناحیه ۵ مشهد که در یک اقدام جهادی به صورت تمام وقت تلاش کردند تا مسیر قانونی طرح به جهت حمایت از این کودکان عزیز با سرعت بیشتر طی شود، نیز تشکر ویژه داریم.

لینک کوتاه : https://zanandiplomacy.ir/?p=2358

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.