• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
5

لزوم تامین حقوق زنان برای مشروعیت طالبان

  • کد خبر : 2402
لزوم تامین حقوق زنان برای مشروعیت طالبان
نماینده ویژه آمریکا در مورد زنان افغانستان اعلام کرد که طالبان برای بدست آوردن مشروعیت داخلی و جهانی باید حقوق زنان را تامین، حفاظت و رشد دهد.

به گزارش زنان دیپلماسی «رینا امیری» نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور زنان افغانستان  مجددا   بر  احترام   گروه طالبان به حقوق اساسی زنان، دختران و همه شهروندان افغان، از جمله افراد آسیب‌پذیر و اقلیت‌ها  تاکید کرد.

این نماینده آمریکای-افغانی  اضافه کرد ٬ زنان و دختران باید  در همه بخش‌ها اجازه کار داشته باشند، نه  اینکه فقط در بخش آموزش و بهداشت درمان حضور داشته باشند.

امیری افزود ٬ زنان  باید حق شرکت در اعتراضات مسالمت‌آمیز، آزادی بیان، آزادی تحرک و آزادی‌های که به گفتهٔ آنان مطابق با اسلام و تعهدات حقوقی بین المللی که افغانستان آن را امضا کرده است، را دارا باشند.

نماینده ویژه آمریکا اظهارداشت که با حمایت بین‌المللی و با حمایت مردان افغان، زنان این کشور می‌توانند پیشرفت کنند، اما نیاز به پاسخگویی وجود دارد و باید یک فشار جمعی و همبستگی بین افغان‌ها و جامعه بین‌المللی وجود داشته باشد تا از زنان و دختران حمایت کنند و اجازه ندهند دستاوردهای بزرگ دو دهه گذشته معکوس شود.

این مقام آمریکایی گفت که نقش من ایجاد فضا برای زنان افغان است و تلاش می‌کنم این کار را در چندین جهت انجام دهم.

امیری که در نشست اسلو در اواخر ژانویه با امیر خان متقی وزیر خارجه طالبان تنها زن مذاکره کننده در جمع نمایندگان  ویژه آمریکا و اروپا بود ٬ بر حضور زنان  به  هنگام مذاکره با طالبان

تاکید کرد .

«انعام‌الله سمنگانی» معاون سخنگوی طالبان پیش از این در واکنش به «هدر بار» معاون مدیر دیدبان حقوق بشر در امور حقوق زنان گفته بود: این ادعای سازمان حقو‌ق بشر که گویا امارت اسلامی به حقوق زنان رسیدگی نمی‌کند، تبلیغات منفی است.

وی گفته بود: امارت اسلامی به حقوق همه اتباع افغانستان اعم از مردان و زنان متعهد است و حق کار ‌و آموزش آن‌ها در چارچوب شریعت اسلامی مصون است.

لینک کوتاه : https://zanandiplomacy.ir/?p=2402

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.