• امروز : جمعه - ۳ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 13 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 22 March - 2024
5

چطور «عشق» را به زندگی «یکنواخت» شده بازگردانیم؟/معجزه استفاده از فضای مجازی

  • کد خبر : 2200
چطور «عشق» را به زندگی «یکنواخت» شده بازگردانیم؟/معجزه استفاده از فضای مجازی
یک روانشناس با بیان اینکه به طور ناخودآگاه با گذشت زمان از دوران عقد و ازدواج و با افزایش طول مدت زندگی مشترک زوجین، حرارت اولیه عشق کاسته و نوعی یکنواختی بر زندگی مشترک حاکم می شود، برای جلوگیری از این یکنواختی توصیه کرد: برای شکستن یخ زندگی مشترک راهکارهایی وجود دارد که از جمله این راهکارها ارتباط با همسر در فضای مجازی در قالب "چت" کردن، ارسال عکس‌های "سلفی" از خود برای همسر و رد و بدل کردن پیام‌ها، مطالب و کلیپ‌های باب طبع همسر است.

شبنم طلوعی با تاکید بر اینکه زوجین نباید از ارتباط با یکدیگر در فضای مجازی غافل شوند، درباره راهکارهایی برای جلوگیری از یکنواختی در زندگی مشترک، اظهار کرد: زوجین باید در کنار تمام مشغولیت‌های روزانه خود ارتباط با یکدیگر در فضای مجازی را حفظ کنند. به مرور این امر تبدیل به یک عادت شده و زوجین عادت می‌کنند که در طول روز به همسر خود پیام داده و پیام بگیرند.

این روانشناس با بیان اینکه زن و شوهرهایی که نسبت به نیازهای همسر خود در زندگی مشترک بی‌توجه اند، نوعی یخ زدگی در زندگی را تجربه خواهند کرد، خطاب به زوجین ادامه داد: برای مثال می‌توانید روزانه از خود عکس گرفته و برای همسر بفرستید. اگر هر دو شاغل هستید از خودتان و محل کار عکس گرفته و با ارسال این تصاویر یکدیگر را از احوال خود آگاه کنید تا هم حس در دسترس بودن به یکدیگر دهید و هم ارتباط خود را در طول روز با یکدیگر حفظ کرده باشید.

وی همچنین این را هم گفت که زوجین می‌توانند برای گرم کردن زندگی مشترک نگاهی به رفتارهای اوایل آشنایی خود انداخته و کارهایی را که برای خوشحال کردن یکدیگر و تثبیت عشق در دوران نامزدی و اوایل ازدواج انجام می‌دادند را تکرار کنند.

طلوعی در پاسخ به این پرسش که انجام این رفتارهای تصنعی چطور می‌تواند روابط بین زوجین را بهبود بخشد، تصریح کرد: نگران تصنعی بودن و غیر واقعی بودن این رفتارها نباشید چراکه مغز افراد به این رفتارهایِ خوب، عادت می کند. شاید در ابتدا انجام این کارها تصنعی به نظر برسد اما پس از مدتی زن و شوهر به انجام این کارها و رفتارها عادت می کنند. این رفتارها در واقع به نوعی زمان گذاشتن زوجین برای یکدیگر و دریافت احساس توجه از طرف مقابل محسوب می‌شوند.

به گفته این روانشناس نداشتن مهارت ارتباطی زوجین نیز می‌تواند در کنار تمام مسائل یاد شده رابطه همسران را تحت تاثیر قرار داده و زندگی مشترک را سردتر کند.

وی سرزنش کردن، تحقیر کردن، خراب کردن شخصیت همسر در حضور دوستان و بستگان و بیان جملاتی نظیر “بارها گفتم این کار را نکن”، “خود کرده را تدبیر نیست”، “همیشه همینطوری هستی”، “من می دونستم تهش همین می شه”، “ببین نتیجه کارهات رو” و… را از جمله رفتارهای مخربی دانست که می‌تواند اثرات زیانبار و جبران ناپذیری بر روابط همسران بگذارد و این را هم گفت که این رفتارهای مخرب در کنار نداشتن مهارت ارتباطی و گذر زمان از سالهای ابتدایی زندگی مشترک مستقیما اثر منفی بر رابطه همسران دارد.

طلوعی احترام متقابل، درک و فهم متقابل و حساسیت به نیازهای همسر را از جمله مهارت های ارتباطی مورد نیاز در زندگی مشترک عنوان و تاکید کرد که کسب و به کار بردن این مهارتها باعث می شود پس از گذشت زمان طولانی از ازدواج باز هم احساس خوب آرامش در زندگی مشترک حکم فرما باشد.

این روانشناس معتقد است: احترام متقابل در زندگی مشترک به معنای احترام به شخصیت همسر، شنیدن ناراحتی‌های او و بیان دلخوری‌ها از او بدون اعمال خشونت و در نهایت حل این ناراحتی‌هاست.

به گفته وی، زوجین برای درک و فهم متقابل از یکدیگر باید مفهومی که از حرف‌های همسر درک کرده‌اند را بیان کرده و از او بپرسند که آیا برداشتشان از سخنان همسر صحیح بوده یا خیر تا از بروز سوءتفاهم جلوگیری شود.

این روانشناس همچنین تاکید کرد: حساسیت نسبت به نیازهای طرف مقابل کلید یک زندگی شاد است چراکه انسان به دلیل تامین نیازهایش وارد یک رابطه می‌شود و زوجین باید بدون ایجاد تغییر در نیازهای همسر، درباره نیازهای یکیدگر صحبت کرده، شنونده محض باشند و شرایط تامین آن نیازها را برای همسر خود فراهم کنند.

طلوعی در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: شرایط زندگی کنونی و درگیری‌های زوجین به منظور تامین معاش خانواده و دغدغه‌های اقتصادی خانواده برای رسیدن به اهداف مشترک، مدت زمان گذران وقت زوجین با یکدیگر را به حداقل رسانده است، بنابراین زوجین باید از فضای مجازی به عنوان جایگزینی برای ابراز احساسات و رد و بدل کردن خواسته‌هایشان استفاده کنند.

لینک کوتاه : https://zanandiplomacy.ir/?p=2200

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.