• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
4

ممنوعیت حجاب در هند: نقض آزادی زنان و دختران

  • کد خبر : 2052
ممنوعیت حجاب در هند: نقض آزادی زنان و دختران
ممنوعیت حجاب در هند در چند هفته گذشته به یک مساله داغ تبدیل شده و بسیاری از کارشناسان این کشور معتقدند این قوانین که در ایالت جنوبی کارناتاکا اجرایی شده است نقض آزادی زنان و دختران است که در قانون اساسی این آزادی‌ها تضمین شده است.

رسانه‌های مختلف از شرایط تبعیض آمیز علیه صدها زن و دختر مسلمان هند ی در سرتاسر ایالت کارناتاکا گزارش داده‌اند. دختران مسلمان بخاطر نوع پوششان نمی‌توانند در مدارس، دانشگاه‌ها حضور یابند، تهدید و منزوی شده‌اند و حتی از سایر دانش آموزان جدا شده و در کلاس‌های مجزا حضور می‌یابند.

آن‌ها در دادگاه نیز با مسیری چالش برانگیز مواجه هستند. دادگاه عالی کارناتاکا تمام لباس‌های مذهبی در کلاس‌های درس را به طور موقت ممنوع کرده است. حکم این دادگاه عملاً حقوق اساسی گروهی از شهروندان هندی را به حالت تعلیق درآورده است و اعلام کرده است که تا زمان حل شدن پرونده، دختران مسلمان باید بین در خانه ماندن یا کنار گذاشتن بخش اساسی ایمان و حیا برای ورود به کلاس‌های درس یکی را انتخاب کنند.

دفاع هند از بازداشت‌های “پیشگیرانه” در کشمیر
نشریه “ایندیان اکسپرس” نوشت: آیا در اینجا مسئله آزادی مذهبی مطرح است؟ یا حجاب، «یکنواختی» یا لباس فرم؟ آیا ایالت ساحلی کارناتاکا به شدت قطبی است؟ در این ایالت احزابی مانند باجرانگ دال و وی اچ پی جوامع را علیه یکدیگر می‌شورانند در حالی که بذر اکثریت‌گرایی هندوتوا (ملی گرایی هندو) را پرورش می‌دهند؟ جناح راستی‌ها استدلال می‌کنند که حجاب ناقض لباس فرم و در نتیجه یکنواختی است. دولت کارناتاکا می‌گوید که دانش آموزان نمی‌توانند لباس‌هایی بپوشند که قوانین، نظم و یکپارچگی عمومی را نقض می‌کند. آیا نشان تیلاک (نشانی که هندوها بر پیشانی می‌زنند که نشان دهنده جایگاه، قومیت یا گروه مذهبی است)، لباس‌هایی چون عمامه سیک‌ها یا حجاب می‌تواند ناقض نظم عمومی باشد؟

یکی از دختران مسلمان در ایالت کارناتاکا پرسید: آیا حجاب من سروصدا ایجاد می‌کند؟
وکلای دانشجویان یک دانشکده در کونداپورا در کارناتاکا، اشاره کرده‌اند که نمادهای مذهبی همیشه بخشی از زندگی عمومی در هند بوده است و به تفاوت مدل هندی با مدل اروپایی اشاره کرده‌اند که به دنبال نفی دین از زندگی عمومی است. اساساً، به استناد مواد ۱۴، ۲۱، ۲۵ قانون اساسی هند و حق تحصیل نهادینه شده در آن، ممانعت از دسترسی دختران مسلمان صرفاً به دلیل استفاده از روسری، بر خلاف قانون اساسی و غیرقانونی است. احکام متعددی در دادگاه‌های هند از حق استفاده از نمادهای مذهبی در مؤسسات آموزشی دفاع کرده‌اند و اصل حجاب در اسلام در دادگاه‌های این کشور ثابت شده است.

افزایش فشار بر اقلیت‌ها، راهکار حزب حاکم برای جذب رای بیشتر پیش از انتخابات ایالتی
مجموعه‌ای از قوانین مذهبی از جمله ممنوعیت حجاب از سوی حزب حاکم ملی گرای هندو در ایالت کارناتاکا در جنوب هند باعث افزایش نگرانی از احتمال تشدید تنش‌های فرقه‌ای در هند شده است.

“رویترز” گزارش داد: حزب حاکم بهارتیا جانتا پارتی که کنترل ایالت کارناتاکا را در اختیار دارد حجاب دختران مسلمان در کلاس‌های درس را ممنوع کرده است. همچنین ممنوع کردن تغییر مذهب در کارناتاکا نیز درحال بررسی است.

احزاب مخالف و بسیاری از تحلیلگران سیاسی در هند حزب بی‌جی پی را متهم می‌کنند که با هدف جذب حمایت اکثریت هندو درحال افزایش تنش‌ها در ایالت کارناتاکا است. منتقدان می‌گویند حزب بی‌جی پی در سایر ایالت‌های تحت کنترل خود روش‌های مشابهی اجرا می‌کند تا رای بیشتری کسب کند.

حزب بی‌جی پی این اتهامات را رد می‌کند و می‌گوید اقدامات اخیر از جمله ممنوعیت حجاب در کارناتاکا، لایحه ممنوعیت تغییر مذهب هندوها به اسلام و مسیحیت و همچنین ممنوعیت ذبح گاو که در دین هندو مقدس محسوب می‌شود، با هدف جذب تعداد بیشتری از هندوها انجام نشده است.

ممنوعیت حجاب باعث بروز اعتراضاتی از سوی والدین مسلمان در ایالت کارناتاکا و همچنین اعتراضات متقابل از سوی هندوها با لباس‌ها و پرچم‌های نارنجی رنگ شده است که از این ممنوعیت حمایت کرده‌اند.

این اعتراضات به خشونت منجر نشده است اما اینگونه تنش‌ها در هند در سال‌های اخیر افزایش یافته است. هند از سال ۱۹۴۷ که استقلال خود را بدست آورد، شاهد خشونت‌های گسترده میان هندوها و مسلمانان بوده است اما این تنش‌ها به ندرت در جنوب هند اتفاق افتاده است.

از جمله تحولات چند سال اخیر در هند که اکثرا مسلمانان را هدف قرار داده است گسترش اسلام هراسی، مقصر جلوه دادن مسلمانان برای انتشار کرونا در هند، انتشار عبارتی چون “جهاد عشقی”، قانون جنجالی شهروندی و غیره است.

مظفر اسدی، یک تحلیلگر سیاسی که در دانشگاه میسور در ایالت کارناتاکا تدریس می‌کند، گفت که مسئله حجاب جوانانی را هدف قرار می‌دهد که به ۱۸ سال می‌رسند و در انتخابات سال آینده ایالتی می‌توانند در انتخابات شرکت کنند.

ممنوعیت حجاب در هند: نقض آزادی زنان و دختران

دولت کارناتاکا: حجاب رکن اصلی دین اسلام نیست
دولت کارناتاکا روز جمعه به دادگاه عالی گفت که حجاب یک رکن دینی ضروری در اسلام نیست و جلوگیری از آن ماده ۲۵ قانون اساسی هند را نقض نمی‌کند.

شبکه “ایندیا تودی” اعلام کرد: پرابهولینگ نوادگی وکیل دادگستری کارناتکا گفت که دولت این ایالت در موضع گیری خود اعلام کرده است که پوشیدن حجاب یک عمل ضروری در اسلام نیست بنابراین شامل بند ۲۵ قانون اساسی هند نمی‌شود.

در همین حال خبرگزاری “الجزیره” نوشت: جامعه ۲۰۰ میلیونی اقلیت مسلمان در هند نگرانند که ممنوعیت حجاب آزادی مذهبی آن‌ها که طبق قانون اساسی این کشور تضمین شده است را نقض می‌کند. سازمان آمریکایی آزادی مذهبی بین‌المللی روز جمعه گفت که ممنوعیت حجاب در هند، زنان و دختران را به حاشیه می‌کشاند.

حزب حاکم بی‌جی پی سال‌ها است برای اعمال قانون مدنی یکسان مبارزه کرده است اما اقلیت‌ها معتقدند که این قانون معادل تحمیل قوانین هندو می‌باشد.

در هند پوشش سر تقریبا توسط اکثر زنان از جمله زنان هندو انجام می‌شود
بر اساس بررسی مرکز تحقیقات “پیو” پوشش سر در میان زنان هندی نسبتاً رایج است. بر اساس نظرسنجی در سال‌های ۲۰۱۹-۲۰۲۰، از هر ده زن در هند، ۶ نفر (۶۱ درصد) می‌گویند که سر خود را در خارج از خانه‌ می پوشانند. این شامل اکثریت زنان هندو (۵۹ درصد) و (۸۹ درصد) زنان مسلمان و (۸۶ درصد) زنان سیک است.

پوشش سر زنان هندی در مناطق مختلف این کشور متفاوت است. این سنت به ویژه در مناطق عمدتاً هندی زبان در بخش‌های شمالی، مرکزی و شرقی این کشور رایج است. در ایالت‌های بیهار، مادیا پرادش و راجستان، تقریباً از هر ۱۰ زن، ۹ نفر می‌گویند که در مکان‌های عمومی از پوشش سر استفاده می‌کنند. در مقابل، زنان کمتری در جنوب هند سر خود را در ملاء عام می‌پوشانند، از جمله تنها ۱۶ درصد از زنان در ایالت تامیل نادو این کار را می‌کنند.

بنابراین این اقدامات ممکن است در مورد نظم و یکنواختی در جامعه هند نباشد بلکه حساسیت درحال افزایش در مورد مسلمانان در این کشور است. آیا از این پس در کشوری که دومین ملت دموکراتیک بزرگ جهان نام گرفته است، دختران مسلمان برای ورود به کلاس‌های درس مورد حمله و قرار گرفته و تحقیر شوند؟ درحالی که آن‌ها دین خود را دنبال می‌کنند و این حق در قانون اساسی هند تضمین شده است.

لینک کوتاه : https://zanandiplomacy.ir/?p=2052

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.