• امروز : چهارشنبه - ۲۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 9 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 17 April - 2024
4

«اعتیاد» به بازی های موبایلی و گرفتن احساس «ارزشمندی» از همسر

  • کد خبر : 2469
«اعتیاد» به بازی های موبایلی و گرفتن احساس «ارزشمندی» از همسر
یک روانشناس درباره اثرات منفی وابستگی اعتیاد گونه زوجین به بازی‌های موبایلی در زندگی مشترک و بر روحیات همسر، گفت: گرچه لازم نیست زوجین تمام زمانی که در کنار یکدیگر و در خانه هستند را با هم گفت‌وگو کرده و فعالیت‌های مشترک داشته باشند اما لازم است در کنار فعالیت‌های مجزایی که دارند احساس ارزشمندی و مهم بودن را از طریق تعامل با هم به یکدیگر انتقال دهند و این امر با مشغولیت بیش از حد افراد به تلفن همراه و بازی‌های آن خدشه‌دار می‌شود.

دکتر مژگان ناقل ، با بیان اینکه اثر روانشناختی اعتیاد به بازی‌های موبایلی بر روی مغز افراد دقیقا مشابه اثر روانشناختی اعتیاد به مواد مخدر بر روی مغز است، اظهار کرد: حتی افرادی که درگیر اعتیاد به بازی موبایلی هستند با فاصله گرفتن از این بازی‌ها تقریبا علائم مشابه ترک اعتیاد به مواد مخدر نظیر خلق پایین و بی‌قراری را تجربه می‌کنند.

وی با بیان اینکه اعتیاد به بازی‌های موبایلی اغلب در بین نوجوانان بروز می‌کند اما در حال حاضر این اعتیاد در بین زوجین نیز دیده می‌شود، تصریح کرد: زوجینی که وابستگی شدید به این بازی‌های موبایلی پیدا می‌کنند بخش اعظم وقت خود را سرگرم گوشی موبایل هستند و برای تعامل با همسر خود وقت کمتری دارند. در این شرایط روابط بین زوجین دچار افت شده و زندگی اجتماعی و خانوادگی زن و شوهر آسیب می‌بیند.a

این روانشناس با بیان اینکه دقیقا زمانی اعتیاد به این بازی‌های موبایلی مشکل ساز می‌شود که علائم وابستگی شدید به این بازی‌ها در افراد دیده شده و فرد ساعات زیادی را برای بازی اختصاص دهد، تصریح کرد: وقتی با عدم دسترسی فرد به این بازی‌ها علائمی نظیر بیقراری، اضطراب و تحمل کم نسبت به دوری از بازی تجربه شود یعنی فرد نسبت به بازی‌های موبایلی اعتیاد پیدا کرده است. در چنین مواقعی افراد در تلاش هستند تا کمیت بازی‌های‌ خود را افزایش داده و تلاش‌های ناموفقی برای کاهش بازی یا کنار گذاشتن آن دارند که باید نگران این افراد بود.

ناقل درباره اثرات تداوم اعتیاد به بازی‌های موبایلی و عدم توجه به همسر، افزود: تداوم این بی‌توجهی معمولا منجر به این می‌شود که همسر احساس کند در اولویت زن یا شوهر خود نیست، همسران این افراد احساس طرد شدن، تنهایی، نا امیدی از زندگی مشترک و اعتماد به نفس پایین دارند و چون فرد ساعات کمتری را برای گفت‌وگو و تعامل با همسر خود اختصاص می‌دهد، زن یا شوهر تصور می کند آنطور که باید برای همسرش جذاب نیست و از این رو برای مقابله با این احساس خشمگین شده و شروع به رفتارهایی نظیر غر زدن می کند.

این روانشناس در بخش دیگر سخنان خود درباره نحوه واکنش زوجینی که همسرانشان به بازی‌های موبایلی اعتیاد دارند، گفت: زوجین باید توجه داشته باشند که واکنش‌های ناگهانی هیچ کمکی به بهبود شرایط نمی‌کند. نباید فراموش کنند که آنها نمی‌توانند درمانگر همسر خود باشند و از این رو بهترین کار این است که ما آنچه از ارتباط بین خودمان و همسرمان می‌خواهیم و احساس خود درباره رفتارهای همسر را به او با زبان درست بیان کنیم. باید درک کنیم فردی که درگیر اعتیاد است شاید در برابر اضطراب‌هایش در حال خود درمانی است پس باید او را درک و به او کمک کرد.

وی در پایان سخنان خود خطاب به زوجین توصیه کرد: ما نمی‌توانیم اینترنت و گوشی را از زندگی خود حذف کنیم اما باید عادات سالم را در زندگی تمرین و رفتارهای نا سالم را مدیریت کرد. در این راستا زن و شوهر می‌توانند برنامه‌ای برای زندگی مشترک خود نظیر با هم فیلم دیدن را تدارک دیده و فعالیت‌های مشترکی با هم داشته باشند تا تعامل با همسر را بالا ببرند.

 

لینک کوتاه : https://zanandiplomacy.ir/?p=2469

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.