• امروز : جمعه - ۳ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 13 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 22 March - 2024
6

به دختران مستعد بازمانده از تحصیل رسیدگی می‌شود

  • کد خبر : 779
به دختران مستعد بازمانده از تحصیل رسیدگی می‌شود
تفاهم‌نامه همکاری معاونت امور زنان و خانو‌اده ریاست جمهوری با سازمان نوسازی مدارس در جهت احصاء نیازهای استانی با تأکید بر مناطق محروم، بازشناسی نیازمندی‌های بازماندگی از تحصیل دختران، شناسایی دختران مستعد و توزیع امکانات و تجهیزات آموزشی عادلانه امضا شد.

به گزارش زنان دیپلماسی، تفاهم‌نامه همکاری میان معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده با سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در راستای رسیدگی به امور تحصیلی زنان و دختران محروم از تحصیل در کشور به امضای لیلاسادات زعفرانچی، معاون بررسی‌های راهبردی ستاد ملی زن و خانواده و مهراله رخشانی مهر، رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور رسید.
ضرورت فراهم شدن وسایل آموزشی رایگان تا پایان مقطع متوسطه
لیلاسادات زعفرانچی، معاون بررسی‌های راهبردی و رییس دبیرخانه ستاد ملی زن و خانواده، در این برنامه از تشکیل جلسه و برقراری این تفاهم‌نامه ابراز خرسندی کردو با اشاره به دستورات اسلامی در زمینه ترویج علم‌آموزی اظهار داشت: طبق رویکرد دین مبین اسلام، علم برابر با نور و جهل برابر با ظلمت معرفی می‌شود و پیامبر اسلام نیز بر فریضه علم آموزی بارها تاکید داشته و طلب علم را بر هر مسلمانی فریضه واجب دانسته‌اند.
او افزود: در نظام جمهوری اسلامی ایران نیز با توجه به این بنیه اعتقادی، در اصول قانون اساسی، سند چشم انداز نظام در افق ۱۴۰۴ و نیز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به استیفای حق آموزش و فرصت‌های آموزشی با رعایت شرایط و اصول حاکم در دین مبین اسلام تاکید شده است.
زعفرانچی با اشاره به اصل ۳۰ قانون اساسی ابراز کرد: طبق این اصل مهم، دولت موظف است تا وسایل آموزشی و پرورشی رایگان را برای همه ملت، تا پایان مقطع متوسطه تحصیلی را فراهم کند.
معاون راهبردی امور زنان و خانواده، ضمن اشاره به تأکیدهای مکرر مقام معظم رهبری بر بحث آموزش و پرورش بیان کرد: رهبر معظم انقلاب با تأکیدات فراوان، فرموده‌اند که نگاه به آموزش و پرورش باید نگاه به یک دستگاه زیربنایی و سرمایه‌گذارانه باشد و نه مصرفی و این نکات حاکی از آن است که در نگاه نظام جمهوری اسلامی، مسئله مهم تعلیم و تربیت و تکلیف آموزش و پرورش، انسان سازی، آن هم از جنس انسان‌سازیِ شایسته است.
بیشتر بخوانید
خانواده ایرانی|چگونه به فرزند خود در انتخاب مرجع تقلید کمک کنیم؟
زنگ قرآن در جهان به صدا درآمد/ آشنایی با مهمترین مؤسسات حفظ قرآن در جهان
خانواده ایرانی|دستورات قرآن و حدیث درباره رفت‌وآمد با خانواده همسر/ آیا می‌توانیم با خانواده همسرمان قطع ارتباط کنیم؟
زعفرانچی ادامه داد: در کنار این رسالت مهم، توجه به جایگاه زنان به عنوان مهمترین سکانداران نظام بنیادین خانواده که رسالت تعلیم و تعلم نسل‌های آینده را در این نهاد وزین برعهده دارند، مسئله را عمیق‌تر و تکلیف را سنگین‌تر می‌کند؛ چرا که زنان شایسته، آگاه و بهره‌مند از آموزش و پرورشی نظام‌مند، مادران و همسران و زنان مقتدر آینده ایران زمین و تربیت کننده نسلی شایسته برای آینده‌ این سرزمین اسلامی خواهند بود.
رییس دبیرخانه ستاد ملی زن و خانواده با اشاره به بحث عدالت آموزشی عنوان کرد: جای تأسف است که یکی از اثرات مخرب پاندمی کرونا را در فضای آموزش و پرورش در تمام جهان شاهد هستیم و با وجود تاکیدات سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در خصوص عدالت آموزشی، اکنون نیاز است تا با شکل‌گیری آموزش مجازی در دوران کرونا، عدالت آموزشی با بازتعریفی مجدد و حساسیت بیشتری مورد تعقیب قرار گیرد.
آغاز رسیدگی به دختران بازمانده از تحصیل
او خاطرنشان کرد: احصاء نیازهای استانی، بر مدار آمایش سرزمینی با تأکید بر مناطق محروم، بازشناسی نیازمندی‌های بازماندگی از تحصیل دختران به دلیل عدم استفاده از امکانات آموزش مجازی، شناسایی استعدادهای درخشان مناطق محروم به ویژه برای دختران مستعد و توزیع امکانات و تجهیزات آموزشی عادلانه جهت دسترسی کودکان این سرزمین به منظور حرفه‌آموزی در کنار تحصیل، همه از مولفه‌های ایجابی عدالت آموزشی به خصوص در فضای آموزش مجازی به شمار می‌روند.
معاون راهبردی امور زنان و خانواده در ادامه با تأکید بر ضرورت آسیب‌شناسی وضع موجود، اظهار داشت: این آسیب‌شناسی هرگز به معنای نپرداختن به وضعیت مطلوب حاصل‌شده نیست؛ چرا که تجربه آموزش و پرورش ملی در کشور جمهوری اسلامی‌ ایران در خصوص ارتقای جایگاه زنان در حوزه علم و سواد و آموزش و پرورش پس از انقلاب اسلامی، براساس آمار و اطلاعات از جمله افتخارات به شمار می‌رود.
او عنوان کرد: معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری از آنجا که «عدالت آموزشی» را صرفا با «دسترسی آموزشی» هم‌وزن نمی‌داند و به فرموده مقام معظم رهبری مدظله العالی در معنای حقیقی آن، «عدالت آموزشی» را به معنای «نصیب آموزشی» یکسان می‌داند، کوشیده است تا به همت وزارت محترم آموزش و پرورش و سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، به منظور رفع برخی موانع آموزشی دختران دانش‌آموز قدم‌هایی را بردارد.
مقابله با نابرابری‌های آموزشی
زعفرانچی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: هرگز نباید برخی از ابعاد نابرابری آموزشی از جمله عدم دسترسی به وسایل آموزش مجازی، نبود تجهیزات آموزشی و بافت فرسوده مدارس باعث شود کودکان و دختران این سرزمین در پشت درهای مشهود و نامشهود مدارس واقعی و مجازی، از تحصیل بازبمانند.
او با بیان اینکه این مهم با اولویت مناطق محروم استان‌ها در کلیه کشور، در تفاهم‌نامه یادشده پیگیری خواهد شد، ابراز داشت: امید است بتوانیم در مسیر عدالت آموزشی، گام های مؤثری را در کنار وزارت آموزش و پرورش برداریم و با توکل به خداوند متعال شاهد رشد و بالندگی هرچه بیشتر دانش‌آموزان کشور و ارتقا علم و دانش دختران امروز و مادران فردای این دیار عزیز باشیم.
فراهم شدن امکان آموزش دختران محروم از تحصیل
در ادامه این نشست، دکتر مهراله رخشانی مهر، معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور طی سخنانی از رویکرد در نظر گرفته شده از سوی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تقدیر کرد.
رخشانی مهر با بیان اینکه فضا و تجهیزات و بدنه فرهنگیان جزء دو رکن اصلی آموزش و پرورش است، ابراز داشت: در راستای تأمین فضای مناسب برای آموزش داشن آموزان، اقدامات بسیاری انجام شده است. سرانه فضاهای آموزش قبل از پیروزی انقلاب اسلامی حدود یک و نیم مترمربع بوده که امروزه به پنج و دو دهم مترمربع رسیده است.
او همچنین از بازسازی و مقاوم سازی مدارس خبر داد و اظهار داشت: امید است طی تفاهم‌نامه‌ای که با معاونت امور زنان و خانواده بسته می شود، شاهد فراهم شدن امکان ادامه تحصیل تمام دختران محروم از تحصیل در استان‌های کم‌برخوردار باشیم.

لینک کوتاه : https://zanandiplomacy.ir/?p=779

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 2انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.