• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - محرم - 1446
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
3

ریاست یک زن بر جامعه‌ی مردسالار مکزیک

  • کد خبر : 7908
ریاست یک زن بر جامعه‌ی مردسالار مکزیک
انتخابات مکزیک و ریاست یک زن بر جامعه‌ای مردسالار و متزلزل بر اثر خشونت، قاچاق مواد مخدر و زن‌کشی

یورونیوز فارسی

بر اساس اولین نتایج رسمی اعلام شده توسط موسسه ملی انتخابات در مکزیک، کلاودیا شینبائوم، نامزد حزب چپ‌گرای حاکم بر این کشور با برتری قاطع و اختلاف زیاد در کسب آرا نسبت به مهم‌ترین رقیب خود پیروز این انتخابات شده است.

وی پس از کسب این پیروزی قاطعانه در انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه ۲ ژوئن، از ابتدای اکتبر آینده به عنوان نخستین رئیس جمهوری زن تاریخ مکزیک رهبری این کشور را در دست خواهد گرفت.

این سیاستمدار و محقق ۶۱ ساله که پیش‌تر عهده‌دار سمت شهردار مکزیکو‌سیتی نیز بوده است در نخستین اظهارنظر پس از کسب پیروزی در انتخابات به حامیانش و افرادی که به او رای دادند وعده داد که هرگز آنها را ناامید نخواهد کرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه به زودی نخستین رئیس جمهوری زن کشورش خواهد شد، اعلام کرد که حزب وی، جنبش بازسازی ملی (مورِنا)، اکثریت مطلق آرا را کنگره به دست آورده است.

خانم شینبائوم در مجموع حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد آرا را در این انتخابات کسب کرده و با اختلافی زیاد نسبت به رقیب اصلی خود که او هم یک نامزد زن در این انتخابات بود، به پیروزی قاطعانه‌ای دست یافته است.

سوچیل گالوِز، سناتور سابق و نامزد جناح راست میانه که تحت حمایت ائتلافی از سه حزب سیاسی در این کشور قرار داشت با کسب ۲۶ تا ۲۸ درصد آرا مغلوب رقیب چپگرای خود کلاودیا شینبائوم شد و از دسترسی به عالی‌ترین سمت اجرایی در کشورش محروم ماند.

خورخه آلوارز ماینز، دیگر نامزد میانه رو انتخابات ریاست جمهوری مکزیک نیز تنها موفق شد بین ۹ تا ۱۰ درصد آرا را به دست آورد.

ریاست یک زن بر جامعه‌ای مردسالار و متزلزل بر اثر خشونت، قاچاق مواد مخدر و زن‌کشی

کلاودیا شینبائوم بدین ترتیب به عنوان نخستین رئیس جمهوری زن در جامعه‌ مردسالار و خشونت‌زده مکزیک ماه اکتبر آینده برای یک دوره شش ساله تا سال ۲۰۳۰ جایگزین مرشد سیاسی خود و رئیس جمهوری فعلی این کشور، آندرس مانوئل لوپز اوبرادور خواهد شد.

او نخستین رئیس جمهوری زن در تاریخ کشوری خواهد شد که طبق آمار سازمان ملل، در سال ۲۰۲۳ به طور متوسط روزانه ۱۰ زن در آن به قتل رسیده است.

همچنین طبق آماری که کارشناسان سازمان ملل تهیه کرده‌اند، ۷۰ درصد از زنان مکزیکی بالای ۱۵ سال حداقل یک بار در زندگی خود خشونت را تجربه کرده اند.

شینبائوم هنگام حضور در یک شعبه اخذ رای در مکزیکوسیتی از تاریخ‌سازی در روز برپایی انتخابات سخن گفت و اعلام کرد که به خودش رای نداده بلکه به احترام مبارزات ایفیگنیا مارتینز، پیشگام ۹۳ ساله جریان چپ، رای خود را به نام او در صندوق انداخته است؛ وی همچنین در پایان شعار «زنده باد دموکراسی!» سرداده بود.

او که از نوادگان یهودیانی گریخته از فقر و ستم نازی‌ها در لیتوانی و بلغارستان است در دوره ریاست جمهوری خود با چالش بزرگی برای مبارزه با خشونت و قاچاق مواد مخدر در کشورش روبرو خواهد بود.

مکزیک طی چند سال گذشته به طور متوسط ​​سالانه بیش از ۳۰ هزار مورد قتل یا به عبارتی ۸۰ قتل در روز را که آمار بسیار بالایی به شمار می‌رود، ثبت کرده است.

کلاودیا شینبائوم در دوره کارزار انتخاباتی با بهره‌بردن از حمایت آندرس مانوئل لوپز اوبرادور ۷۰ ساله، رئیس جمهور فعلی این کشور جایگاه خود را تقویت کرده و به هوادارانش وعده «تاریخ‌سازی» داده بود.

او خطاب به زنان مکزیکی که یک صدا جامعه مردسالار حاکم بر کشورشان را محکوم می‌کنند، گفته بود: «اکنون زمان زنان و ایجاد تحول در جامعه فرا رسیده است.»

خانم شینبائوم همچنین تاکید کرده بود که با فرا رسیدن دوران جدید، زندگی بدون ترس آغاز و جامعه از خشونت رها می‌شود.

رای‌دهندگان مکزیکی روز یکشنبه ۲ ژوئن علاوه بر شرکت در انتخابات ریاست جمهوری، به انتخاب اعضای جدید کنگره و سنا و نیز تعیین فرماندارانی برای ۹ ایالت به همراه انتخاب نمایندگان و شهرداران محلی فراخوانده شده بودند.

کلاودیا شینبائوم پس از کسب پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری مکزیک اعلام کرد که حزب مورِنا و متحدانش «اکثریت واجد شرایط» را در کنگره و احتمالا در سنا حفظ کرده‌اند.

 

لینک کوتاه : https://zanandiplomacy.ir/?p=7908

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.