• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 15 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
1

پاسخ ابتکار و مولاوردی به ادعای پاک شدن اطلاعات معاونت زنان و خانواده رئیس‌جمهور

  • کد خبر : 3310
پاسخ ابتکار و مولاوردی به ادعای پاک شدن اطلاعات معاونت زنان و خانواده رئیس‌جمهور
در پی حذف کلیه اطلاعات سایت معاونت امور زنان و خانواده اعم از اخبار، تصاویر، فیلم، موشن گرافیک، اینفوگرافیک، پادکست ها، کلیپ های قرآنی، کتاب بانوی اول (زندگی حضرت خدیجه (س)، گزارش ها و عملکردهای موجود، انتظار دو ماهه برای بازگشت حداقل عملکرد دو دولت یازدهم و دوازدهم و طرح موضوع در افکار عمومی، روابط عمومی آن معاونت پاسخی منتشر کرد و در پی آن روزنامه ایران، یادداشتی را منتشر ساخت. هدف یادداشت این است که بگوید دولت های یازدهم و دوازدهم چرا اطلاعات دولت قبلی را نگه نداشته بودند و بر همین اساس اطلاعات خودشان هم پاک شده است.

به گزارش زنان دیپلماسی به نقل از  خبرآنلاین، در پاسخی که از سوی سایت معصومه ابتکار منتشر شده، آمده است: «چنانچه در بخشی از این یادداشت به قلم امیرحسین نویدبخش ادعا شده: “اخبار و اطلاعات قبل از سال ۱۳۹۲ توسط مسئولان دولت یازدهم از دسترس خارج شده بود” و “تا پایان سال ۱۳۹۲ که به دستور معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در دولت یازدهم سایت غیرفعال و از دسترس خارج شد.”

اما حقیقت این است که در سال ۹۲ برای حذف اطلاعات دولت قبل اقدام نشد، بلکه “سایت اطلاع رسانی معاونت امور زنان در دولت های نهم و دهم به نشانی (http://womengov.ir/fa-ir/home.aspx) در اختیار یک شرکت خصوصی بود و امکان دسترسی به اطلاعات و پشتیبانی سایت در معاونت مقدور نشد.

به همین دلیل در دولت یازدهم با هماهنگی مرکز فناوری اطلاعات نهاد ریاست جمهوری و بر این اساس که معاونت امور زنان زیر مجموعه نهاد ریاست جمهوری بوده و اطلاعات آن جزو اسناد دولتی محسوب شده و باید حفظ شود، سایت فعلی معاونت به نشانی (https://women.gov.ir/) طراحی، بارگذاری و در اختیار همکاران معاونت قرار گرفت. البته که تلاش شد مطالب و اطلاعات سایت قبلی در سایت فعلی بارگذاری شود که به دلیل عدم همکاری شرکت مذکور به نتیجه نرسید.

لازم به ذکر است یک سال اول دولت یازدهم لینک سایت قدیم معاونت جهت دسترسی عموم به اطلاعات آن در سایت جدید بارگذاری شده بود که به دلیل پاسخگو نبودن پشتیبان فنی و عدم همکاری از یک بازه زمانی به بعد سایت از دسترس خارج شد. بنابراین اقدام حذفی صورت نگرفته بود.

در یادداشت مورد بحث روزنامه ایران همچنین آمده است: “در آغاز دولت یازدهم در سال ۹۲، تمام اطلاعات اخبار و گزارش‌های دولت‌های نهم و دهم از سایت خبری سه زبانه و چهار سایت جانبی معاونت حذف و امحا شده، به گونه‌ای که در معاونت هیچ آثاری از آن دوران وجود ندارد.”

پاسخ اینکه، متاسفانه بازدیدهای سایت خبری سه زبانه و ۴ سایت جانبی، که نام و نشانی هم از معاونت نداشتند ولی صرفا و مستقیم از خوان گسترده معاونت وقت تغذیه مالی می شدند و بازدید از آن ماهانه در مجموع به ۱۰۰ مورد هم نمی رسید، به دلیل کمبود منابع مالی و صرفه جویی در هزینه های متفرقه معاونت، به روزرسانی نشد.

در مطلب نادرست دیگری، روزنامه ایران مدعی شده: “در ابتدای دولت تدبیر و امید، تمام اسناد، مدارک، کتاب، گزارش‌ها و حتی نشریات کمیاب قدیمی، اولین نشریات مربوط به اواخر قاجار، اسناد چند زبانه و تک‌نسخه بین‌المللی که هزینه و زحمات زیادی برای جمع‌آوری آن صرف شده بود و در کتابخانه مرکز امور زنان و خانواده ریاست ‌جمهوری متمرکز بود، طی یک اقدام ناگهانی و غیرمنتظره و کاملاً سلیقه‌ای معدوم و کتابخانه به آن عظمت که مرجع پژوهشگران، دانشجویان و استادان بود، توسط اصلاحگرنمایان تعطیل اعلام شد.”

در حالی که این ادعا هم کذب محض است.کسانی که به معاونت امور زنان و خانواده مراجعه داشته اند که کم هم نیستند می دانند این معاونت از نظر فضا در محرومیت کامل بود. دو طبقه و نیم از ساختمانی قدیمی با اتاق های کوچک و راهروهای بزرگ. قطعا در چنین فضایی امکان در اختیار گذاشتن چنین اسناد و مدارکی برای گروههای مختلف جامعه اعم از اساتید، دانشجویان و پژوهشگران نه تنها وجود ندارد، بلکه به مرور زمان این مدارک دچار آسیب می شوند و از بین می روند. بنابراین در اقدامی کارشناسی شده با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی، اولین تالار تخصصی حوزه زنان و خانواده در آن کتابخانه راه اندازی شد و تمامی کتاب های موجود در کتابخانه نحیف و فاقد هر گونه امکان , استاندارد کتابخانه ای معاونت به آن تالار منتقل شد. خوانندگان عزیز می توانند خود راستی آزمایی کنند که هم اکنون تالار تخصصی حوزه زنان و خانواده به طور روزانه پذیرای علاقمندان و مراجعان بسیاری است. بنابراین «معدوم کردن کتب و اسناد و به تعطیلی کشاندن کتابخانه آن هم توسط اصلاحگرنمایان!» ادعایی کذب بوده و اساسا با مشی و منش اصلاح طلبی و اصلاح طلبان همخوانی ندارد. بلکه این اسناد و مدارک، کتاب ها از ساختمانی که مراجعه به آن با محدودیت های حراستی مواجه است به کتابخانه ملی ایران برای همه ایرانیان انتقال یافت.

اما با توجه به توصیه معاونت امور زنان و خانواده دولت سیزدهم به تقوی و انصاف خطاب به مسئولین دولت های یازدهم و دوازدهم، ضمن تایید این توصیه اخلاقی و انسانی و دینی باید سئوال کرد اگر قصدی بر حذف نبوده، چرا صفحه آپارات معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده دولت دوازدهم را از کلیه پست های قبلی پاک کردید؟

این صفحه آپارات در دولت دوازدهم ایجاد شد و هیچ سابقه ای در دولت های قبل نداشت؛ که چون گزارش های آنان را نداشته، پس باید حذف شود تا گزارش های آنها هم پیدا شود!

حالا اگر حذف کردید، چرا تیزرهای قرآنی تولیدی معاونت دولت دوازدهم را که به آیات مرتبط با زنان، خانواده و جنسیت بود و رویکرد والای کتاب آسمانی مسلمانان را در این باره منتشر می کرد، نیز پاک شده است؟

یا چرا بخش انگلیسی سایت را حذف کردید؟ در این بخش غیر از اخبار مرتبط با مسئولین معاونت زنان در دولت دوازدهم، اخبار مهمی در اقدامات جمهوری اسلامی ایران برای زنان ایرانی به زبان انگلیسی وجود داشت که مایه افتخار نظام اسلامی است. آنها را حداقل نگه می داشتید. از جمله گزارش ۴۰ در ۴۰ که پیشرفت های زنان در جمهوری اسلامی طی ۴ دهه را به صورت کمّی ارایه داده و سفارت خانه های کشور از سایت معاونت دانلود کرده و به عنوان یک مرجع استفاده می کردند.

یک نکته مهم اینکه با حذف این اطلاعات حالا می شود خیلی ادعاها کرد. از جمله اینکه دولت سیزدهم در ارایه وام به زنان سرپرست خانوار بسیار بهتر از دولت قبل عمل کرده است. چرا چون ارقام دولت قبل در دسترس نیست که با ارقام این دولت مقایسه شود!

همچنین مشخص شدن راهی که تا اینجا رفته شده، تا باز روندها به مرحله آزمون و خطا سقوط نکند و چرخ دوباره از ابتدا اختراع نشود. به عنوان مثال ۲۵ تک نگاشت در زمینه های مختلف شامل ۲۷۰۰ صفحه اطلاعات ریز اقدامات، روندها و نتایج در این سایت بازگذاری شده بود که حاوی ۴ سال تجارب ارزشمند صدها نفر از کارشناسان، اساتید، فعالین اجتماعی و صاحبنظران مسایل زنان کشور بوده است؛ همچنین گزارش ارتقای تاب آوری در ۳۱ استان، برنامه های ارتقای وضعیت زنان و خانواده به تفکیک هر استانی و براساس اقتضائات بومی هر استان، گزارش های مربوط به لوایح ۱۵ گانه و اسناد پشتیبان و ۱۷ نشست فقهی و حقوقی در قم و تاریخ شفاهی از تاسیس دفتر امور زنان نهاد ریاست جمهوری در سه دهه قبل تا معاونت امور زنان و خانواده. به علاوه سوابق ستاد ملی زن و خانواده، شناسنامه شاخص های عدالت جنسیتی، بیش از ۲۰۰ تفاهم نامه و موافقتنامه بین بخشی با سازمان ها و وزارتخانه های مختلف که به صورت سند و خبر در دسترس عموم قرار داشته، اسناد و سوابق دولتی محسوب می شوند که براساس تکلیف قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات باید به صورت الکترونیک قابل رویت باشند.

بنابراین روزنامه ایران و مسئولین معاونت امور زنان و خانواده دولت سیزدهم را دعوت می کنیم به انصاف و تقوی و تکرار می کنیم که تاریخ از شما شروع نمی شود!

آنچه از اخبار و گزارش و فیلم و عکس از سایت مورد بحث حذف شده، افتخارات جمهوری اسلامی بوده که متاسفانه برای اهداف نازلی در حد حذف رقیب، از دسترس عموم ایرانیان و علاقمندان به ایران در اقصی نقاط جهان خارج شده است. بماند در تاریخ که این نیز بگذرد!»

گفتنی‌است در پایان این توضیحات که در سایت معصومه ابتکار منتشر شده است، نام ایشان و شهیندخت مولاوردی، بعنوان معاونان امور زنان و خانواده دولت یازدهم و دوازدهم درج شده است.

لینک کوتاه : https://zanandiplomacy.ir/?p=3310

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.