• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
4

لایحه ارتقای امنیت زنان رویکرد فمینیستی ندارد

  • کد خبر : 5617
لایحه ارتقای امنیت زنان رویکرد فمینیستی ندارد
معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه لایحه ارتقای امنیت زنان رویکرد فمینیستی ندارد، گفت: رهبر انقلاب ۴۰۰ مورد درباره ظلم به زنان سخنرانی داشتند.

انسیه خزعلی با اشاره به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب درباره زنان گفت: ایشان مطالبه‌ای در چند دهه گذشته نسبت به برطرف کردن ظلم از زنان و به صورت خاص در خانواده داشتند، حتی در دیداری که چند ماه پیش خدمت ایشان بودیم با اینکه سخنرانان و مطالبه‌گرانِ خانم مطالب متعددی را مطرح کردند ولی به این مطلب کسی اشاره نکرد، اما خودِ آقا دغدغه‌شان این بود که این مسئله باید در حکومت اسلامی که مدافع حقوق زنان است و رحمت و رأفت ویژه به زنان دارد، مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: معلوم بود ایشان خیلی نگران هستند از اینکه چرا قانونی که حمایتگر از زنان باشد، در جامعه اسلامی و جمهوری اسلامی پیگیری نمی‌شود و به نتیجه نمی‌رسد. البته چند سال است که این کار به فرمان رهبر انقلاب و با توجه به مطالبه‌ای که ایشان مطرح کرده بودند پیش‌نویس آن تهیه شده ولی در کش و قوس‌های متعدد و علل متفاوتی این کار روی زمین مانده است.

رهبر انقلاب ۴۰۰ مورد درباره ظلم به زنان سخنرانی داشتند

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد: آن چیزی که آقا تأکید دارند، ظلم به زن است و ظلم به زن را در سخنرانی‌هایشان اگر ببینید بیش از ۴۰۰ مورد ذکر می‌کنند و خواهان این هستند که این مسئله در جامعه هر چند کم بوده و در بعضی از خانواده‌ها ممکن است باشد، رفع شود و جلویش گرفته شود. بنابراین نگاه به زن را به صورت ویژه دارند.

خزعلی با اشاره به فمینیستی نبودن لایحه ارتقای امنیت زنان خاطرنشان کرد: گاهی اوقات برخی از دوستان مطرح می‌کنند که وقتی دائماً از زن ذکر می‌شود و برای زن می‌خواهند قوانین وضع شود، این نوعی از فمینیسم بوده و نگاه ویژه است، چرا باید به زن به صورت ویژه نگاه شود؟ درحالی که اینگونه نیست و این نگاه، دقیقاً اسلامی و قرآنی است.

وی در یک برنامه تلویزیونی ادامه داد: ما عدالت را می‌خواهیم برای همه فراگیر باشد، زن و مرد را شامل شود و همه بتوانند در شرایطی قرار گیرند که مورد آزار و ستم قرار نگیرند و اجحاف در حقشان نشود. اما یک جاهایی قوانین خاصی داریم برای کسانی که شرایط ویژه‌ای دارند که بیشتر ممکن است در معرض آسیب قرار گیرند و کمتر بتوانند از خود دفاع کنند. دقیقاً تعبیری که رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند که مرد به لحاظ شرایط جسمی که دارد ممکن است بتواند در بعضی موارد زور بگوید و ظلم کند و زن مظلوم شود، باید جلوی این مطلب را بگیریم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده اضافه کرد : در قرآن کریم هم روی این مسئله نمی‌گوید که ضرر زدن و ظلم بد است. اما به طور خاص در مورد زنان می‌گوید «به آن‌ها ضرر نزنید، به آن‌ها ظلم نکنید.» حتی فلسفه حجاب این است که زنان مورد آزار قرار نگیرند و به دلیل شرایط جسمی و موقعیتی که زن دارد، روی زن تأکید می‌کند. بنابراین اینکه گفته می‌شود لایحه مربوط به زن است و حتماً نگاه فمینیستی دارد، اینجور نیست. چرا که بعضی از موارد، در لایحه‌ها و در قوانین دیگر دیده شده است،. مثلاً ممکن است لایحه‌ای به اطفال و کودکان بپردازد، آنجا هم به صورت ویژه می‌تواند کودکان ذکر شود.

چرا در لایحه واژه خانواده در کنار زن نیامده است؟

خزعلی تأکید کرد: اینکه ذکر می‌شود چرا در لایحه، زن را بدون خانواده آورده، نه چنین چیزی نیست؛ اولاً لایحه حمایت از خانواده وجود دارد و دلیلی ندارد که ما هر دفعه که اسم زن را می آوریم خانواده را بیاوریم. ضمن اینکه تأکید به این داریم که این زن باید در خانواده حرمتش حفظ شود و اساس خانواده با این قوانین نباید به هیچ وجه متزلزل شود.

وی خاطرنشان کرد: در تبصره یکِ ماده یک لایحه ارتقای امنیت زنان، ذکر می‌کند که تمامی اقدامات پیشگیرانه و حمایتی موضوعِ این قانون باید مطابق اصل ۱۰ قانون اساسی با محوریت خانواده، پاسداری از قداست آن و استواری روابط خانوادگی بر پایه حقوق و اخلاق اسلامی و مطابق اصل ۲۱ قانون اساسی با رعایت موازین اسلامی و در راستای ایجاد زمینه‌های مساعد برای رشد شخصیت و احیای شخصیت زن و حقوق مادی و معنوی او و حمایت از نقش مادری او صورت بگیرد.

لینک کوتاه : https://zanandiplomacy.ir/?p=5617

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.