• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
4

یونیسف: طالبان تعهد داده به زودی همه دختران افغان به دبیرستان بازگردند

  • کد خبر : 1814
یونیسف: طالبان تعهد داده به زودی همه دختران افغان به دبیرستان بازگردند

حدود یک ماه پس از تعطیلی مدارس دخترانه از سوی طالبان، یک مقام یونیسف گفته این گروه تعهد داده مدارس دخترانه به‌زودی بازگشایی شود. یک مقام ارشد سازمان ملل متحد روز جمعه با بیان این مطلب تاکید کرد که طالبان قصد دارد چارچوبی را اعلام کند که به دختران اجازه می‌دهد در افغانستان در مقطع […]

حدود یک ماه پس از تعطیلی مدارس دخترانه از سوی طالبان، یک مقام یونیسف گفته این گروه تعهد داده مدارس دخترانه به‌زودی بازگشایی شود.
یک مقام ارشد سازمان ملل متحد روز جمعه با بیان این مطلب تاکید کرد که طالبان قصد دارد چارچوبی را اعلام کند که به دختران اجازه می‌دهد در افغانستان در مقطع متوسطه تحصیل کنند. این در حالیست که پس از گذشت ۴ هفته از آغاز سال تحصیلی جدید و ورود پسران به مدارس، هنوز دختران در افغانستان چنین اجازه‌ای را پیدا نکرده‌اند.
عمر عبدی معاون اجرایی یونیسف در این خصوص می‌گوید: «وزیر آموزش پرورش طالبان به ما گفته در حال کار روی چارچوبی هستند که به زودی اعلام خواهد شد. طبق این چارچوب همه دختران اجازه ورود به دبیرستان‌ها را پیدا خواهند کرد.» این مقام ارشد سازمان متحد همچنین ابراز امیدواری کرد که این اتفاق هرچه سریعتر رخ دهد.
این بحث‌ها در حالی مطرح شده که طالبان چند هفته است چنین وعده‌هایی را تکرار می‌کند و می‌گوید در اسرع وقت اجازه بازگشت دختران به مدارس را صادر خواهد کرد اما همچنان خبری از اجرایی شدن این وعده‌ها نیست.
این گروه رادیکال اسلامگرا که به دلیل شیوه حکمرانی خود در سالهای ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ میلادی چهره بسیار منفوری در جهان دارند از پیش رویکرد تند و سختی در قبال زنان و دختران داشته اند.
طالبان در ابتدا اجازه داده بود تا دختران در دبستان‌ها به مدارس بروند اما در عین حال این گروه تاکید کرده که نه دانش‌آموزان و نه معلمان نمی‌توانند به دبیرستان‌ها بازگردند.
مقام‌های طالبان گفته‌اند که این امر تنها زمانی امکان‌پذیر است که امنیت دختران و تفکیک شدید جنسیتی تحت تفسیر این گروه که قوانین و محدودیت‌های شرعی را تامین می‌کند اجرایی شود. همچنین آنها اعلام کرده‌اند که برای طراحی این ساز و کار به زمان بیشتری نیاز دارند.

آقای عبدی خاطرنشان کرده که چندین میلیون‌ دختر در سنین دبیرستان در افغانستان برای بیست و هفتمین روز متوالی از تحصیل محروم هستند. وی گفت که سازمان ملل از مقامات طالبان خواسته که هرچه سریعتر زمینه بازگشت دختران به آموزش را فراهم سازند. عبدی تاکید کرد که یک هفته قبل در سفری که به افغانستان داشته با مقام‌های گروه طالبان دیدار و گفتگو کرده است.
او با تاکید بر اینکه در تمام جلساتش تحصیل دختران نخستین موضوعی بوده که مطرح کرده، مدعی شد که «تعهد طالبان برای صدور مجوز تحصیل دختران دبیرستانی» را دریافت کرده است.
وی در ادامه تاکید کرد که در حال حاضر تنها در پنج استان تحصیل در مقطع دبیرستان برای دختران مجاز است اما سازمان ملل برای اجرای این حق در سراسر کشور تلاش می‌کند.

لینک کوتاه : https://zanandiplomacy.ir/?p=1814

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.