• امروز : شنبه - ۲۵ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 5 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 13 April - 2024
6
منابع جدید در مطالعات حقوق بشر

معرفی کتاب حقوق بشر و شکاف دیجیتال

  • کد خبر : 913
معرفی کتاب حقوق بشر و شکاف دیجیتال
کتاب حقوق بشر و شکاف دیجیتال به نویسندگی آن پیکاک منتشر شده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری زنان دیپلماسی، کتاب حقوق بشر و شکاف دیجیتال به نویسندگی آن پیکاک توسط انتشارات روتلج، ۲۰۱۹ منتشر شده است.
امروزه اهمیت اینترنت تنها برای دریافت اطلاعات نیست بلکه به دلیل اجازه دادن به کاربران برای ایجاد اطلاعات و به اشتراک گذاری آن در جهت اعمال حقوق آزادی بیان و سایر حقوق می باشد.
در چهارچوب ضمانت اجراهای موجود آزادی بیان، کتاب حاضر به انتقاد از “شکاف دیجیتال” و ضرورت از بین بردن آن بین کسانی که به اینترنت دسترسی دارند و کسانی که این امکان را ندارند می پردازد.
نویسنده به دنبال تحلیل اساسی دو سوال است: نحست، آیا حق دسترسی به اینترنت وجود دارد و اگر چنین است، آن حق به چه صورت است و تا کجا گسترش می یابد؟ دوم، اگر حق دسترسی به اینترنت وجود دارد، آیا دولت ها وظیفه قانونی دارند که بر شکاف دیجیتال غلبه کنند یا نه؟
کتاب از طریق بررسی تاریخچه این بحث، تجزیه و تحلیل دادرسی قضایی در دادگاه حقوق بشر اروپا و دادگاه حقوق بشر بین آمریکایی و مطالعه موردی یک برنامه دیجیتال در جالیسکو و مکزیک، نتیجه می گیرد که در حال حاضر حق قانونی دسترسی به اینترنت وجود دارد، اما دامنه های آن بسیار محدود است.
نویسنده اضافه می کند که بیانیه مشترک ۲۰۱۲ در مورد آزادی بیان و اینترنت به جای خلاصه ای از محافظت های فعلی ارائه شده توسط چهارچوب بین المللی حقوق بشر، ماهیت آرمان گرایانه دارد. با این حال وی یک بنیاد اساسی ایجاد می کند که برخی از آن ها می توانند در آینده پیشرفت کنند:
درست است که شکاف دیجیتالی فقط یک چالش حقوق بشری نیست و تنها با قانون حقوق بشر برطرف نخواهد شد اما، قانون حقوق بشر می تواند و باید بیشتر از آنچه در حال حاضر انجام داده است، انجام دهد.
این کتاب از ۲۶۶ صفحه و ۷ بخش اصلی شامل:‌ ۱- مقدمه، ۲- زمینه تاریخی بحث های بین المللی درباره حق دسترسی به فناوری اطلاعات و ضمانت های تقسیم دیجیتال، ۳- تعهدات منفی، ۴- تعهدات مثبت برای تسهیل دسترسی به اینترنت، ۵- نگاهی فراتر از آزادی بیان برای تقویت ضمانت اجراهای ظرفیت دیجیتال، ۶- مطالعه موردی در شمول دیجیتال و ۷- نتیجه گیری تشکیل شده است.

لینک کوتاه : https://zanandiplomacy.ir/?p=913

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.