• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
4

بانوان به تیم‌های عملیات اورژانس می‌آیند

  • کد خبر : 2813
سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: به زودی بانوان فارغ التحصیل رشته فوریت‌های پزشکی در کنار پرستارها به تیم‌های عملیات اورژانس اضافه می‌شوند.

چهاردهم آذر ماه سال ۱۳۵۲ سقف سالن فرودگاه مهرآباد تهران بر اثر لرزش موتورهای جت فرو ریخت و در نتیجه ۱۶ تن کشته و ۱۱ تن مجروح شدند این حادثه و نبود امکانات انتقال مجروح‌ها به بیمارستان باعث شد که  تاسیس سازمانی برای سامان دهی به وضعیت امداد رسانی پیش بیمارستانی به صورت رایگان در دستور کار دولت قرار گرفت و چون در آن زمان فقط سه کشور آمریکا، کانادا و استرالیا دارای سیستم اورژانس پیش بیمارستانی بودند و یک تیم چهار نفره از پزشکان ایرانی با سفر به تگزاس آمریکا و بررسی اورژانس آنجا اقدام به جمع‌آوری اطلاعات برای راه اندازی سیستم مشابه در ایران کردند.

حالا سال‌هاست این سازمان امدادرسان که بیشتر تکنسین های آن مرد بودند، جان بسیاری از افراد را نجات داده است؛‌ در مقطعی در دهه هشتاد شمسی تعدادی از پزشکان زن به آمبولانس ها آمدند تا فوریت های پزشکی را به بانوان ارائه کنند اما به دلایلی آن طرح منتفی شود اما در سال‌های اخیر دوباره حضور بانوان تکنسین‌ اورژانس خبرساز شده و حالا قرار است به‌زودی در کادر امدادی حضور پیدا کنند.

 

بانوان به تیم‌های عملیات اورژانس می‌آیند

 

مجتبی خالدی در گفت‌گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به ضرورت به‌کارگیری تکنسین‌های خانم در عملیات‌های اورژانس، گفت: با توجه به اینکه حدود نیمی از جمعیت کشور را بانوان تشکیل می‌دهند، بر اساس ضرورت فرهنگ و دین، نیاز به تکنسین های خانم بر بالین بیماران اورژانس احساس می‌شد.

وی با اشاره به اینکه  اورژانس بانوان در دهه ۸۰  شمسی نیز مدتی در کشور فعال بود، گفت: در آن دوره بیشتر از حضور پزشکان زن و ماماها در عملیات های مورد نیاز استفاده می‌شد، اما در برنامه جدید سازمان اورژانس کشور قرار است، از فارغ التحصیلان خانم رشته فوریت‌های پزشکی در کنار پرستارها استفاده شود.

۶ ماه دیگر تیم‌های اورژانس بانوان افزایش می‌یابد

خالدی افزود: از حدود یک سال و نیم پیش، بانوان علاقه‌مند امکان انتخاب رشته فوریت های پزشکی و تحصیل در این رشته کاردانی را پیدا کردند؛ هم اکنون منتظر فارغ التحصیلی این دانشجویان از دانشگاه هستیم تا بتوانیم بخشی از آنها را در سازمان اورژانس کشور استخدام کرده و در تیم‌های عملیاتی ما حضور داشته باشند.

وی با بیان اینکه هم اکنون در تهران و برخی از مراکز استان ها تیم های محدودی از اورژانس بانوان فعال هستند، گفت: تیم های اورژانس بانوان برای مراجعه به بالین بیمار زن در اولویت هستند اما اگر این تیم ها حاضر نبودند از دیگر تیم های اورژانس استفاده می‌کنیم.

خالدی بازخورد استفاده از تیم های اورژانس بانوان را مثبت اعلام کرد و گفت: البته ما همچنان به ایجاد تعداد بیشتری پایگاه اختصاصی اورژانس بانوان و فرهنگ‌سازی برای حضور بانوان در تیم های عملیاتی اورژانس نیازمند هستیم.

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://zanandiplomacy.ir/?p=2813

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.