• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
4

نادیده گرفتن نقش زنان در فناوری ورزش

  • کد خبر : 3927
نادیده گرفتن نقش زنان در فناوری ورزش
بنیان‌گذار و مدیرعامل اسپورت دیجیتا شلاوتون : زنان باید از یکدیگر حمایت کنند. زنان دیگر رقیب من نیستند. من در کنار آنان می‌ایستم نه در برابر آنان.

صنعت فناوری ورزشی شامل موارد زیر است:

• عملکرد ورزشکار، تیم و مربی

• تعامل با تماشاچی

• نوآوری مکان و رویداد

•رسانه دیجیتال

• کسب و کار ورزش

• ورزش‌های الکترونیکی

• ورزش فانتزی و شرط‌بندی

فناوری ورزشی، صنعتی با رشد بالاست که تا سال ۲۰۲۶ به ۴۲ میلیارد دلار خواهد رسید. فناوری ورزشی همه مشاغل در اشتراک ورزش، فناوری و نوآوری را در بر می‌گیرد و شامل تمام سطوح ورزش‌های رقابتی می‌شود

توانمندسازی زنان و دختران از طریق ورزش و فناوری

ورزش و فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات (ICT) وجه مشترک شگفت‌انگیزی دارند، هر دو محرک برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان هستند. ورزش و فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌تواند با آموزش کار گروهی، خوداتکایی و تاب‌آوری، ارتباطات اجتماعی مورد نیاز زنان و دختران را برای ایجاد اعتماد به نفس و ایجاد جوامع قوی فراهم کند. متأسفانه، ورزش با بسیاری از نابرابری‌های جنسیتی مشابه که در جهان گسترده‌تر دیده می‌شود، گرفتار شده است. مسائلی مانند دستمزد نابرابر، خشونت مبتنی بر جنسیت و کلیشه‌های منفی به‌طرز نگران‌کننده‌ای شایع هستند، در حالی که سرمایه‌گذاری کافی برای ورزشکاران زن انجام نمی‌شود.

همان‌طور که ورزش به سمت عصر دیجیتال پیش می‌رود، دیگر نمی‌توان نیاز به تضمین حضور برابر برای زنان و دختران را نادیده گرفت و به معنی اطمینان یافتن از این است که دختران و زنان به آموزش، پرورش و تشویق لازم برای مشارکت و موفقیت در ورزش دست می‌یابند. همین امر در مورد فناوری اطلاعات و ارتباطات و انواع فرصت‌ها در دنیای دیجیتالی ما نیز صادق است.

در هر دو میدان، ورزشکاران زن باید برجسته‌تر ظاهر شوند. همان‌طور که گفته می‌شود، «اگر می‌توانی تصورش کنی، می‌توانی انجامش دهی».

این امر مستلزم تلاش‌های هماهنگ برای افزایش دید، نه تنها برای ورزشکاران زن بلکه برای زنانی است که در همه جنبه‌های ورزش برای پیشرفت کار می‌کنند. همچنین باید به‌ویژه از طریق رسانه‌های اجتماعی، فرهنگی را الگوبرداری کنیم که منعکس‌کننده برابری، احترام به تفاوت و عدم خشونت باشد. از طریق دسترسی آنلاین، آموزش مهارت‌ها، آموزش ابزارهای دیجیتال و نشان دادن زنان به‌عنوان الگو، می‌توانیم دختران و زنان جوان را با مهارت‌ها، فرصت‌ها و ابزارهای لازم برای توانمندسازی آنان در شغل و زندگی آینده خود در درون و بیرون از دنیای ورزش مجهز کنیم.

توانمندسازی به یک محیط امن آنلاین و یا آفلاین بستگی دارد، به‌طوری که دختران و زنان جوان بتوانند مهارت‌های خود را تقویت کنند، از جمله مهارت‌های مربوط به اعتمادسازی، همکاری، هوش هیجانی و مسئولیت پذیری. برای برخی از دختران و زنان، ورزش پناهگاهی حیاتی در برابر خشونت خانگی یا اجتماعی است. با این حال، اغلب اوقات، خود جوامع ورزشی در معرض خشونت جنسی و سایر سوءاستفاده‌ها قرار می‌گیرند به همین دلیل برای پیشبرد برابری باید از ترکیب قدرتمند ورزش و فناوری اطلاعات و ارتباطات استفاده کرد.

نادیده گرفتن نقش زنان در فناوری ورزش

چرا تعداد زنان در فناوری ورزشی کم است؟

نتایج مطالعات نشان داده است که نیروی کار متنوع منجر به بهره‌وری و سود بهتر می‌شود. وجود زنان و اقلیت‌ها در فناوری ورزشی می‌تواند کمک کند تا مخاطبان ورزشی بیشتری به محصولات دسترسی پیدا کنند.

شرکت  دیلویت در سال ۲۰۱۸ برای گزارش سالانه خود در مورد روند صنعت ورزش نوشت، مانند بسیاری از صنایع دیگر، صنعت ورزش به‌دلیل پیشرفت‌های فناوری و تغییرات فرهنگی دگرگون شده با این حال، تعداد زنان در رأس این شرکت‌ها راکد باقی مانده است.

پیش‌بینی‌های دیلویت حاکی از آن است که صنعت ورزش زنان در سال‌های آینده بیش از یک میلیارد دلار درآمد ایجاد خواهد کرد، در حالی که مطالعات دیگر ادعا می‌کنند که ورزش زنان فرصت طولانی‌مدت بهتری نسبت به ورزش‌های مردانه است. اعتقاد بر این است که این بخش فضای بیشتری برای نوآوری، برنامه‌ی کار گروهی و محیط سرمایه‌گذاری کمتر متراکم و فضای قابل‌توجهی برای رشد ارائه می‌دهد.

فناوری در مرحله بعدی توسعه، ارتقای سطح عملکرد، باز کردن جریان‌های درآمدی جدید، جذب و درگیر کردن مخاطبان و افزایش مشارکت نقش مهمی ایفا خواهد کرد. با این حال، نمی‌توان گریزی داشت که هم ورزش و هم فناوری محیط‌های سنتی مردانه هستند که در آن الزامات منحصربه‌فرد ورزش زنان به نفع دیدگاه‌های مرد محور نادیده گرفته شده است.

پیشرفت قابل‌توجهی در رسیدگی به این نابرابری‌ها صورت گرفته است و زنان بیش از هر زمان دیگری در نقطه اشتراک این دو صنعت برای ایجاد محصولات و خدماتی کار می‌کنند که نه تنها برای ورزشکاران زن و طرفداران مسابقات زنان بلکه برای کل چشم‌انداز ورزش مفید است.

حقایق نشان می‌دهد که تعداد طرفداران ورزش زن متعهد و آگاه همچنان در حال رشد است. اعداد همچنین نشان می‌دهندشرکت‌هایی که توسط زنان تأسیس شده‌اند، تمایل دارند از مؤسسات همتا بهتر عمل کنند. با این حال، اکثر منابع و بودجه مالی به سمت بنیان‌گذاران مرد هدایت می‌شود.

تعصبات سیستمی و ناخودآگاه اغلب زنان را از دنبال کردن مشاغل در هر یک از رشته‌ها منصرف می‌کند حتی اگر آنان علاقه‌مند به ورزش یا دارای صلاحیت مرتبط باشند و برخی از فرآیندهای استخدام این تعصبات را تقویت کرده است. در نتیجه، بسیاری از شرکت‌های فناوری به‌سادگی از اینکه چگونه و کجا استعدادهای زنان را بیابند، بی‌اطلاع هستند.

با این حال، کارهای بیشتری برای انجام دادن وجود دارد و تحول دیجیتالی ورزش زنان تنها با بازنمایی بیشتر، پتانسیل کامل خود را محقق خواهد کرد. ورزش یک تجارت بسیار متنوع است بنابراین منطقی خواهد بود که افراد پشت صحنه ساخت این فناوری نیز متنوع باشند.

این فقدان تنوع پیامدهای بزرگی برای ورزش زنان دارد زیرا می‌تواند نابرابری‌های تاریخی را تداوم بخشد. اکثریت قریب به اتفاق تحقیقات علوم پزشکی و ورزشی به تجربه مردان مربوط می‌شود و همیشه به این معنی است که تجزیه و تحلیل داده‌ها، ابزارهای پوشیدنی و سایر عناصر فناوری عملکرد برای ورزشکاران مرد تنظیم شده است.

بخشی از دلیل این امر چنین است که محققان اغلب وسوسه شده‌اند که زنان را از آزمایش‌ها کنار بگذارند زیرا آنان را افراد پیچیده‌تری نسبت به مردان می‌دانند بنابراین توصیه به ورزشکاران زن بر این فرض استوار است که آنان فقط نسخه‌های کوچکتر و سبکتر از مردان هستند و یافته‌ها بر این اساس وفق داده می‌شوند.

برای مثال، بازیکنان زن فوتبال بیشتر از مردان از آسیب‌های رباط صلیبی قدامی (ACL) رنج می‌برند اما حجم تحقیقات کمیاب است. به‌طور مشابه، فناوری‌هایی مانند محافظ‌های دهان هوشمند که ضربه‌های مغزی را تشخیص می‌دهند، بر اساس داده‌های مرد محور هستند و کارایی آن‌ها را محدود می‌کنند.

استر گلداسمیت، محقق ورزشی می‌گوید: یک شکاف بزرگ در تحقیقات وجود دارد. «کمبود» پژوهش به آرامی توسط جامعه دانشگاهی اصلاح می‌شود اما این تفاوت چیزی است که ورزشکاران نیز که به‌طور فزاینده‌ای از مزایای فناوری ورزشی آگاه هستند، آن را تشخیص می‌دهند.

حضور کم زنان در ورزش و فناوری در دهه گذشته مورد مطالعه و مستندسازی قرار گرفته است. اکثر تحقیقات به نتیجه‌ای مشابه می‌رسند؛ کارآفرینان زن حتی در سیلیکون ولی (منطقه‌ای در کالیفرنیای شمالی است که به‌عنوان یک مرکز جهانی برای فناوری و نوآوری بالا عمل می‌کند) و سایر مکان‌های فناوری معین که خود را شایسته سالار می‌دانند، به‌گونه‌ای متفاوت مورد بررسی، ارزیابی و مدیریت قرار می‌گیرند.

برای کارآفرینان زن، اعداد و ارقام واضح است، آنان مالک ۳۸ درصد از کل مشاغل در ایالات‌متحده هستند، با این حال تنها ۲درصد از کل سرمایه‌گذاری معامله مخاطره‌آمیز را دریافت می‌کنند حتی زمانی که می‌توانند درآمد کسب کنند، کارآفرینان زن متوجه می‌شوند که مقدار آن بسیار کمتر از همتایان مرد خود است.

شرکت‌های اسپورت دیجیتا و رلیش که متعلق به زنان هستند، بسیار استثنایی محسوب می‌شوند زیرا اکثر شرکت‌های ورزشی متمرکز با سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز توسط مردان تاسیس شده‌اند. در ژانویه ۲۰۱۸، اسپورت دیجیتا از تکمیل اولین دور سرمایه‌گذاری خود از یک شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر (PEAK۶ Sports) مستقر در شیکاگو که در نقطه اشتراک ورزش و فناوری فعالیت می‌کند، خبر داد.

این تصور که یافتن پول برای زنان دشوارتر است، یک تصور خیالی نیست. این یک نگرانی قانونی برای ورود زنان به بخش فناوری ورزشی است.

نتایج یک تحقیق میدانی انجام شده در مورد تعاملات پرسش و پاسخ در یک برنامه آمریکایی شهر نیویورک (که بر شرکت‌های فناوری پیشرفته و شرکت‌های نوپا تمرکز دارد) در طول سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ نشان داد که سرمایه‌گذاران تمایل دارند از کارآفرینان مرد سؤالاتی با محوریت ارتقاء و از کارآفرینان زن سؤالات متمرکز بر پیشگیری بپرسند و کارآفرینان تمایل دارند با همخوانی تمرکز نظارتی پاسخ دهند. ما از مردان می‌خواهیم برنده شوند و از زنان می‌خواهیم نبازند.

شرکت‌های تحت رهبری زنان از ابتدای ایده خود با موانع جنسیتی روبرو هستند. در روش کلاسیک مرغ یا تخم‌مرغ، شرکت‌ها در مراحل اولیه بودجه کمتری دریافت می‌کنند بنابراین با موانع بزرگتری برای رشد، از جمله منابع محدود و کمبود نیروی انسانی مواجه می‌شوند. پس چگونه می‌توانند به سطح بعدی توسعه شرکت منتقل شوند؟ به‌طور کلی سخت است اما در زمینه‌ای مانند فناوری ورزشی که در آن یک مؤسس زن خارج از هنجار در نظر گرفته می‌شود، سخت‌تر است.

لازم‌به‌ذکر است که روش مرغ یا تخم‌مرغ، یکی از معروف‌ترین مشکلات پیش روی بسترهاست؛ یعنی بستر بهتر است اول به سمت جذب مصرف‌کنندگان ارزش تولید شده برود یا جذب تولیدکنندگان این ارزش!

وقتی زنان به‌دنبال تأمین مالی هستند، سرمایه‌گذاران خطرپذیر زمانی که مفاهیم تجاری آنان خارج از حوزه‌های سنتی «زنانه» نظیر مد یا محصولات کودکان باشد، پاسخ مثبتی نشان نمی‌دهند.

نادیده گرفتن نقش زنان در فناوری ورزش

جاسمین رابینسون از شرکت رسانه‌ای کازوی (Causeway) دیدگاه سرمایه‌گذاران را ارائه کرد. کازوی یک شرکت سرمایه‌گذاری است که بر رسانه‌های ورزشی و شرکت‌های فناوری تمرکز دارد. با سرمایه ۳۴۵ میلیون دلاری تحت مدیریت، شرکت‌هایی که آنان سرمایه‌گذاری کرده‌اند شامل پوشیدنی‌ها، برنامه‌های آمادگی جسمانی و فناوری محل برگزاری رویداد ورزشی است. حداقل اندازه درآمد این شرکت ۵میلیون دلار است.

رابینسون پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه هاروارد، به یک شرکت مشاوره مدیریت آمریکایی (Bain & Company)پیوست. زمانی که آنجا بود، فرصتی یافت که به موضوع مورد علاقه خود یعنی صنعت ورزش بپردازد و تغییر بزرگی ایجاد کند. وی هفت سال را در صنعت ورزش گذراند، ابتدا به‌عنوان عضوی از تیم راهبردی که وظیفه انتقال تیم فوتبال آمریکایی سان فرانسیسکو (۴۹ers) از پارک کندل استیک به استادیوم لوی را بر عهده داشت سپس نقشی در یک شرکت سرمایه‌گذاری بر عهده گرفت. وقتی متوجه شد که چقدر سرمایه‌گذاری را دوست دارد، تصمیم گرفت برای تقویت مهارت‌های خود به مدرسه بازرگانی دانشگاه استنفورد برود.

رابینسون می‌گوید: فکر نمی‌کردم که بتوانم بین ورزش و سرمایه‌گذاری، تعادل ایجاد کنم اما به اندازه کافی خوش شانس بودم و کازوی را تاسیس کردم.

رابینسون چنان که دیگران توضیح داده‌اند تحت تأثیر تبعیض جنسی افراطی قرار نگرفته و در اوایل کار خود مربیان دانایی پیدا کرده است که به هدایت مسیر او کمک کرده‌اند. وی از این موضوع آگاه است.

رابینسون گفت که به‌طور حتم این چیزی است که همیشه در ذهن من است، فکر کردن به اینکه چگونه می‌توانم به دیگران کمک کنم. چگونه ما به‌عنوان یک جامعه می‌توانیم محل کار را کمی بهتر کنیم. زنان ۵۰ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند و اگر همه چیز درست پیش می‌رفت، آنان ۵۰ درصد از افرادی بودند که در مشاغل ورزشی و فناوری مشغول به‌کار بودند.

در حال حاضر، هیچ مدیرعامل زنی در شرکت کازوی وجود ندارد، اگرچه در بیشتر شرکت‌ها نقش‌های ارشد را زنان دارند. بر اساس مقاله هاروارد بیزینس ریویو، شکاف جنسیتی در تأمین مالی هم از نظر تعداد معاملات و هم از نظر مقدار پول ارائه شده به کارآفرینان زن مشتاق، به‌ویژه در بخش فناوری، در مسیر اشتباهی حرکت می‌کند. حقایق بسیاری از رهبران شرکت‌های نوپا را منصرف می‌کند. اگر آنان نتوانند بودجه‌ای برای شروع به‌کار یا ادامه پیدا کنند، چگونه حمایت جذب می‌کنند؟

رابینسون گفت: همه ما داده‌هایی را دیده‌ایم که در آن شرکت‌های تحت مالکیت زنان به‌راستی برای به‌دست آوردن سرمایه اولیه تلاش می‌کنند. برای یک شرکت متعلق به زنان سخت است که به نوع میزان درآمدی که ما دوست داریم در نظر بگیریم، برسد. اگر ما مدیران اجرایی زن در مراحل اولیه پیدا کنیم، بسیار خوشحالیم که آنان را به شبکه خود معرفی کنیم تا به آنان کمک کنیم تا بودجه دریافت کنند به‌طوری که آنان آماده شرکت‌هایی باشند که ما می‌توانیم در آینده در آنها سرمایه‌گذاری کنیم.

آنجلینا لاوتون، فارغ‌التحصیل از دانشگاه ایالتی آریزونا، اشتیاق خود را به بازاریابی، برندسازی و فناوری ترکیب کرد تا بنیان‌گذار و مدیرعامل اسپورت دیجیتا شود. این شرکت با مشارکت بیش از ۳۰۰ مشتری در ورزش‌های حرفه‌ای و ورزشکاران دانشگاهی با ارائه  بستر تعاملی پیشگامانه خود، صنعت ورزش را متحول کرده است. اسپورت دیجیتا گسترش یافت تا با شرکت‌های سازمانی و آژانس‌های پیشرو خارج از ورزش کار کند.

لاوتون توصیه می‌کند: منتظر بمانید تا زمانی که احساس کنید شرکت شما آماده ایجاد تغییر به سمت سرمایه‌گذاری خطرپذیر است سپس مطمئن شوید که قبل از تضمین یک مشارکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر، بررسی مناسب انجام شده است. اطمینان حاصل کنید که شریک شما دیدگاه شما را به اشتراک می‌گذارد و همچنان به شما اجازه می‌دهد در آینده تصمیمات تجاری خود را بگیرید. مهم است که در طول کل فرآیند به ماموریت و ارزش‌های خود وفادار بمانید.

وی می‌گوید: هفت نکته کلیدی وجود دارد که من دوست دارم هنگام کار برای پیشرفت شغلی خود با زنان مشتاق در هر صنعتی به اشتراک بگذارم:

• حلال مشکل باشید

• احساس اهمیت داشته باشید

• از فناوری نترسید

• اطراف خود را با افراد باهوش احاطه کنید

• عذرخواهی نکنید

• جسور باشید

• جایگاه خود را پیدا کنید

بنیان‌گذار و مدیرعامل اسپورت دیجیتا شلاوتون افزود: در نهایت، من همیشه با تأکید بر این نکته پایان می‌دهم که زنان باید از یکدیگر حمایت کنند. زنان دیگر رقیب من نیستند. من در کنار آنان می‌ایستم نه در برابر آنان.

زنان می‌توانند با پذیرش چالش‌های جدید فرصت‌هایی را در زمینه فناوری ورزشی برای خود ایجاد کنند.

منابع:

www.mlb.com

www.womeninsportstech.org

www.itu.int

www.sportspromedia.com

لینک کوتاه : https://zanandiplomacy.ir/?p=3927

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.