• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5

کودک همسری، سنت یا فقر اقتصادی؟

  • کد خبر : 281
کودک همسری، سنت یا فقر اقتصادی؟

آمار ثبت و احوال کشور، در شش ماه اول سال هزارو چهار صد، ۷۹۱ تولد از مادران زیر چهارده سال را نشان میدهد. جای بسی تعجب است که سالها بحث در این رابطه هنوز به هیچ نتیجه ی نرسیده است و این معضل نه تنها کمرنگ تر نشده است، بلکه ظاهرا نسبت به سال گذشته […]

آمار ثبت و احوال کشور، در شش ماه اول سال هزارو چهار صد، ۷۹۱ تولد از مادران زیر چهارده سال را نشان میدهد. جای بسی تعجب است که سالها بحث در این رابطه هنوز به هیچ نتیجه ی نرسیده است و این معضل نه تنها کمرنگ تر نشده است، بلکه ظاهرا نسبت به سال گذشته افزایش هم داشته است! موضوع کودک همسری تا مجلس هم راه پیدا کرد، اما با کمال تعجب رای نیاورد. که البته رای نیاوردن چنین لوایحی حاکی از نوع نگرش نمایندگانی است که ما به مجلس می فرستیم. نوع نگاه یک نماینده میتواند زمینه تثبیت سنتهای غلط، تصویب و یا تغیبر قوانین به نفع و یا ضرر مردم را فراهم کند . بسیاری از مشکلات یک جامعه به ماهیت یک قانون برمیگردد،و قوانین غلط بستری برای فرهنگ غلط و قوانین درست بستری برای اصلاح و ارتقاء یک فرهنگ را ایجاد میکنند. اکر فرض بر این گذاشته شود که کودک همسری بر اساس مجوز فقهی تبدیل به یک عرف شده است، حداقل در رابطه با فقه تشیع ومبنی این فقه بر اصل پویایی و در نظر گرفتن شرایط زمانی ، ضرورت داشت، تا موضوع کودک همسری بر اساس ارزیابی توان روحی و جسمی دختران مورد ارزیابی قرار گیرد، و نه صرفا بلوغ جسمی. در اینجا این سوال باید بسیار پررنگ مورد بررسی قرار گیرد که ، ایا صرف یک بلوغ جسمی، فرد، بلوغ فکری نیز پیدا میکند، ایا یک کودک درک صحیحی از رضایت که شرط صحت عقد است، را دارد؟ ضمن انکه توان جسمی در.بسیاری از مسائل منجمله وضع حمل و خطراتی که بر یک کودک مادر تحمیل میشود،نیز باید مد نظر فقه پویا قرار گیرد.از طرف دیگر ایا دختری که خود سرد و گرم زندگی را نچشیده است، آمادگی پرورش یک انسان را دارد؟
بحث دیگری که در رابطه با کودک همسری وجود دارد، فقر اقتصادی والدین است، که از این طریق درصد حل مشکلات معیشتی خود هستند. در این جا نیز این سوال مطرح است، چه کسی باید پاسدار حقوق شهروندان خود باشد و مانع از نقض و تضییع حقوق کودکان شود؟ پاسداری از حقوق شهروندان نباید در اسارت عرف قومیتی، مذهبی ، ویا عشیرتی قرار گیرد. قوانین باید سراسری اعمال شود تا امکان تغییر فرهنگ میسر شود، البته به شرط انکه درست تعریف و تببن شوند.
سوسن صفاوردی

لینک کوتاه : https://zanandiplomacy.ir/?p=281

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.