• امروز : یکشنبه - ۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 13 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 21 April - 2024
7

چرا زنان ديپلماسى؟

  • کد خبر : 1791
چرا زنان ديپلماسى؟

بسياري از صاحبنظران بر اين عقيده هستند ، ديپلماسى واژ ه ای با كاربرد بين اللملي است .غالبا ديپلماسى را فن برقراری ارتباط و رایزنی برای رسیدن به هدف در روابط بین الدولی تعریف کرده اند. از این منظر برای بسیاری این واژه خاص نظام بین اللملی محسوب میشود .اما با توجه به مفهومی‌که این […]

بسياري از صاحبنظران بر اين عقيده هستند ، ديپلماسى واژ ه ای با كاربرد بين اللملي است .غالبا ديپلماسى را فن برقراری ارتباط و رایزنی برای رسیدن به هدف در روابط بین الدولی تعریف کرده اند.
از این منظر برای بسیاری این واژه خاص نظام بین اللملی محسوب میشود .اما با توجه به مفهومی‌که این واژه دارد ، قطعا در روابط داخلی نیز فردی که توان برقراری ارتباط برای مفاهمه ، تساهل ، تسا مح را دارد ، میتواند بعنوان یک‌دیپلمات در نظر گرفته شود ، اگرچه فاقد جایگاه دیپلماتیک است . اما عمل او یک عمل دیپلماتیک محسوب میشود. دیپلماسی نیازمند مهارتی چند جانبه برای حفظ منافع است . که مهم ترین کارکرد آن رایزنی برای کسب منافع است .
در جوامع مختلف این عمل با نقش افرینی زنان در حوزه های متفاوت همیشه شکل گرفته است . اولین و مهم ترین حوزه دیپلماتیک زنان ، خانواده است . زنان بطور فطری از قدرت رایزنی برخوردار هستند ودر اکثر موارد با هرسطح اجتماعی و تحصیلی قادر به برقراری ارتباط بین اعضای خانواده هستند.
مشکلات ارتباطی با پدر و دیگر اعضای خانواده را مهار و مدیریت می کنند . غالبا پیوند دهنده روابط هستند، بین فرزندان‌ مفاهمه ایجاد می کنند و هرگاه اختلافی شکل گیرد ، زمینه ساز تسامح بین انان‌هستند.
نقش زنان در تساهل برای رسیدن به هدف ، بسیار پر رنگ است و اینگونه موفق میشوند ، اعضای خانواده را با وجود مشکلات درک‌ متقابل گروه های سنی در کنار هم حفظ کنند .
توانایی زنان در ایفای نقش‌های چندگانه به هدف حفظ یک خانواده ، الگویی بی بدیل برای استفاده از این ظرفیت فطری زنان در عرصه های مختلف است .
یکی از تاثیر گذارترین زنان‌ در تاریخ تشیع در عرصه دیپلماتیک‌ حضرت زینب (س) است .سفیری برای پرده برداری از جنایت ، ظلم ، شفاف سازی در رابطه با مشروعیت دروغین قتل عام و اسارت شکل گرفته نسبت به کسانی‌ که مهر خروج از دین بر آنان زده شد ، و همچنین رفع شبهه از خود‌و‌خاندان پیامبر برای کسانی که متاثر از فریب‌ و تبلیغات دروغین ، تحریف و‌جو سازی دستگاه حکومتی قرار گرفته اند. از انجایی که هر صحنه ای در این عالم دارای پند و اندرز و نقشه ای برای ادامه راه انسان معنا میدهد ، پرچم دیپلماسی در واقعه تلخ عاشورا به دست زینب (س) به اهتزاز در امد ، تا شاید بشریت و بویژه جامعه اسلامی در رابطه با ظرفیت سرکوب شده در وجود نیمه دیگر جامعه الگویی برای تامل و تغییر نگرش داشته باشد.
جامعه انسانی بدون ارزش‌گذاری به این ظرفیت وجودی زنان قطعا یکی دیگر از نعمت های الهی در مسیر همزیستی مسالمت امیز را مغفول میگذارد .
پایگاه خبری زنان دیپلماسی تلاش دارد تا فارغ از هر نگاه سیاست زده و استانداردهای دوگانه این ظرفیت را در هر کجا وجود دارد به تصویر کشد و‌هر کجا مغفول مانده است ، زمینه ساز دیده شدن ان باشد . همچنین اگاهی به مهارت زنان در دیپلماسی نه تنها باید که‌در امر اصلاح و پیشرفت کشور در تمامی حوزهای اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی و غیره موجب اصلاح و پیشرفت کشور شود بلکه جهانی عاری از تبعیض ، بی عدالتی و خشونت نیز نیازمند بالفعل شدن این ظرفیت خدادی در انهاست .
سوسن صفاوردی

لینک کوتاه : https://zanandiplomacy.ir/?p=1791

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.