• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
2
رییس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت در مجلس:

مجازاتهای سختی برای متخلفان از اجرای قانون جوانی جمعیت تعیین شده است

  • کد خبر : 3035
مجازاتهای سختی برای متخلفان از اجرای قانون جوانی جمعیت تعیین شده است
رییس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در مجلس شورای اسلامی گفت: برای متخلفان از اجرای قانون جوانی جمعیت، مجازات‌های سنگینی تعیین شده است و هیچ تعارفی در این خصوص وجود ندارد.

امیرحسین بانکی پور روز شنبه در همایش معاونان بهداشت دانشگاه علوم پزشکی سراسر کشور در مشهد افزود: در راستای منویات مقام معظم رهبری برای جوانی جمعیت و فرزندآوری، تلاش شد قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، برای مقابله با بحران جمعیت در مجلس مصوب شود اما در یک و نیم سال گذشته مشخص شد مخالفان جدی در مسیر تصویب این قانون وجود دارد.

وی ادامه داد: این قانون ٧٣ ماده دارد که ٢٠ ماده مختص وزارت بهداشت و ٢٠ ماده نیز مشترک بین وزارت بهداشت و سایر دستگاه هاست.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: غرب از مهمترین مخالفان این قانون است و این مخالفان با بهره گیری از رسانه های معاند به صورت دائمی در حال تخریب این قانون هستند.

بانکی پور افزود: همچنین برخی از فعالان کادر پزشکی و سلامت نیز به خاطر تغییر الگوی ناشی از اجرای این قانون مقاومت‌هایی می کنند چون تغییر عادات سخت است همچنین برخی ذینفعان که چرخه اقتصادی شان با این قانون به مخاطره می افتد، مخالف آن هستند و پنج دفعه در مسیر تصویب قانون مانع ایجاد کردند اما خوشبختانه وزارت بهداشت با تمام مقاومتها برای عملیاتی شدن این قانون پای کار است.

وی اضافه کرد: هم اینک نرخ سقط جنین به نرخ زاد و ولد نزدیک شده است که یکی از دلایل آن طرح سقط جنین “سندروم داون” است که  در آزمایشهای تشخیصی حتی احتمال از بین رفتن جنین سالم نیز وجود دارد لذا موضوع سقط جنین سندروم داون از مقام معظم رهبری و مراجع استفتا شد و همه گفتند این سقط مجاز نیست.

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: هم اکنون طرح رفع استرس از مادر جایگزین طرح غربالگری برای سقط جنین شده و  و دیگر سقط جنین در شبکه بهداشت و درمان غیر قانونی و تخلف است و مجازات‌های سنگینی برای آن پیش بینی شده است و مسیر سقط جنین مشکل دار فقط از مسیر پزشک قانونی باید انجام شود.

بانکی پور افزود: اقلام پیشگیری از بارداری نیز دیگر به صورت رایگان توزیع نمی شود.

ایران در سیاهچاله جمعیتی

رییس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در مجلس شورای اسلامی گفت: در آستانه پدیده خطرناک پیری جمعیت قرار داریم و طبق نظر جمعیت شناسان این بحران در کشور به صورت چاله جمعیتی رخ داده است.

بانکی پور افزود: در اروپا، پیری جمعیت با شیب کند ٣٠٠ ساله اتفاق افتاد اما در ایران پیری جمعیت طی٣٠ سال اتفاق می افتد و ابر بحران پیری جمعیت در سه دهه آینده رخ خواهد داد و این بحران پیری جمعیت با بحرانهای دیگر در بخشهای اقتصادی، اجتماعی، سلامت، خانوادگی و امنیتی همراه است.

وی ادامه داد: هشت سال گذشته بهترین فرصت برای جبران نرخ پیری جمعیت بود که و با نرخ بالای زنان مستعد باروری مواجه بودیم اما از این فرصت استفاده نشد و در این بازه زمانی نرخ زاد و ولد ٣٠ درصد و نرخ ازدواج ۴٠ درصد کاهش یافت.

رییس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی گفت: طبق پیش بینی جمعیت شناسان، سقوط نرخ باروری تا سال ١۴٠۵ ادامه دارد که باید مانع از ادامه این روند شد.

بانکی پور افزود: برای بحران پیری جمعیت تا ١۵٠ سال درمانی وجود ندارد و باید قبل از ورود به این بحران، پیشگیری کرد و دوران طلایی برای پیشگیری از آینده هولناک پیری جمعیت هم ۶ سال پیش روست و اگر در این دوران اقدامی صورت نگیرد دیگر فرصتی برای جبران وجود نخواهد داشت که خوشبختانه دوره طلایی برای گذر از بحران پیری با فعالیت دولت انقلابی همزمان شده است و باید از این فرصت استفاده کرد.

همایش معاونان بهداشت دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور از ١٧ تا ١٩ اردیبهشت در مشهد در حال برگزاری است.

لینک کوتاه : https://zanandiplomacy.ir/?p=3035

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.