• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
5

🌎 نگاهی به موضوع پناهندگان در روز جهانی پناهندگان

  • کد خبر : 3404
🌎  نگاهی به موضوع پناهندگان در روز جهانی پناهندگان
« پناهندگان افرادی هستند که از کشور خود به خاطر ترس از تعقیب نژادی، دینی، سیاسی و یا وابستگی به گروه‌های اجتماعی خاص گریخته و نمی‌توانند یا نمی‌خواهند به کشورشان بازگردند.

« در چهارم دسامبر سال۲۰۰۰ میلادی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با تصویب قطعنامه (A/RES/55/76) قرار بر آن شد که از سال ۲۰۰۱ میلادی هر سال روز ۲۰ ژوئن مصادف با (۳۰ خردادماه) را به عنوان “روز جهانی پناهندگان” بنامند.

« سازمان ملل متحد هرسال برای این روز موضوعی را انتخاب میکند و سال ۲۰۲۲ میلادی را به عنوان “هر که باشد. اهل هر کجا که باشد. هر زمان که باشد. حق دارد به دنبال امنیت باشد” نامگذاری کرده است.

📣 پناهندگان و پیام دبیرکل در سال ۲۰۲۲

« بنا به گفته آنتونیو گوترش، در روز جهانی پناهندگان، ما در مورد شجاعت و انعطاف‌پذیری کسانی که از جنگ، خشونت و آزار و شکنجه گریخته‌اند فکر می‌کنیم و شفقت کسانی را که از آنها استقبال می‌کنند به رسمیت می‌شناسیم.

« دبیرکل گفته است امروز جمعیت پناهندگانِ جهان در بالاترین حد خود قرار دارد. جنگ در اوکراین بزرگترین و سریع‌ترین آوارگی در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم را به همراه داشته است.

« به گفته وی همراه با زنان، کودکان و مردانی که از درگیری در سایر نقاط جهان فرار می‌کنند، تعداد کل آوارگان به اجبار به ۱۰۰ میلیون نفر رسیده است.
« وی گفته است حق پناهندگی یک حق اساسی بشر است. افرادی که از خشونت یا آزار و شکنجه می‌گریزند باید بتوانند با خیال راحت از مرزها عبور کنند.

« گوترش گفته است آنها نباید در مرزها با تبعیض مواجه شوند یا به دلیل نژاد، مذهب، جنسیت یا کشور مبداشان به‌طور ناعادلانه‌ای از پناهندگی محروم شوند.

« دبیرکل گفته است اگر زندگی یا آزادی آنها در خطر باشد، نمی‌توان آنها را مجبور به بازگشت کرد و مانند هر انسانی باید با احترام با آنان رفتار شود و ایمنی فقط اولین قدم است.

« به گفته وی وقتی پناهندگان از خطر خارج می‌شوند به فرصت‌هایی همچون درمان، یادگیری، کار کردن، شکوفایی، فرصتهایی برای بازگشت به خانه در صورت تمایل یا بازسازی زندگی خود در جای دیگر در امنیت و عزت نیاز دارند.

« گوترش گفته است حفاظت از پناهندگان مسئولیت است که همه ما سهیم هستیم. امروز، بیایید متعهد شویم که برای پناهندگان در همه جا – و برای کشورهایی که میزبان آنها هستند، در حالی که خود با مجموعه ای از چالش ها روبرو هستند، کارهای بیشتری انجام دهیم.

« در انتهای پیام خود نیز گفته است بیایید با هم در همبستگی بایستیم و هرگز از انسانیت مشترک خود غافل نشویم.

📊 آمار:

✔️ کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان در گزارشی اعلام کرده که شمار آوارگان جهانی پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین با افزایش ۸ درصدی از ۸۹.۳ میلیون نفر به بیش از ۱۰۰ میلیون نفر رسیده است.

✔️ بر اساس این گزارش، این شمار نسبت به ۱۰ سال گذشته بیش از دو برابر افزایش داشته است.

✔️ فیلیپو گراندی، کمیسر عالی این نهاد در نشستی در مرکز سازمان ملل در ژنو گفته است که بحران امنیت غذایی به دلیل جنگ روسیه مردم کشورهای فقیر را اجبار به ترک خاک خود کرده و موجب افزایش شمار آوارگان شده است.

✔️ وی برخورد اتحادیه اروپا با مسئله پناهجویان سراسر جهان در مقایسه با مسئله مشابه در اوکراین را «نابرابر» دانسته و گفته است به طور مثال این کشورها در زمینه عدم پذیرش پناهجویان از سمت دریای مدیرانه رقابت کرده اما در قبال پناهجویان اوکراین رویکرد سخاوتمندانه اتخاد کردند.

✔️همچنین در این گزارش آمده است که ترکیه با میزبانی از ۳.۸ میلیون پناهجو در این زمینه در جایگاه نخست قرار دارد. پس از ترکیه پاکستان و اوگاندا هر کدام با ۱.۵ میلیون نفر و آلمان با ۱.۳ میلیون نفر قرار گرفته‌اند.

✔️ مطابق ارزیابی “سازمان بین المللی مهاجرت” تا سال۲۰۵۰ میلادی بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون انسان در نتیجه تغییرات اقلیمی آواره خواهند شد.

🟢 ایران

✴️ طبق آخرین آمار اعلام شده توسط اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور، در حال حاضر در ایران هشتصد هزار پناهنده دارای کارت آمایش وجود دارد که از این میان نزدیک ۷۸۰ هزار پناهنده افغانستانی و ۲۰ هزار پناهنده عراقی می‌باشند. تعداد بسیار زیادی نیز ساکنان بدون مدرک در کشور حضور دارند که آمار منابع مختلف درخصوص ایشان متفاوت است.

لینک کوتاه : https://zanandiplomacy.ir/?p=3404

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.