• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
5

نگاهی به نقش و جایگاه زنان در اداره اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی

  • کد خبر : 1032
نگاهی به نقش و جایگاه زنان در اداره اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی
مدیر یک اقامت‌گاه بوم‌گردی گفت: نقش بانوان در ترویج و آموزش صنایع‌ دستی و آداب و رسوم سنتی که در اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی عرضه می‌شود، بسیار موثر است.

به گزارش زنان دیپلماسی، آزاده زارعی در خصوص نقش زنان و اثرگذاری فعالیت‌های آن‌ها در توسعه اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی اظهار کرد: نقش زنان در اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی بسیار پررنگ و اثرگذار است. به عقیده من زنان در مقایسه با مردان در این مزنیه نقش پررنگ‌تری ایفا می‌کنند چرا که صنایع دستی، پختن و آماده کردن غذاهای متنوع و محلی توسط آنان انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: علاوه بر این‌ زنان نقش بسیار مؤثری در ترویج آداب و رسوم منطقه ایفا می‌کنند؛ به تعبیری حضور و فعالیت بانوان در اقامت‌گاه‌ها و فضاهای ایجاد شده منجر به معرفی این مجموعه‌های فرهنگی و گردشگری می‌شود.

مدیر این اقامت‌گاه‌ بوم‌گردی بیان کرد: میزان ارتباط زنان با میهمانان اقامت‌گاه‌ها در مناطق مختلف متفاوت است. در برخی مناطق بانوان بسیار فعال و با اعتماد به نفس حضور دارند و در ارتباط مستقیم با میهمانان چگونگی تولید صنایع‌ دستی و پخت غذاهای متنوع و محلی منطقه را برای آن‌ها شرح می‌دهند.

وی اضافه کرد: ترویج فرهنگ و اهمیت حضور زنان و ارتباط مستقیم آن‌ها با میهمانان باید به مرور زمان و به تدریج ایجاد شود. در این راستا لازم است مسئولان برگزاری نمایشگاه‌های بیشتر با موضوع زنان روستایی توانمند و کارآفرین و همچنین عرضه محصولات صنایع دستی آنان را مورد توجه قرار دهند تا از این طریق نقش زنان بر گردشگری و اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی معرفی شود و اهمیت زنان نمود بیشتری پیدا کند.

مدیر این اقامت‌گاه بوم‌گردی در خصوص آموزش‌ فعالیت‌های مختلف مخصوص تاسیس و ارائه خدمات در اقامت‌گاه‌ها اظهار کرد: متأسفانه آموزش ویژه‌ای در خصوص ارتباط‌گیری با گردشگران، پذیرش میهمانان و همچنین ارتباط با کارمندان و همکاران ارائه نمی‌شود. از این رو در حال حاضر عمدتا این ارتباطات بر اساس آموزه‌های زندگی و تجربه‌های گوناگون ایجاد شده و صورت می‌گیرد.

زارعی تصریح کرد: نباید از یاد برد که آموزش فعالیت‌ها و بخش‌های مختلف مربوط به مدیریت یک اقامت‌گاه بوم‌گردی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا علاوه بر آموزش روابط اجتماعی، آموزش علمی صنایع دستی ممکن است تولید صنایع‌ دستی را افزایش داده، تسهیل کرده و تسریع بخشد. همچنین آموزش باعث خواهد شد محصولات تولید شده توسط بانوان در این مجموعه‌ها به شکلی بهتر به مسافران عرضه شود. به علاوه تلفیق غذاهای سنتی و مدرن سبب جذب افراد با سنین مختلف خواهد شد.

وی با اشاره به ترویج آداب و رسوم سنتی توسط زنان خاطرنشان کرد: نقش بانوان در ترویج و آموزش صنایع‌ دستی و آداب و رسوم بسیار سنتی مؤثر است؛ به گونه‌ای که علاوه بر زنده نگاه‌ داشتن صنایع‌ دستی و رسوم مختلف مربوط به مناطق، سبب صادرات آن به شهرستان‌ها و مناطق مختلف نیز می‌شود. از همین مسیر آنان نسل‌های امروزی را با آداب و رسوم و زندگی گذشتگان آشنا می‌کنند که به واسطه آن نقش و ارزش خانم‌ها بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

رشد سریع‌تر گردشگری با توجه به مهارت و فعالیت‌های بانوان

وی تصریح کرد: به طور کلی معرفی و جلوه نقش زنان در توسعه گردشگری روستایی و صنعت گردشگری باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد تا ارزش و نقش خانم‌ها در بخش‌های مختلف، به ویژه گردشگری دیده شود و بانوان مورد حمایت قرار گیرند تا در مسیر کسب توانمندی بیشتر حرکت کنند و امکان پیشرفت اجتماعی و فرهنگی برای آن‌ها فراهم شود. بنابراین توجه به مهارت‌ها و فعالیت‌های بانوان رشد گردشگری را تسریع می‌بخشد و به تبع آن بخش‌های اقتصادی کشور نیز رونق می‌یابد.

مدیر این اقامت‌گاه بوم‌گردی در خصوص درآمد زنان فعال در اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی گفت: درآمد زنان فعال در اقامت‌گاه‌ها اغلب در راستای مصارف خانواده‌شان صرف می‌شود و تنها تعداد معدودی از آن‌ها درآمد خود را صرف امور شخصی می‌کنند.

لینک کوتاه : https://zanandiplomacy.ir/?p=1032

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.