• امروز : یکشنبه - ۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 13 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 21 April - 2024
5

کارآفرینان و تحقق برنامه اشتغال میلیونی دولت

  • کد خبر : 787
کارآفرینان و تحقق برنامه اشتغال میلیونی دولت
بسیاری از کارشناسان بر این باورند که بروکراسی های پیچیده و دست و پاگیر و قوانین زائد باعث می شود که کارآفرینان بدون آنکه ایده‌های خلاقانه و نوآورانه خود را به ثمر برسانند با دلسردی بازار کار را ترک کنند. آنها تاکید دارند که کارآفرینان می‌توانند در کاهش نرخ بیکاری و اجرای برنامه اشتغال میلیونی دولت مثمرثمر باشند.

به گزارش زنان دیپلماسی، ‌ هفته جهانی کارآفرینی از بزرگترین رویدادهای جهانی است که با هدف ترویج و توسعه کارآفرینی همه ساله در نوامبر (هفته آخر آبان ماه) برگزار می شود.
در این رویداد با هدف کمک به کارآفرینان بالقوه برای ورود به عرصه کارآفرینی تلاش می‌شود نسل جدیدی از کارآفرینان به راه‌اندازی کسب‌ و کار تشویق شده و کسب ‌و کار خود را آغاز کنند.
رویداد هفته جهانی کارآفرینی، سکویی برای توسعه ارتباطات و همکاری‌های پیوسته تمامی نقش ‌آفرینان عرصه کارآفرینی است تا از این طریق ضمن بالا بردن گرایشهای کارآفرینانه در جامعه به ویژه برای جوانان، زیست‌بوم کارآفرینی و اکوسیستم مناسب در کشور ایجاد و در سطح ملی و جهانی تقویت شود.
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی این هفته برنامه‌هایی را با مشارکت همه ذینفعان و با هدف تقویت همکاری بین کارآفرینان، سرمایه‌گذاران، سیاستگذاران، محققان و نهادهای پشتیبان کارآفرینی در راستای ایجاد و تقویت اکوسیستم‌های کارآفرینی برگزار می‌کند که به ایجاد اشتغال، راه اندازی کسب و کارها، سرعت بخشیدن به نوآوری و رشد اقتصادی منجر می شود.
در نامگذاری ایام هفته کارآفرینی امسال روز دوشنبه ۱۷ آبان با عنوان “کارآفرینی، تولید و اشتغال پایدار”، سه شنبه ۱۸ آبان” کارآفرینی، مانع زدایی و مبارزه با فساد”، چهارشنبه ۱۹ آبان”کارآفرینی و فناوری های نوین”، پنجشنبه ۲۰ آبان “کارآفرینی و زنان”، جمعه ۲۱ آبان “کارآفرینی اجتماعی”، شنبه ۲۲ آبان “نهادها، بنیادها و شبکه سازی کارآفرینی” و یکشنبه ۲۳ آبان “کارآفرینی، آموزش و مشاوره” نامگذاری شده است.
رحیم سرهنگی ـ مدیرکل توسعه کارآفرینی و بهره‌وری نیروی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در تشریح اهداف و برنامه‌های این هفته می‌گوید: با توجه به چشم انداز شبکه جهانی کارآفرینی که تسهیل نوآوری و توسعه کسب وکارهای کارآفرینانه برای همه افراد است، برنامه‌ها و رویدادهای متنوع و گسترده ای در این هفته به صورت همزمان و هماهنگ در بیش از ۱۸۰ کشور با مشارکت بیش از ۲۰ هزار نفر در قالب ۴۰ هزار فعالیت برگزار می شود.
وی، یکی از مهمترین اهداف گرامیداشت این هفته را تقویت زیست بوم کارآفرینی کشورها از طریق بالا بردن گرایش های کارآفرینانه در بین افراد جامعه به ویژه جوانان دانسته و می‌افزاید: درصدد هستیم تا از طریق ارتقای آگاهی و اطلاع رسانی و ترویج فرهنگ کارآفرینی، مشوق راه‌اندازی کسب و کارها توسط عموم جامعه باشیم.
به گفته مدیرکل دفتر توسعه کارآفرینی وزارت کار،  در ایران، طی پنج دوره از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۹ بزرگداشت این هفته با مشارکت بازیگران زیست‌بوم کارآفرینی نظیر کارآفرینان، نهادهای دولتی و خصوصی، دانشگاهها و موسسات آموزشی، شتاب دهنده‌ها، مراکز رشد، مراکز کارآفرینی، سرمایه‌گذاران و سیاستگذاران از طریق برگزاری رویدادهای مختلف در قالب سمینار، همایش، دورهمی، مسابقه و گپ و گفت انجام شده است.
سرهنگی می‌گوید: امسال هم دفتر توسعه کارآفرینی وزارت کار با همکاری و مشارکت فعال ادارات کل اجرایی و شرکای اجتماعی خود با در نظر گرفتن شرایط موجود در کشور، برنامه های این رویداد جهانی را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و از طریق فضای مجازی به صورت غیرحضوری برگزار می‌کند.
وی شبکه سازی و تعامل بیشتر بازیگران اصلی زیست بوم کارآفرینی در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین المللی و شناسایی خلأهای موجود در این زیست بوم را برای برنامه ریزی و سیاستگذاری از مهمترین مزایای برگزاری این رویداد در این حوزه عنوان می‌کند.
در حال حاضر رویکرد بسیاری از کشورها کارآفرین محوری است و طی چند سال گذشته کشور ما نیز در این مسیر قرار گرفته و حمایت از کارآفرینان به ویژه در حوزه‌های دانش بنیان را در دستور کار قرار داده است.
از نگاه کارشناسان، قوانین زائد و بروکراسی‌های اداری یکی از چالش‌های مهم پیش روی توسعه کارآفرینی به شمار می رود که می تواند کارآفرینان را دلسرد و انگیزه کارآفرینی را از آنها بگیرد.
علی حیدری ـ کارشناس حوزه کارآفرینی ، می گوید: کارآفرینان برای راه اندازی کسب و کار با مشکلات و چالشهای متعددی روبه رو هستند که عدم صدور یا طولانی شدن صدور مجوز کسب و کار از جمله آنها به شمار می‌رود.
وی می گوید: در حال حاضر نگاه به مقوله کار در کشور سنتی است و فرهنگ جامعه به‌گونه‌ای است که بیشتر خانواده‌ها به دنبال استخدام فرزندان خود هستند در حالی که با چنین فرهنگی نمی توانیم کارآفرینی را توسعه دهیم.
این کارشناس حوزه کارآفرینی و اشتغال با اشاره به بالا بودن ریسک کارآفرینی در کشور می افزاید: متاسفانه بروکراسی های اداری پیچیده و دست و پاگیر و قوانین زائد باعث می شود که کارآفرینان بدون آنکه ایده‌های خلاقانه و نوآورانه خود را به ثمر برسانند با دلسردی بازار کار را ترک کنند؛  از این رو می طلبد که همه دستگاهها و سازمانها اعم از دولتی و خصوصی برای حمایت از کارآفرینان به میدان بیایند تا کارآفرینی در کشور توسعه یابد.
حیدری با اشاره به برنامه اشتغالی میلیونی دولت می‌گوید: برای تحقق این برنامه باید از ظرفیت کارآفرینان استفاده کنیم. کارآفرینان می‌توانند در کاهش نرخ بیکاری و اجرای برنامه اشتغال میلیونی،  اهداف دولت را محقق کنند به شرطی که دولت نیز با ارائه مشوق‌های حمایتی و تسهیلات بانکی مناسب، شرایط کارآفرینی را برای آنها تسهیل کند.
در حال حاضر موضوع کارآفرینی به دلیل اهمیت در خلق فرصتهای شغلی جدید و رشد و توسعه اقتصادی مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفته به نحوی که با سرمایه گذاری روی کسب و کارهای نوپا و ایده های نوآورانه مسیر توسعه یافتگی را با شتاب بیشتر دنبال کرده اند. هفته جهانی کارآفرینی فرصتی است که میلیونها نفر از جوانان در سراسر دنیا به حرکت شتابان کارآفرینی متصل شوند و در این جریان، ایده‌های جدید برای شکل گیری مشاغل جدید را مطرح کنند.

لینک کوتاه : https://zanandiplomacy.ir/?p=787

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.