• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
6

«سن» مصرف موادمخدر و دخانیات به دهه دوم زندگی رسید

  • کد خبر : 3232
«سن» مصرف موادمخدر و دخانیات به دهه دوم زندگی رسید
یک کارشناس مسائل مبارزه با مصرف دخانیات، ضمن هشدار نسبت به اینکه سن مصرف مواد مخدر و دخانیات در کشور به دهه دوم زندگی افراد رسیده و متاسفانه دسترسی به دخانیات راحت‌تر از گذشته شده است، دلیل آن را سرعت بالای تحولات اجتماعی دانست.

دکتر داوود شیوایی با اشاره به نقش و جایگاه سازمان‌های مردم نهاد در کاهش مصرف دخانیات، اظهار کرد: اعتیاد موضوع پیچیده‌ای است که عوامل متعددی در بروز آن موثر هستند. یکی از راه‌های کنترل مصرف دخانیات هدایت فرد به سمت جایگزین‌هاست. راه دیگر آگاه‌سازی افراد در سنین پایین است.

شیوایی ادامه داد: سن مصرف مواد مخدر و دخانیات در کشور به دهه دوم زندگی افراد رسیده و متاسفانه دسترسی به دخانیات راحت‌تر از گذشته شده است که دلیل آن هم سرعت بالای تحولات اجتماعی است.

 آگاه‌سازی مهمترین راه پیشگیری از اعتیاد

این کارشناس مسائل مبارزه با مصرف دخانیات افزود: کمپانی‌های بزرگی از عرضه دخانیات سود می‌کنند و برای رسیدن به سود بیشتر تلاش می‌کنند این مواد را بیشتر توزیع و به فروش برسانند و جوامع مخالف مصرف دخانیات و مواد مخدر شامل دولت‌ها و فعالان اجتماعی باید راه‌هایی را برای مبارزه پیش بگیرند که در صدر این راه‌ها آگاهی بخشی قرار دارد و در این راستا باید همچنان و پر تکرار به بیان خطرات استعمال دخانیات و مواد مخدر پرداخته شود.

وی در ادامه با بیان اینکه مسائل مختلفی دخیل است که افراد بتوانند خود را نسبت به گرایش مصرف مواد مخدر حفظ کنند و از سوی دیگر عواملی نیز وجود دارد که فرد را به سمت استعمال و مصرف مواد سوق می‌دهد، گفت: امروز فضای بیرون از خانه برای فرزندان می‌تواند ناامن باشد لذا جای امنی که باید به وجود بیاوریم کانون خانواده است که در یک سطح فرهنگی بالاتر خانواده می‌تواند جایگاه درمانی نیز داشته باشد.

ضرورت امن بودن فضای خانواده

این کارشناس مسائل مبارزه با مصرف دخانیات در مورد عوامل مخفی‌کار شدن فرزندان نیز اینگونه توضیح داد و افزود: اگر فضای خانواده فضایی نباشد که افراد نیازهای خود را مطرح کنند، ممکن است به سمت تامین نیازها به خارج از خانواده بروند و شاید آن را مخفی کنند و تبعات در پی داشته باشد.

شیوایی در گفت‌وگو با برنامه‌ای رادیویی با اشاره به اینکه مدرسه ارگان اجتماعی دوم است که باید فضای امنی داشته باشد، اظهار کرد: برنامه‌هایی که برای پیشگیری و کنترل اعلام می‌شوند باید به گونه‌ای باشد که افراد مواد مخدر و دخانیات را مصرف نکنند.

وی معتقد است: هر انسانی در جامعه قدم اشتباهی بردارد خود و اطرافیان را از لحاظ اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و … دچار مشکل می‌کند.

لینک کوتاه : https://zanandiplomacy.ir/?p=3232

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.