• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3

نقش پررنگ زنان در دولت جدید فرانسه

  • کد خبر : 3116
نقش پررنگ زنان در دولت جدید فرانسه
عصر ایران نوشت: "کاترین کولونا" سفیر فرانسه در لندن به عنوان وزیر خارجه جدید این کشور معرفی شد. او دومین زن در تاریخ این کشور است که این سمت را برعهده می گیرد. او جایگزین "جان او لو دریان" می شود که از سال ۲۰۱۷ وزیر خارجه فرانسه بود.

نخست وزیر جدید فرانسه هم یک زن به نام “الیزابت بورن” ۶۱ ساله است.

امانوئل مکرون رئیس جمهوری ۴۴ ساله روز دوشنبه گذشته، وزیر کار سابق (الیزابت بورن) را به عنوان نخست وزیر جدید فرانسه معرفی کرد. این برای اولین بار در بیش از ۳۰ سال اخیر و دومین بار در تاریخ فرانسه است که یک زن نخست وزیر فرانسه می شود.

مکرون به مانند دولت های سابق خود، وزارتخانه ها را به صورت مساوی میان زنان و مردان تقسیم کرده است.

امانوئل مکرون به تازگی در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه پیروز شد و این اولین کابینه او در دومین دوره ریاست جمهوری اش است.

همچنین وزیر دفاع فرانسه هم تغییر کرد و وزیر سابق “مناطق پشت دریا” (ماورا البحار) یعنی “سپاستین لیکورنو” جانشین “فلورانس پارلی” شد.

این وزارتخانه مسوولیت اداره مناطقی را در دست دارد که دور از کشور فرانسه یعنی در دیگر قاره ها و اقیانوس ها، تحت حاکمیت این کشور اداره می شوند.

برای وزارت علوم هم یک دانشگاهی مشهور به نام “پاپ ندیای” انتخاب شد تا جانشین یک راستگرا (جان میشل پلانکیه) شود. وزیر جدید کارشناس تاریخ استعماری و روابط نژادی است.

رهبر جناح راست افراطی فرانسه (ماری لوپن) با انتقاد از این انتصاب، آنرا اینگونه توصیف کرد : گام نهایی برای “تجزیه کشورمان و ارزش ها و آینده آن”

تحول در محیط زیست و انتقال در زمینه انرژی از جمله ماموریت های دولت جدید فرانسه است.

رئیس جمهور فرانسه چهره هایی از احزاب مخالف را نیز در کابینه خود دارد. او دامیان اباد از حزب جمهوری خواهان را به عنوان وزیر همبستگی، حکمرانی محلی و معلولین منصوب کرد.

اباد ۴۲ ساله پسر یک کارگر معدن در جنوب فرانسه است. او اولین نماینده پارلمان است که معلولیت جسمی دارد و در سال ۲۰۱۲ به عنوان نماینده انتخاب شد. وزیران اقتصاد و کشور در سمت های خود ابقا شدند.

وزیر خارجه جدید

وزیر خارجه جدید، ۶۶ ساله و سفیر باتجربه ای است که قبلا سمت های متعددی را در حوزه سیاست خارجی و امور بین الملل داشته است. وزیر امور اروپایی و سخنگوی دولت در دوره ریاست جمهوری ژاک شیراک (بین سال های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۴) از این جمله است.

وی از سال ۲۰۱۹ تاکنون به عنوان سفیر فرانسه در لندن فعالیت می کرد که دوره اختلاف میان دو طرف بر سر برگزیت و حقوق صید و مهاجرت بود. از جمله اینکه در اتفاقی نادر، وزارت خارجه بریتانیا در اوج اختلافات لندن – پاریس، او را بر سر موضوع مجوز صیادی، احضار کرده بود.

نماینده فرانسه در یونسکو ( ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰)، سفیر فرانسه در ایتالیا و سن مرینو (۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷) و نماینده فرانسه در سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹) از جمله سوابق اوست.

لینک کوتاه : https://zanandiplomacy.ir/?p=3116

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.