• امروز : دوشنبه - ۶ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 16 - رمضان - 1445
  • برابر با : Monday - 25 March - 2024
1

شورای امنیت سازمان ملل اعمال محدودیت‌ها بر زنان افغانستان را محکوم کرد

  • کد خبر : 5761
شورای امنیت سازمان ملل اعمال محدودیت‌ها بر زنان افغانستان را محکوم کرد
شورای امنیت سازمان ملل متحد سرانجام پس از هفته ها رایزنی ها، با تصویب قطعنامه‌ ای، اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها بر زنان افغانستان را محکوم کرد.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد عصر پنجشنبه به وقت محلی با اجماع به قطعنامه ای رای مثبت دادند که اعمال محدودیت ها و ممنوعیت ها از سوی دولت طالبان بر زنان افغانستان را محکوم کرده است.

قطعنامه  پیشنهادی را اگرچه امارات و ژاپن ارائه کردند و مورد حمایت آمریکا و دیگر کشورهای غربی بود اما بیش از ۹۰ عضو سازمان ملل از این قعطنامه حمایت کردند.

نشست امروز (۲۷ آوریل /۷ اردیبهشت ماه ) شورای امنیت سازمان ملل چند روز قبل از نشست برنامه ریزی شده بین المللی در دوحه در اول و دوم ماه می (۱۱ و ۱۲ اردیبهشت ماه )  در مورد افغانستان برگزار شد. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد قرار است میزبان  نمایندگان ویژه کشورهای مختلف در مورد افغانستان در دوحه  پشت درهای بسته باشد تا رویکرد واحدی را در قبال دولت طالبان اتخاذ کنند.

قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل  اعمال محدودیت بر زنان افغان و ممنوعیت کار آنان برای سازمان ملل متحد در افغانستان را محکوم کرده و از دولت طالبان خواسته است که این اعمال محدودیت ها و ممنوعیت ها را  “به سرعت” متوقف کند.

در این قطعنامه آمده است که ممنوعیت کار زنان افغان برای سازمان ملل متحد “حقوق بشر و اصول بشردوستانه را تضعیف می کند.”

لانا نصیبه، سفیر امارات در سازمان ملل گفت که این محدودیت ها “می تواند عملیات سازمان ملل متحد در افغانستان را به طور کلی به خطر بیندازد” و شورای امنیت نمی تواند در این خصوص سکوت کند.

سفیر  و نماینده دائم  امارات متحده عربی در سازمان ملل با بیان اینکه بیش از ۹۰ کشور از این قطعنامه حمایت کردند، گفت: این حمایت، پیام اساسی امروز ما را با اهمیت تر می سازد و جهان ساکت نخواهد نشست تا زنان افغانستان از جامعه حذف شوند.

این  قطعنامه همچنین نیاز به رسیدگی به چالش های اساسی پیش روی اقتصاد افغانستان، از جمله استفاده از دارایی های متعلق به بانک مرکزی افغانستان به نفع مردم این کشور  را به رسمیت می شناسد.

این در حالی است که آمریکا میلیاردها دلار ذخایر ارزی افغانستان را که در آمریکا  نگهداری می شود، مسدود کرده و مدعی است نیمی از این پول  را به یک صندوق در سوئیس که تحت نظارت نمایندگانی از آمریکا، سوئیس و افغانستان می باشد، منتقل کرده است.

معاون سفیر چین در سازمان ملل در این زمینه به شورای امنیت گفت: تا امروز، آنچه دیده‌ایم این است که دارایی‌ها از یک حساب به حساب دیگر منتقل شده  اما حتی یک پنی به مردم افغانستان بازگردانده نشده است.

واسیلی نبنزیا، سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد نیز که ریاست این نشست شورای امنیت را برعهده داشت، خواستار بازگرداندن دارایی های مردم افغانستان شد.

لینک کوتاه : https://zanandiplomacy.ir/?p=5761

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.