• امروز : یکشنبه - ۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 13 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 21 April - 2024
3

چگونه یک بونسای(BoNSAi) عالی داشته باشیم؟

  • کد خبر : 1144
چگونه یک بونسای(BoNSAi) عالی داشته باشیم؟

زنان دیپلماسی: بونسای چیست؟ کلمه ی بونسای ژاپنی بوده و معنای تحت الفظی آن کشت در گلدان است.خوب همه ی ما خوب می دانیم که یک درخت مسن و بالغ با ارتفاع زیاد و با ظاهری عجیب و تنه های بزرگ رو نمیشه در منزل،اداره و مکان های مسکونی پرورش داد؛از این رو بونسای که […]


زنان دیپلماسی: بونسای چیست؟ کلمه ی بونسای ژاپنی بوده و معنای تحت الفظی آن کشت در گلدان است.
خوب همه ی ما خوب می دانیم که یک درخت مسن و بالغ با ارتفاع زیاد و با ظاهری عجیب و تنه های بزرگ رو نمیشه در منزل،اداره و مکان های مسکونی پرورش داد؛
از این رو بونسای که امروزه در سراسر دنیا به یک هنر تبدیل شده است این امکان را برای همگان فراهم کرده که در منازل خود یک درخت مسن یا به ظاهر بالغ را عموم مردم داشته باشند.
اساساً بونسای مجموعه ای از تکنیک ها ، خلاقیت ها و روش های اصولی از پرورش گیاهان و درختان به شکل مینیاتوری و در ظاهری مسن و بالغ است.
در ادامه شما را با چند نمونه از کار هایی که باید برای آماده کردن بونسای انجام داد آشنا خواهیم کرد:
در ابتدای کار یک گیاهی را انتخاب کنید که از سلامت کافی برخوردار باشد. سعی کنید گیاهی را که انتخاب می کنید دارای ارتفاع کم و تنه ای قوی باشد تا کار شما از لحاظ زمان و کیفیت بهتر و آسان تر شود.
از گلدانی استفاده کنید که ارتفاع آن کوتاه (در حدود ۱۰الی ۲۰سانتیمتر)باشد. درختچه ای که برای بونسای آماده کرده اید را از گلدان خود خارج کنید و ریشه های زیرین گیاه از هم جدا کنید و کمی آن را کوتاه کنید.
توجه: یکی از مهمترین قسمت های کار همین جدا کردن ریشه ها است
بنابراین نهایت دقت را انجام دهید تا گیاه شما آسیب نبیند.
گلدانی که می خواهید بنسای خود را درون آن بکارید را روی سطح صافی قرار دهید و در کف گلدان خود کمی شن (اندازه شن تقریباً مانند لپه و عدس یا کمی ریزتر) بریزید تا گیاه شما بعداً زهکشی خوبی داشته باشد. و توجه داشته باشید ته گلدان شما حداقل یک یا دو حفره برای خارج شدن آب داشته باشد تا ریشه ی گیاه شما دچار پوسیدگی نشود. مقداری از خاکی را که از قبل آماده کرده اید را درون گلدان بریزید.
به طور کلی و معمول خاک شما باید ترکیبی از خاک الک شده نرم باغچه ، خاک برگ پوسیده،ماسه خیلی نرم،کمی پرلیت و کمپوست باشد، البته خاک انتخابی شما برای بونسای و سبکی و سنگینی آن برای گیاهان مختلف متفاوت است. وقتی مقداری از خاک را درون گلدان ریختید؛ ریشه های نرم گیاه خود را روی آن قرار دهید و ریشه ها را به صورت افقی به روی خاک هدایت کنید و ریشه های کهنه و قدیمی و بالایی را از سطح خاک بیرون بگذارید.
می توانید از سنگ های صخره‌ای و زیبا نیز بین ریشه های گیاه خود استفاده کنید.
روی سطح خاک را را با قلمو صاف و خاک آن را کمی فشرده کنید. و گیاه خود را آبیاری کنید و در ادامه شاخه های اضافی را نوکه برداری و هرس کنید. بهتر است گیاه خود چند روزی به همان حالت رها کنید تا خاک گیاه شما خشک شود.
بعد از گذشت چند روز وقتی دوباره سمت گیاه خود بازگشتید. با مقداری سیم مفتول مسی که از قبل تهیه کرده اید دور شاخه های گیاه بپیچید و شاخه ها را به فرم دلخواه حالت دهید. برای هرس و حالت دهی شاخه ها می توانید از فرم هایی چون فرم جارویی،فرم مایل،فرم عمودی مستقیم و غیرمستقیم،فرم جنگلی،فرم دکلی،فرم رشد یافته به روی صخره ای،آبشاری،فرم شاری و… استفاده کنید.
قبل و بعد از سیم پیچی گیاه از روش های جین و شاری برای تولید چوپ مرده در گیاه خود استفاده کنید. این کار باعث جذابیت و ظاهر گیاه شما را مسن تر نشان می دهد. از نکاتی که درباره نگهداری بونسای باید رعایت کرد: توجه:نکاتی که درباره نگهداری بونسای می گوییم به صورت کلی است و درباره ی همه ی گیاهان یکسان نیست. برای نگهداری بونسای باید به نکاتی چون،مکان،آبیاری،رطوبت،تغذیه و کودهی،هرس و نور کافی توجه کرد.
در پایان آشنا می شویم با چند نمونه از گونه های مناسب برای پرورش بونسای:
_Parrotia persica انجیلی
-Ulmus parviflora (Chinese Elm)نارون چینی
_cotoneasterشیرخشت
_Wisteria floribundaپیچ گلیسین
_Pyracanthaپیراکانتا
_BougainVilleaگل کاغذی
_juniperus
انواع اُرس و کاج ها
مطمئنا داشتن حداقل یک درختچه ی بونسای می تواند جلوه و زیبایی خاصی به خانه هایتان ببخشد.

لینک کوتاه : https://zanandiplomacy.ir/?p=1144

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.