• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 8 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
1

چرا زنان معتاد باردار و دارای فرزند خردسال تمایل کمتری به ترک اعتیاد دارند؟

  • کد خبر : 3183
چرا زنان معتاد باردار و دارای فرزند خردسال تمایل کمتری به ترک اعتیاد دارند؟
معاون اجتماعی موسسه کادراس با اشاره به اینکه زنان بارداری که به مواد مخدر یا هروئین معتاد هستند با مشکلات خاصی روبرو خواهند بود، زیرا ممکن است کودک‌شان نیز وابسته به مصرف مواد متولد شود، تفاوت درمان اعتیاد با «متادون» و «بوپرنورفین» در زنان باردار را تشریح کرد.

فرزانه سهرابی، با اشاره به اینکه بسیاری از زنان مبتلا به اختلال سوء مصرف مواد همزمان، از سایر اختلالات روانی مانند افسردگی، اختلال پرخوری و اختلال استرس رنج می‌برند، می‌گوید: علاوه بر این زنانی که مصرف‌کننده مواد هستند به طور همزمان با اختلالات دیگری مانند سلامت روان پس از طلاق و از دست دادن حضانت فرزندان روبرو هستند که این موارد درمان اعتیاد را برای آنها سخت‌تر می‌کند. این امر در مورد درمان اختلال سوء مصرف مواد نیز وجود دارد.

وی یادآور می‌شود: بسیاری از زنان باردار یا دارای فرزند خردسال به دنبال درمان نیستند یا درمان خود را زود رها می‌کنند. همچنین برخی از زنان بدلیل ترس از دست دادن فرزند معمولاً یا اعتیاد خود را پنهان کرده یا اصلاً به دنبال درمان نمی‌روند.

معاون اجتماعی موسسه کادراس در ادامه به درمان اعتیاد در زنان باردار اشاره می‌کند و می‌گوید: زنان بارداری که به مواد مخدر یا هروئین معتاد هستند با مشکلات خاصی روبرو خواهند بود، زیرا ممکن است کودک‌شان نیز وابسته به مصرف مواد متولد شود. در حال حاضر، سازمان غذا و داروی ایالات متحده داروهایی را برای درمان زنان باردار وابسته به مواد مخدر تایید نکرده است، اما نگهداری متادون یا بوپرنورفین همراه با مراقبت‌های دوران بارداری و یک برنامه درمان دارویی جامع می‌تواند بسیاری از پیامدهای نامطلوب مرتبط با اختلال مصرف مواد مخدر درمان نشده را بهبود بخشد.

تفاوت درمان اعتیاد با متادون و بوپرنورفین در زنان باردار
سهرابی یادآور می‌شود: به طور کلی، قطع درمان با متادون یا بوپرنورفین برای زنان باردار توصیه نمی‌شود. با این حال، نوزادانی که در دوران بارداری در معرض متادون قرار گرفته‌اند، ممکن است برای علائم ترک نیاز به درمان داشته باشند. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که بوپرنورفین دارای مزایایی نسبت به متادون در درمان اختلال سوء مصرف مواد مخدر میان زنان باردار است. نوزادانی که از مادران تحت درمان با بوپرنورفین به دنیا آمدند، در مقایسه با آنهایی که تحت درمان با متادون قرار گرفتند، علائم وابستگی کمتری داشتند و مدت اقامت آنها در بیمارستان نیز کاهش یافت.

معاون اجتماعی موسسه کادراس می‌افزاید: زنان بارداری که بوپرنورفین را برای اختلال مصرف مواد افیونی در دوران بارداری مصرف می‌کنند باید بدانند که مقدار بوپرنورفین عبوری از شیر مادر ممکن است برای جلوگیری از ترک مواد افیونی در نوزادشان ناکافی باشد، به همین دلیل در برخی موارد ممکن است نیاز به درمان نوزاد باشد. زنان بارداری که به مواد مخدر معتاد هستند، حتی اگر تحت درمان هستند، باید نوزادان خود را از نظر خواب آلودگی، افزایش وزن ناکافی و عدم دستیابی به نقاط عطف رشد، به ویژه در نوزادان نارس که فقط با شیر مادر تغذیه می‌کنند، تحت نظر داشته باشند.

لینک کوتاه : https://zanandiplomacy.ir/?p=3183

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.