• امروز : چهارشنبه - ۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - رمضان - 1445
  • برابر با : Wednesday - 27 March - 2024
2

نیاز آنروز و امروز

  • کد خبر : 5527
نیاز آنروز و امروز
آنچه آنروز مرا به میدان آورد ، و در میدان نگه داشته است ، محصور در قالب ها نبود ،  آنروز بدنبال آرمان های عدالت و آزادی ...غیره بودم امروز نیز خواهان عدالت آزادی و عدم ظلم و تبعیض  و انحصار هستم .  هیچ گاه صرفا بدنبال تغییر  شکل یک  حکومت به  شکل دیگر بدون در‌نظر گرفتن محتوای بر شمرده نبودم.
چرا آنروز به میدان آمدیم ٬ سوال بسیاری از دانشجویان  و  فرزندان این سرزمین است ٬  و به عنوان زنی که آن دوران را تجربه کرده و از همان ابتدا در صحنه بوده ام ٬ پاسخم این است:
. یک‌ جامعه نیز  همچون یک بدن است ، و قتی سیستم‌ ایمنی آن ضعیف شود ، از پای می افتد .اجرای عدالت ، عدم تبعیض ، فرصت های برابر برای دستیابی به اموری که  حقوق و معیشت را تامین می‌کند ، آزادی و عدم انحصار و فشار در تمامی حوزه ها ،  ایمنی یک سیستم را حفظ می‌کند.
پس هم در گذشته نیازهایی سرکوب شد که ، زمینه یک قیام را ایجاد کرد و هم امروز اگر نیازها دیده نشود ، همان اتفاق می تواند تکرار شود.
آنچه آنروز مرا به میدان آورد ، و در میدان نگه داشته است ، محصور در قالب ها نبود ،  آنروز بدنبال آرمان های عدالت و آزادی …غیره بودم امروز نیز خواهان عدالت آزادی و عدم ظلم و تبعیض  و انحصار هستم .  هیچ گاه صرفا بدنبال تغییر  شکل یک  حکومت به  شکل دیگر بدون در‌نظر گرفتن محتوای بر شمرده نبودم .شعار ها باید در عمل لمس شوند . نمی شود قالب را عوض کرد اما به محتوا بی توجه بود.
پس ظلم ، ظلم است .عدالت اصل است و انحصار مردود و شکل و عنوان یک حکومت  برای این ناهنجاری ها مشروعیت نمی آورد . در طول سالها آنچه مرا در هیچ گروه سیاسی با وجود فعالیتها های بسیارم ،مشروعیت نداد ،  تلاش برای استقلال اندیشه  و عمل بر اساس «رعایت مرز بین انقلاب دینی و دین انقلابی و به عبارتی حکومت دینی یا دین حکومتی » بود .
محور همه ادیان‌  اخلاق است و مرز عمل ،در این‌حوزه تعریف می شود ، و نهادهای قدرت چه به نام لیبرالیسم و کمونیسم و غیره و چه به نام دین  ،اخلاق را ابزاری برای اهداف خویش که حفظ قدرت است ، قرار  داده اند  تا به این وسیله عمل خود را مشروع جلوه دهند.  
همه نظام های سیاسی تا به امروز مدعی مبارزه برای آزادی انسان و احقاق حقوق او بوده اند ، اما در مرحله عمل ،غالبا همان انسانی که به نامش قیام‌
کرده اند را به شکلی  برای ماندن خویش مسخ  می کنند ، و  مفاهیم ارزشی و اخلاقی را ابزار قرار می دهند تا  کلیشه های فکری خود از انسان و آزادی و حقوق را به او بباورانند .
با کمی دقت می شود متوجه شد غالب انسانهای منتقد به روش های مستبدانه و انحصار طلبانه ،  در عمل با کسانی که در قالب کلیشه های فکری آنها نمی گنجند،  همانقدر استبداد نشان می دهند . و لذا «آنچه آزادی نیاز دارد اندیشه های آزاده »است .
متاسفم که نسل شما نسلی است  که با ما نوعی دیگر از مسخ شدگی را تجربه کرد و بیش از انکه  یک حکومت دینی را تجربه کند ،رفتار های مستبدانه و انحصار طلبانه را در قالب دین حکومتی لمس کرد .
زن ،زندگی، آزادی
مرد میهن ابادی
تلفیق مفاهیم زیبایی هستند که تنها در سایه آزاد اندیشی محقق خواهد شد . آنگاه که  با پاره کردن زنجیرهای  نژاد ،  رنگ ، ملیت ، قومیت ، جنسیت ، مذهب  و صد البته قالب ها و کلیشه های فکری
یاد بگیریم و یاد دهیم هر آنچه بر خود می پسندیم ، برای دیگری نیز بپسندیم  و هر آنچه بر خود  نمی پسندیم ، برای دیگری نیز نپسندیم.
با احترام به زنان و مردان بزرگ تاریخ که تا پای جان برای  رهایی انسان از اسارت باورهای عادت شده و  آزادی اندیشه قیام کردند/سوسن صفاوردی

 

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://zanandiplomacy.ir/?p=5527

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.