• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
3

روز جهاني حافظان صلح سازمان ملل

  • کد خبر : 3212
روز جهاني حافظان صلح سازمان ملل
مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ۱۱ دسامبر سال ۲۰۰۲ میلادی، طی قطعنامه ۵۷/۱۲۹، روز ۲۹ مه مصادف با (۸ خردادماه) را به عنوان روز بین‌المللی “بزرگداشت حافظان صلح ملل متحد” برگزید.

به گزارش زنان دیپلماسی- این روز یادآور سالگرد تاسیس “سازمان نظارت بر آتش بس سازمان ملل متحد” در سال ۱۹۴۸ برای نظارت بر آتش بس اعراب و رژیم اسرائیل به عنوان نخستین ماموریتِ حفظ صلح این سازمان است.
از آن زمان تاکنون، بیش از ۱ میلیون زن و مرد در ۷۲ عملیات صلح سازمان ملل متحد خدمت کرده‌اند که به طور مستقیم بر زندگی میلیون‌ها نفر تاثیر گذاشته و جان بی شماری را نجات داده است. در حال حاضر، صلح‌بانی سازمان ملل بیش از ۸۷۰۰۰ پرسنل نظامی، پلیس و غیرنظامی را در ۱۲ عملیات مستقر کرده است.
این روز بهانه‌ای است برای توجه و تقدیر از زنان و مردانی که سازمان ملل را در ماموریت حفظ صلح و امنیت بین‌المللی همراهی می‌کنند.
طبق آمارهای ارائه شده از سوی سازمان ملل از سال ۱۹۴۸ تا کنون تعداد بسیاری نظامی، پلیس و افراد غیرنظامی برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی جان خود را از دست داده‌اند.
سازمان ملل متحد هر ساله موضوعی را برای این روز جهانی در نظر میگیرد. موضوع و شعار سال ۲۰۲۲ روز جهانی حافظان صلح “مردم، صلح، پیشرفت، قدرت مشارکت” نامگذاری شده است.

سازمان ملل اعلام داشته امروزه، ده ها هزار جوان حافظ صلح (بین ۱۸ تا ۲۹ سال) در سراسر جهان مستقر شده و نقش اصلی را در کمک به ماموریت‌ها برای اجرای فعالیت های اجباری خود از جمله حمایت از غیرنظامیان بازی می‌کنند.
دبیرکل سازمان ملل متحد برای گرامیداشت این روز، در مقر سازمان ملل در نیویورک به افتخار همه حافظان صلحی که جان خود را در خدمت زیر پرچم سازمان ملل طی ۸ دهه گذشته از دست داده اند، تاج گل خواهد گذاشت.

یک مراسم نیز برگزار خواهد شد که در آن مدال “داگ همر شولد” به حافظان صلحی که در سال ۲۰۲۱ میلادی جان خود را از دست داده‌اند اهدا می‌گردد.

آنتونیو گوترش دبيرًكل سازمان ملل در پيام امسال خود براى حافظان صلح گفت: ما زحمات بیش از یک میلیون زن و مردی را که از سال ۱۹۴۸ به عنوان حافظ صلح سازمان ملل متحد خدمت کرده‌اند، گرامی می داریم. در این سال‌ها نزدیک به ۴۲۰۰ قهرمان جان خود را در راه صلح از دست داده‌اند که به آنها ادای احترام میکنیم.
او از ۸۷۰۰۰ پرسنل غیرنظامی، پلیس و نظامی که طبق گفته وى هم اکنون تحت پرچم سازمان ملل خدمت می‌کنند و به تحقق صلح در سراسر جهان کمک می‌کنند، سپاسگزاری كرد .
گوترش ابراز كرد ، كه اين حافظان با چالش‌های عظیمی روبرو هستند. و افزایش خشونت علیه آنها کار آنها را خطرناک‌تر کرده است.
ديير كل تاكيد كرد محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری، کار را دشوارتر کرده است؛ اما حافظان صلح سازمان ملل متحد همچنان با تمایز به عنوان شرکای صلح خدمت می‌کنند.
دبیرکل در ادامه گفت که امسال، بر قدرت مشارکت متمرکز هستیم و ما می‌دانیم که صلح زمانی به دست می‌آید که دولت‌ها و جوامع برای حل اختلافات از طریق گفتگو، ایجاد فرهنگ عدم خشونت و محافظت از آسیب‌پذیرترین افراد، نیروهای خود را با هم متحد کنند.

آنتونیو گوترش در انتهای پیام خود آورده است که در سرتاسر جهان، نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد با کشورهای عضو، جامعه مدنی، بشر دوستانه، رسانه‌ها، جوامعی که به آنها خدمت می‌کنند و بسیاری دیگر برای تقویت صلح، حمایت از غیرنظامیان، ارتقای حقوق بشر و حاکمیت قانون و بهبود زندگی میلیون‌ها نفر کار می کنند.
وی همچنین گفته است که امروز و هر روز، ما از فداکاری آنها در کمک به جوامع برای دور شدن از منازعات، به سوی آینده‌ای صلح آمیزتر و مرفه‌تر برای همه استقبال می‌کنیم و همیشه مدیون آنها هستیم.
#روزجهانی حافظان صلح#

لینک کوتاه : https://zanandiplomacy.ir/?p=3212

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.