• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده:

فمینیستی بودن لایحه منع خشونت علیه زنان اشتباه است

  • کد خبر : 5722
فمینیستی بودن لایحه منع خشونت علیه زنان اشتباه است
- معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده به لایحه منع خشونت علیه زنان اشاره کرد و گفت: برخی اظهارات که این لایحه فمینیستی است کاملا رد می‌شود و مبنای این لایحه برگرفته از قرآن، سیره انبیاء و اولیا است که مانع از هرگونه خشونت و زورگویی مردان بر بانوان است.

انسیه خزعلی روز چهارشنبه در نشست مجازی «تبیین منزلت اجتماعی زنان در جامعه» ابتدا به عملکرد و راهبرد دولت سیزدهم پرداخت و اظهارداشت: یکی از دغدغه‌ها و اولویت‌های دولت سیزدهم توانمندسازی زنان از طریق اشتغال پایدار بود که در سال گذشته طرح اشتغال خانواده محور در بیش از ۲۰ استان عملیاتی شد.

وی تشریح کرد: این طرح با همکاری و نظارت مستقیم استانداران برای بانوان سرپرست خانوار اشتغال ایجاد کرد و البته هدف ما این بود که اشتغال منتهی به بهره‌کشی نشود.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده به موضوع ارتباطات بین المللی در حوزه زنان اشاره کرد و افزود: ارتباطات بین‌المللی در این حوزه در مدت ۲ سال اخیر توانسته بسیاری از مسائل زنان را کنترل کند و در بخش رساندن صدای زن ایرانی و نقص در حوزه زنان توجه رسانه‌های بین‌المللی را به خود جلب کند.

به گفته خزعلی، شناسایی زنان نخبه و بهره‌مندی از آراء و نظرات آنها در رفع چالش‌های حوزه خانواده و زنان از جمله برنامه‌های معاونت زنان بود که نشست‌هایی را با کمیسیون‌های اقتصادی و اجتماعی مجلس شورای اسلامی داشتیم.

وی حمایت‌های مادی و معنوی از سازمان‌های مردم نهاد، کارآفرینان و خانواده‌های پرجمعیت را از دیگر برنامه‌های دولت دانست و گفت: یکی از این موارد، حمایت از خانواده‌های دارای چهارقلو بود که مقرر شد زمین یا منزل در هر استان در اختیار این خانواده‌ها قرار گیرد.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: حمایت از اشتغال روستایی و صنایع دستی با استفاده از ظرفیت بنیاد علوی و برکت، ارائه تسهیلات ویژه برای زنان و صندوق ضمانت زنان سرپرست خانوار، حذف ضمانت برای زنان از جمله موضوعاتی است که توسط معاونت امور زنان در حال پیگیری است و دستاوردهای خوبی نیز به دست آمده است.

خزعلی گفت: در این دولت، مصوبات ویژه‌ای برای آموزش بانوان، پیشگیری از آسیب اجتماعی، ایجاد رفاه، امکانات سلامت و ایجاد مراکز درمانی خاص بانوان و مراکز درمان نازایی ایجاد شد که در سفرهای استانی از استانداران پیگیری شده است تا برای جذب بودجه پیگیری شود.

وی ادامه داد: افزایش سقف تسهیلات زنان، انعقاد تفاهم‌نامه‌ها با سازمان‌های مردم نهاد و دستگاه‌های اجرایی، حمایت مادی و معنوی از مراکز آسیب‌زدای زنان و ارتقای سطح دانش زنان از دیگر اقدامات مهم است.

حمایت از فرزندآوری

معاون رئیس جمهوری گفت: یکی از مسائل حوزه زنان، موضوع حقوق زنان در عرصه‌های اجتماعی و آموزشی است. به عنوان نمونه، ارائه کارنامه و پرونده درسی به پدر بود که آیین‌نامه در دولت سیزدهم اصلاح شد و اکنون کارنامه به پدر و مادر تحویل داده می‌شود. لایحه گستره اختیارات مادر، اهدای جنین، تعیین تکلیف هویت، تصویب‌نامه نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها در حوزه زنان، موارد بر زمین مانده قانون جوانی جمعیت، مهدکودک زنان شاغل، مشوق‌های ازدواج و فرزندآوری در معاونت زنان پیگیری شده است.

خزعلی تاکید کرد: در زمینه ترغیب مادران به فرزندآوری طرح‌های خوبی دیده شده است. تحصیل غیرحضوری مادران دانشجوی فرزند زیر ۳ سال و یا مرخصی بدون احتساب سنوات از جمله طرح‌های اجرا شده است همچنین طرح بیمه زنان باردار تا پایان شیردهی و طرح تقبل تا ۹۰ درصد درمان ناباروری زنان در این دولت برعهده گرفته شد.

مردم در کنار دولت برابر بی‌حجابی مسئولیت دارند

معاون رئیس جمهوری در حوزه بانوان در پاسخ به مسئله حجاب افزود: در موضوع حجاب ۳۲ دستگاه متولی هستند که هر کدام نقش خاص خود را دارند. برخی مسائل رسانه‌ای، آموزشی و تبلیغ را بر عهده دارند اما تصمیم نهایی را وزارت کشور می‌گیرد. اکنون لایحه‌ای در این زمینه در دست تهیه است که امیدوارم پس از تصویب شاهد جریانات خوبی در کشور باشیم.

وی ادامه داد: علاوه بر تصمیمات و برنامه‌های دولت برخی امور نیز مربوط به نیروی انتظامی و بخشی از وظیفه نیز مربوط به مردم است که در صورت عدم مغایرت با وظیفه دولت، در قالب تعیین شده رهنمود و تذکرات خود را در زمینه بی‌حجابی ارائه دهند و مسئولیت بپذیرند.

خزعلی به قربانی‌سازی زنان در اتفاقات سال گذشته اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه ۹۰ درصد کسانی که در اتفاقات اخیر دستگیر شدند، مرد بودند؛ آن را به عنوان جنبش زنانه معرفی کردند در حالی که در عمل اینگونه نبود.

وی تصریح کرد: سیاست دشمنان علاوه بر تخریب آرامش عمومی با ابزارهای گوناگون، هدف قرار دادن عفت زن به عنوان خط قرمز اسلام و انقلاب در کشور ما بود.

حضور زنان در ورزشگاه نیازمند برخی اصلاحات

معاون رئیس جمهوری به مسئله حضور زنان در ورزشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: با حفظ ابعاد شرعی در ورزشگاه‌ها، می‌توان محیط مناسبی برای حضور بانوان فراهم کرد.

خزعلی ادامه داد: در زمینه زیرساخت و مبادی ورود و خروج همچنین رعایت حرمت و حفظ کرامت زنان، نیازمند برخی اصلاحات در ورزشگاه‌ها هستیم و اگر این موارد در ورزشگاه‌های دیگر همچون آزادی رعایت شود، مانعی برای حضور زنان وجود ندارد.

لینک کوتاه : https://zanandiplomacy.ir/?p=5722

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.