• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
5

مصیبت‌های دختران در خوابگاه‌های تهران/ از اجاره یک تخت به قیمت گزاف تا ضعف بهداشت و هم‌اتاق شدن با زنان معتاد!

  • کد خبر : 2993
مصیبت‌های دختران در خوابگاه‌های تهران/ از اجاره یک تخت به قیمت گزاف تا ضعف بهداشت و هم‌اتاق شدن با زنان معتاد!
زندگی در خوابگاه‌ها گاها برای افراد خصوصا دختران، وضعیت مناسبی ندارد. از گران شدن ناگهانی اجاره یک تخت خواب در این خوابگاه‌ها گرفته تا شرایط سخت و نبود بهداشت مناسب و پذیرش معتادان در برخی از موارد.

به گزارش زنان دیپلماسی به نقل از خبرگزاری برنا؛ گرانی آپارتمان در پایتخت و بالا رفتن اجاره‌ مسکن در تهران زندگی در خانه‌های مستقل را برای برخی از افراد که به بهانه‌های مختلف تهران را برای زندگی انتخاب کردند سخت کرده است. افرادی که به بهانه کار و تحصیل مجبور هستند که در تهران بمانند و امکان کرایه یک واحد آپارتمان را نیز ندارند، به همین دلیل از خوابگاه‌های سطح شهر و پانسیون‌ها برای اقامت استفاده می‌کنند.

اما زندگی در همین خوابگاه‌ها گاها برای افراد خصوصا دختران، وضعیت مناسبی ندارد. از گران شدن ناگهانی اجاره یک تخت خواب در این خوابگاه‌ها گرفته تا شرایط سخت و نبود بهداشت مناسب و پذیرش معتادان در برخی از موارد. با یکی از افرادی که در یکی از این خوابگاه‌های سطح شهر که در میدان ولیعصر واقع است، اقامت داشته صحبت کردیم و از وضعیت زندگی خوابگاهی جویا شدیم. در ابتدا از گران شدن چند باره تخت در این خوابگاه گفت، او مدعی شد که در شهریور سال گذشته که اقدام به اجاره یک تخت در خوابگاه را داشته هزینه ۳ ماه اجاره یک تخت در اتاق ۱۲ متری ۸ تخته را ۷۱۰ هزار تومان اعلام کردند اما دو روز بعد هنگام امضای قرارداد ۸۱۰ هزار تومان از وی پول گرفتند همچنین بعد از پایان ۳ ماه این قیمت به ۹۱۰ هزار تومان رسید و حالا نیز می‌گویند باید یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان بابت اجاره پرداخت کند‌. این درحالی است که خوابگاه‌های خودگردان فقط در سال ۲ بار می‌توانند افزایش اجاره داشته باشند اما این خوابگاه چندین بار افزایش اجاره داشته و این شرایط را سخت می‌کنند.

12

او درباره وضعیت بهداشت این خوابگاه گفت که شرایط بهداشت خوابگاه اصلا مناسب نیست و آنقدر از نظر بهداشتی ضعیف است که سوسک و… در خوابگاه به وفور دیده می‌شود و اصلا برای خانم‌ها شرایط مناسبی برای زندگی نیست. بیشتر افرادی که در این خوابگاه اقامت دارند کارمند و دانشجو هستند اما گاهی زنان معتاد و دخترانی که از خانه فرار کردند و مدارک هویتی هم همراه ندارند را پذیرش داشتند که با شرایط قانونی خوابگاه همخوانی ندارد، چراکه در ابتدا که می‌خواستم در این خوابگاه تخت اجاره کنم به این نکته تاکید داشتند که حساسیت زیادی در پذیرش افراد داریم اما در عمل اینطور نیست.

همچنین او بیان کرد که ساعت ۱۱ شب درب خوابگاه را می‌بندند و اگر کسی از شهرستان بخواهد برگردد و کمی دیرتر از ساعت ۱۱ شب برسد درب را به روی آن باز نمی‌کنند یعنی حاضر هستند زنان و دخترانی که در این خوابگاه تخت اجاره کردند آن شب را در خیابان بمانند اما بعد از ساعت ۱۱ شب وارد خوابگاه نشوند. شرایط اصلا شرایطی مناسبی برای زنان نیست بارها خواستیم پیگیری کنیم اما نتیجه نداشته و فقط می‌دانیم که این خوابگاه زیر نظر دانشگاه علم و صنعت است اما نمی‌دانیم کجا شکایت شرایط نامناسب خوابگاه و افزایش دل بخواهی اجاره را ببریم.

13

همچنین یکی دیگر از ساکنان این خوابگاه به خبرگزاری برنا اعلام کرد که بارها درخواست شستن فرش اتاق را داشتیم و اینکه به نظافت اتاق رسیدگی شود اما به ما گفتند تخت‌ها را بلند کنید، فرش را بیرون بیاورید و با هزینه شخصی، خودتان آن را بشورید. خوابگاه ما یک خوابگاه دخترانه است و تمامی خانم‌ها در این خوابگاه‌ها با لباس راحت می‌گردند قبل از عید پدر مدیر مجموعه وارد خوابگاه شده بود و نه تنها پای دوربین‌ها نشسته بود بلکه چند روز نیز در خوابگاه دخترانه ساکن بودند.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد که مدتی پیش وزارت بهداشت در بازدیدی که از خوابگاه داشت جاروبرقی‌های جدید را تهیه کردند اما بعد از آنکه بازدید مجددی از سوی وزارت بهداشت صورت نگرفت، این جاروبرقی‌ها را جمع کردند و جاروهای قدیمی مجدد قرار دادند. نظافت آشپرخانه و سرویس بهداشتی ضعیف است، کابینت‌های آشپزخانه خراب است و حتی یکی از کابیت‌ها با یک پیچ وصل بود و برایشان مهم نبود که ممکن است این کابینت بر سر یک نفر بیفتد.

15

این فرد به وجود معتادان در این خوابگاه دخترانه اشاره کرد و گفت به راحتی در داخل خوابگاه مواد مصرف می‌کنند و هیچکس به این افراد حرفی نمی‌زند حتی مورد داشتیم خانم معتادی در این خوابگاه اوردوز کرده بود و اورژانس خبر کردند. سرپرست خوابگاه با وجود اینکه بابت اجاره تخت پول دریافت می‌کند و مجانی آنجا را اجاره نداده اما به خودش اجازه هر توهینی را به دختران می‌دهد.

17

دختران جوانی که مجبور به کار و تحصیل در تهران هستند و امکان اجاره خانه‌های مستقل را در پایتخت ندارند، زندگی در خوابگاه‌های سطح شهر شاید گزینه خوبی برایشان باشد این درحالی است که شرایط مناسبی و درخور شانی برای این جوانان فراهم شود، جای زنان معتاد و کارتن خواب در این خوابگاه‌ها نیست و گرمخانه های شهرداری پذیرای این زنان در شهر است و پذیرش این زنان توسط این خوابگاه‌ها شرایط را برای دانشجویان و کارمندانی که این مکان را برای اقامت موقتشان انتخاب کردند سخت‌تر می‌کند. وضعیت نامناسب خوابگاه‌های سطح شهر و عدم نظارت مسئولان مربوطه، باعث نارضایتی ساکنان و سوءاستفاده سرپرستان این خوابگاه‌ها شده است.

لینک کوتاه : https://zanandiplomacy.ir/?p=2993

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.